بازار ارز به آرامش رسید/ زیان بزرگ خریداران ارز/ نفت و طلا وارد سبد دارایی مردم شد

بازار ارز به آرامش رسید/ زیان بزرگ خریداران ارز/ نفت و طلا وارد سبد دارایی مردم شد

ایلنا: وزیر اقتصاد اظهار داشت: دریک هفته گذشته شاهد کاهش 40 درصدی میزان دارایی افرادی بودیم که نسبت به خرید ارز اقدام کرده‌بودند و زیان بزرگی را تجربه کردند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، احسان خاندوزی در مراسم معاملات شمش طلا ‌در بازارهای مالی و مشتقه بورس کالای ایران با بیان اینکه مدت‌ها منتظر این روز بودیم، اظهارداشت: بسیاری از این دستورات و اقدامات دولت در مقابل چشم مردم انجام نمی‌شود اما امروز برای افزایش قدرت مردم برای حفظ دارایی خود در برابر تورم سپرده نفت و شمش طلا به اجرا رسید که اجرای این دو اقدام را مدیون پیگیری‌های آقای مخبر هستیم. 

وی ادامه داد: این دو اقدام مقارن با ثبات و آرامش بازار ارز پس از نوسانات اخیر انجام و باعث می‌شوند در چشم انداز پیش رو اقتصاد ایران اتفاقات هفته گذشته رخ ندهد. 

وزیر اقتصاد با تاکید بر اینکه در اقتصاد ایران بازارهای عمیق و رسمی برای اینکه دارایی‌های مردم در این بازارها مصون از تورم بمانند، وجود ندارد، گفت: به همین دلیل است که دشمن از طریق انتظارات تورمی تلاش می‌کند اقداماتی را انجام دهد که نوسانات آن سرریز کند و آثار آن در متغیرهای اساسی اقتصاد خود را نشان می‌دهد. 

خاندوزی افزود: اگر مدیران سال‌های پیش به راه اندازی این ابزارها فکر می‌کردند که دارایی‌های مردم را مصون از تورم نگهدارند و به سراغ این ابزارها می‌رفتند امروز هجوم سفته‌بازانه مردم به بازار ارز و بازار مسکن و ... شکل نمی‌گرفت و نوسانات دوره‌ای در این بازارها رخ نمی‌داد.

وی با اشاره به زیان بزرگ مردم از خرید ارز در روزهای نوسان این بازار تاکید کرد: دریک هفته گذشته شاهد کاهش 40 درصدی میزان دارایی افرادی بودیم که نسبت به خرید ارز اقدام کرده‌بودند و زیان بزرگی را تجربه کردند.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه متغیرهای بنیادی آنقدر دچار مشکل نشده بودند که چنین اتفاقاتی در بازار ارز بیفتد، اظهار داشت: بازارهای غیر رسمی و کم عمق داریم که چند بازیگر می‌توانند در این دریاچه کم عمق موج و نوسان ایجاد کنند.

خاندوزی ادامه داد: اگر بازار عمیقی داشتیم ورود و خروج عمده سفته بازان موج ایجاد نمی‌کرد و مردم را هم آشفته نمی‌کرد. اگر در همین حوزه طلا، زودتر و در سال‌های گذشته اقدام می‌شد آن 35 تن طلایی که وجود دارد 100 هزار میلیارد تومان نقدینگی به سمت آن انجام می‌شد و همچنین توانستیم امکان فروش ریالی نفت را با همکاری وزیر نفت ایجاد کردیم و این خواسته‌ای بود که همواره وجود داشت و اگر این ابزارها ایجاد می‌شد، امروز شاهد این مصیبت‌ها در اقتصاد نبودیم.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه امروز نفت و طلا به سبد دارایی مردم وارد کردیم و از هفته آینده مس هم وارد سبد دارایی مردم خواهد شد، گفت: مردم می‌توانند با خرید رسمی این دارایی‌ها از آن به عنوان وثیقه استفاده کنند. همچنین بانک‌ها و شرکت‌ها می‌توانند از این ابزارها در بازار باز بانکی استفاده کنند. از این ابزارها می‌توان هم برای جذب نقدینگی و هم در مسیر شفافیت اقتصادی و هم از بین بردن رانت استفاده کرد.

خاندوزی ادامه داد : چرا برای کاهش حباب سکه باید از فروش ذخایر بانک مرکزی استفاده کرد ؟ در حالیکه در تمام دنیا از این ابزارها استفاده می‌کنند .

وزیر اقتصاد افزود: امیدوارم در این هفته بحث مالیات بر سوداگری هم در مجلس به نتیجه برسد تا از اقتصاد مولد حمایت شود.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد