بورس اسیر بی‌اعتمادی‌ها/ خریداران محتاط‌تر شده‌اند

بورس اسیر بی‌اعتمادی‌ها/ خریداران محتاط‌تر شده‌اند

کارشناس بازار سرمایه گفت: به طور کلی اعتماد از بازار سرمایه رفته است و خریداران منتظر اقدامات نهادهای بالا دستی هستند.

کوروش آسایش کارشناس بازار سرمایه  در گفت‌ و گو با خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به شرایط امروز بازار سرمایه  و منفی های امروز بورس گفت: امروز شاخص کل بورس با افت بیش از 23 هزار واحدی بر روی پله یک میلیون و 384 هزار واحد قرار گرفت. بازار امروز شاهد خروج 674 میلیارد تومان پول افراد حقیقی بود. ارزش معاملات امروز نیز حدود 4 هزار و 143 میلیارد تومان بود که از این میزان 70 درصد خریدها را افراد حقیقی انجام داده اند و 30 درصد باقی مانده نیز خرید حقوقی ها بوده است. همچنین 87 درصد فروش امروز توسط افراد حقیقی بوده و تنها 13 درصد برای فعالین حقوقی بازار بوده است .

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه گفت: امروز 80 درصد از نمادهای بازار منفی بودند به طوری که 294 شرکت با منفی 4 درصد و حتی بیشتر از آن معامله شدند و و تنها 23 شرکت با مثبت 4 درصد و بالاتر مورد معامله قرار گرفتند.

بیشتر بخوانید

  •  شاخص کل بورس 23 هزار واحد ریخت

او در ادامه گفت: بازار از چند ناحیه در حال آسیب دیدن است و تنها نمی توان به منفی های امروز اشاره کرد. این منفی‌ها ریشه ای و زنجیره ای است. اول قاطعانه می توان گفت به طور کامل اعتماد از بازار رفته است و خریداران اعتمادی به بازار ندارند. خود این موضوع سبب می شود که اگر یک روز بازار منفی باشد روز بعد خریداران دست به ماشه تر حرکت کنند و ترس بیشتری نسبت به ادامه روند داشته باشند و خود این موضوع در ادامه روند بازار می تواند اخلال ایجاد کند.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه اظهار کرد: از لحاظ تکنیکالی حمایت مناسبی در بازاروجود ندارد که خود این موضوع می‌تواند باعث تزریق ترس به بازار باشد. یکی دیگر از دلایل منفی های امروز بازار می تواند ترس از آینده و شرایط اقتصادی کشور نیز باشد. مورد بعد که می توان به آن اشاره نمود این است که حمایتی از جانب مسيولان و وزرات اقتصاد در بازار مشاهده نمی شود و فقط وعده ها در حد چند شعار بوده اند که خود این موضوع نیز یکی از دلایلی است که بسیاری از سهامداران را منتظر برای اقدام گذاشته است. البته که موضوع اوراق فروشی دولت نیز بی تاثیر نیست.

این کارشناس بازار سرمایه در رابطه با عوامل اثرگذار درونی بازار بیان کرد: گزارش‌های 6 ماهه خیلی از شرکت ها مناسب بوده است اما بازار به آن هیچ توجه ای نکرده است که این موضوع نیز بیانگر عدم اعتماد به بازار است اما در مقابل به سبب همین بی اعتمادی اگر  خبر منفی به بازار تزریق شود بازار چند برابر حالت طبیعی واکنش منفی نشان می دهد.

او در آخر گفت: یکی از موارد مهم فعلی این است که در بازار خریداری وجود ندارد و بسیاری از افراد منتظر اقدامات و حرکت دولت و بازار هستند. اما از نظر بنیادی p/e  اکثر شرکت ها  در وضعیت مناسب و مطلوبی قرار دارد و بسیاری از شرکت ها در وضعیت ارزنده ای قرار دارند که این موضوع بیانگر شرایط مناسب و بنیادی بازار علی‌رغم شرایط ایجاد شده است.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد