امکان فاسد شدن 4تا 7 میلیون تن نهاده دامی در بنادر کشور

امکان فاسد شدن 4تا 7 میلیون تن نهاده دامی در بنادر کشور

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: در شرایط سخت کمبود نهاده‌های دامی، چهار تا هفت میلیون تن محصول وارداتی، در بنادر شمال و جنوب کشور دپو شده‌اند و در آستانه فاسد شدن قرار دارند.

به گزارش تجارت‌نیوز، کیومرث سرمدی‌واله افزود: در حال حاضر تامین نهاده‌های دامی برای دامداران و کشاورزان مشکل و معضلی بزرگ شده که ترخیص این میزان نهاده دامی شامل جو، کنجاله، دانه‌های روغنی و سویا … نقش موثری در مرتفع شدن بخش عمده مشکلات دامداران به‌صورت مقطعی برخوردار دارد.

وی با بیان اینکه کشاورزان و دامداران از جمله عوامل ایجاد امنیت غذایی کشور به‌شمار می‌روند و در امنیت غذایی کلان کشور نقش بسزایی دارند، تصریح کرد: متاسفانه به‌دلایل مشکلات عدیده امروز حال کشاورزان و دامداران خوب نیست و مشکلات آنان را گرفتار کرده و مجبورند دام مولد خود را کشتار کنند و سرمایه خود را از دست بدهند چرا که توان نگهداری دام را ندارند و دام آنان بازار فروش ندارد، ضمن اینکه در بحث مرغ و طیور هم با همین اوضاع مواجه هستیم.

سرمدی واله گفت: آن‌چه که آزار دهنده است ما در سامانه توزیع به‌صورت عادلانه نمی‌توانیم توزیع نهاده را بگذاریم و با چندین برابر قیمت همان نهاده در بازار آزاد وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه آمار نهاده‌های دپو شده در بنادر شمال بر اساس آمار مسيولان گمرک و وزارتخانه جهاد است، بیان کرد: با بررسی‌های انجام شده علت دپو این میزان نهاده دامی در بنادر دارای دلایل مختلفی بوده که عدم تخصیص ارز و مشکلاتی که بانک مرکزی در سیستم داشته و مشکلات حمل ونقل و دوگانگی جهادکشاورزی و بانک مرکزی و عدم ارز تخصیصی موجب تاخیر در تحویل کالا به شمار می‌رود.

سرمدی واله افزود: در مجلس نسبت به مشکل کمبود نهاده‌ها و دپوی نهاده‌های دامی در بنادر تذکر داده‌ایم و از کمیسیون کشاورزی مجلس درخواست کرده‌ایم هر چه سریعتر قبل از فاسد شدن نهاده‌ها در گمرک بنادر فکری برای ترخیص این میزان نهاده کنند.

منبع: ایسنا

آخرین خبرها در حوزه صادرات و واردات را در صفحه خدمات و بازرگانی تجارت‌نیوز بخوانید.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد