در شرایط تحریمی باید اقتصاد را مقاومتر کنیم

در شرایط تحریمی باید اقتصاد را مقاومتر کنیم

باید بتوانیم تحریم‌ها را کنار بگذاریم و از آنها دوری کنیم. فرصتی که وجود دارد این است که اقتصاد کشور را مقاومتر کنیم، کاری که ایران انجام داده است.

به گزارش پایگاه خبری بازارسرمایه (سنا)، آندرس شوایتزر، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری «ارجان کاپیتال انگلیس» در همایش تامین مالی که هفته گذشته برگذار شد، در پاسخ به این پرسش که آیا بازارهای نوظهور مثل ایران می توانند مدل های تامین مالی منحصر به فرد داشته باشند؟ گفت: باید ببینیم آیا ما داریم در مورد یک مدل سرمایه گذاری صحبت میکنیم یا یک مدل تجاری؟ انواع مدل های تامین مالی وجود دارد. تامین مالی شرکتی، تامین مالی پروژه ای. برای این تامین مالی ها به جز یارانه های دولتی راه حل دیگری وجود ندارد. در روزهای کرونایی، اروپایی ها در این زمینه بسیار دست و دلباز شده اند و برای حمایت از تامین مالی یارانه دار تلاش میکنند. برای این کار اول باید ترازنامه های شرکت ها در تامین مالی یارانه ای مورد بررسی قرار گیرد. آیا شرکت ها میتوانند عایدی سرمایه گذاران را به آنها برگردانند. بانک های سرمایه گذاری میتوانند در زمینه تامین مالی شرکت ها و پروژه ها فعالیت داشته باشند.

وی در خصوص هزینه های تامین مالی پروژه ها بیان کرد: مهمترین پشتوانه یک پروژه، گردش مالی آن است. همچنین اگر بخواهیم در مورد زمینه دیگری سيوال بپرسیم، راهکار جذاب دیگری است که تامین مالی مشتری از طریق فروشنده است. همانطور که میدانیم مدل سنتی تجارت مبتنی بر پیش پرداخته است. همچنین میتوانیم به معامله های پایاپای اشاره کنیم که محصولات را با محصولات دیگر معامله پایاپای میکنیم.
این کارشناس بازار سرمایه افزود: در این زمینه ما تجربیاتی را در بریتانیا داشتیم که خیلی قدیمی هستند. شرکت های بزرگ در این زمینه کارشان این است که تجارت غیرپولی انجام میدهند. تهاتر یعنی این که یک شرکتی محصول خود را در برابر محصول شرکت دیگری میفروشد. بنابراین در این نوع معامله فروشنده باید بتواند برای محصول خود خریدار پیدا کند. این نوع تهاتر مزایایی دارد از جمله اینکه نیازی به ارز و تبادل ارز نیست. وقتی که نرخ بهره بالاست، برایمان سخت است کارهایی را انجام دهیم. در این زمان است که تامین مالی «وندور» برای خریدار و فروشنده جذاب میشود. برای این که نرخ های بهره برای فروشنده پایینتر است. پس اگر یک فروشنده اروپایی وارد ایران شود، هزینه های فروش پایین است. السی هایی هستند که در کشورهای مختلف از بانک ها برای ایران قابل قبول هستند ما هم قبول میکنیم. در واقع این امکان وجود دارد که در کشور فروشنده بتوانیم بیمه کنیم. ما مطمينیم که کشورهای بیشتری میتوانند بیمه فروش ارايه دهند.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری «ارجان کاپیتال انگلیس» در مورد تحریم های بین المللی تصریح کرد: به نظر میرسد این تحریم ها بیشتر مانع هستند تا یک فرصت، چون آنهایی که این تحریم ها را وضع کرده اند، هدفشان این بوده است که اقتصاد را فلج کنند. در نتیجه هر فرصتی که بخواهیم در این زمینه در نظر بگیریم باید جدای از این تحریم ها باشد. باید بتوانیم تحریم ها را کنار بگذاریم و از آنها دوری کنیم. فرصتی که وجود دارد این است که اقتصاد کشور را مقاومتر کنیم، کاری که ایران انجام داده است. یکی از کارهایی که در این زمینه میتواند انجام دهد این است که مرزها را ببندد و واردات را متوقف کند و تولیدات داخلی را گسترش دهد، یا با وضع تعرفه های بسیار زیاد بر واردات از تولیدات داخلی حمایت کند. از طرف دیگر این میتواند بازار ایران را از دسترسی به محصولات دیگر همچون محصولات اولیه «هایتک» باز دارد. همه شرکت ها نمیتوانند این قابلیت را داشته باشند که به سادگی از واردات نیازهای «هایتکی» خودشان بگذرند و به تولیدکنندگان تبدیل شوند. در واقع از محصولات آماده سمت محصولات نیمه آماده بروند، به نظر نمیرسد در طولانی مدت فرصتی وجود داشته باشد.

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد