حذف دامنه‌نوسان، طرحی خوب با "اما" ی بزرگ

حذف دامنه‌نوسان، طرحی خوب با "اما" ی بزرگ

سهم‌های گروه فلزات اساسی پتانسیل بیشتری برای رشد دارند. اما سهم‌هایی که نسبت‌های P بر E بسیار بالا دارند یا زیان‌ده هستند، اصلا توصیه نمی‌شود

به گزارش بورس نیوز بازار سرمایه این هفته هم اوضاع مساعدی نداشت و بعد از افت و خیز های متعدد با رشد 5 هزار پله ای امروز، شاخص کل بورس فعلا در کانال 1 میلیون و 413 هزار واحدی آرام گرفته است.

عباس کشوری مدیرعامل و نایب ريیس هیيت مدیره شرکت کارگزاری بانک رفاه کارگران در گفت‌وگو با بورس نیوز در خصوص وضعیت بازار سرمایه بیان کرد: در هر بازاری که ابهامات افزایش یابد، پیش‌بینی‌پذیری هم دشوار می‌شود. بازارسرمایه هم این روزها با ابهامات متعددی روبروست و امکان پیش‌بینی دقیق وجود ندارد؛ علاوه بر ابهاماتی که در بورس وجود دارد گاه تصمیم‌گیری‌های هم صورت می‌گیرد که به بی اعتمادی ها دامن می‌زند؛ بنابراین بهتر است با چند سناریو به بررسی احتمالات و پیش‌بینی وضعیت آتی بازارسرمایه بپردازیم.

وی افزود: با شرایط موجود اقتصادی، اکثر سهم های بازار سرمایه در قیمت‌های فعلی ارزنده هستند. اما ابهامات موجود در بازار سرمایه موجب ترس فعالان این بازار شده و از آنجا که چشم انداز چندان روشنی هم وجود ندارد، فروش ها شدت گرفته و بازار دچار مشکلاتی شده است اما؛ بازارسرمایه ماهیتا بازاری برای سرمایه گذاری های بلندمدت است و اگر با نگاه بلندمدت در این بازار سرمایه گذاری کنیم، قیمت بسیاری از سهم ها ارزنده است و سرمایه گذاری با نگاه حداقل یک ساله، بازدهی بالاتری نسبت به سایر بازارهای داخلی برای سرمایه گذاران به همراه خواهد داشت. ولی اگر فعالان بازار سرمایه با نگاه کوتاه مدت، اقدام به سرمایه‌گذاری در این بازار کنند و انتظار کسب بازده بالایی داشته باشند، احتمالا این انتظار محقق نخواهد شد‌.

کشوری تصریح کرد: در نظر داشته باشید که در یک سال گذشته، اکثر کالاها به دلیل تورم، افزایش قیمت قابل توجهی داشته؛ اما بازار سرمایه از این تورم جا مانده است. البته بازار ارز هم نسبت به تورم سایر کالاها، رشد کمتری داشته و انتظار رشد در بازار ارز هم وجود دارد.

این کارشناس بازار سرمایه در معرفی گزینه های مناسب برای سرمایه‌گذاری گفت: بهتر است سرمایه‌گذاران سهم هایی را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنند که نسبت P بر E کمتری دارند. با توجه به رشد سهم های پتروشیمی و پالایشی، به نظر می رسد سهم های گروه فلزات اساسی پتانسیل بیشتری برای رشد داشته باشند. اما سهم هایی که نسبت های P بر E بسیار بالا دارند یا زیان‌ده هستند، اصلا توصیه نمی شود.

مدیرعامل کارگزاری بانک رفاه در خاتمه در رابطه با پیشنهاد برخی فعالان بازار سرمایه در مورد حذف دامنه نوسان معاملات به منظور متعادل تر شدن بازار، اظهار کرد: به طور کلی موافق حذف دامنه نوسان هستم. ضمن اینکه معتقدم شناوری سهم ها هم باید افزایش یابد تا بازار عمق بیشتری پیدا کند. اما به نظر می‌رسد شرایط فعلی زمان مناسبی برای انجام این موضوع نخواهد بود. افزایش و یا حذف دامنه نوسان، نیازمند اقدامات، شرایط و زیرساخت هایی است که در حال حاضر مهیا نیستند. هر تصمیم جدیدی در شرایطی که بازار سرمایه وضعیت متعادلی ندارد، می‌تواند مشکلات را حاد تر کند. اگرچه طرح حذف دامنه نوسان، طرح بسیار مناسبی برای بهبود وضعیت بازار سرمایه خواهد بود؛ اما باید اجرای این طرح را به زمانی که بازار سرمایه ما وضعیت متعادل تر و مساعدتری داشته باشد، موکول کرد.

 

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد