تولید 1000 واگن در کشور در سال جاری

تولید 1000 واگن در کشور در سال جاری

مدیرکل صنایع ریلی و دریایی وزارت صمت با بیان این که ظرفیت تولید واگن در کشور 3500 واگن در سال است گفت: از این ظرفیت به صورت کامل استفاده نشده و امسال بیش از هزار دستگاه تولید کردیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس ، سعید جعفری امروز در یک نشست خبری در وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: ظرفیت تولید واگن در کشور حدود 3500 واگن در سال است، اما از این ظرفیت به صورت کامل استفاده نشده است و امسال بیش از هزار دستگاه تولید کردیم، البته از واردات واگن نیز با توجه به ظرفیت های بالای تولید جلوگیری شده است.

مدیرکل صنایع ریلی و دریایی وزارت صمت اظهار داشت: در سال 1400 بخشی از ظرفیت به تولید رسید، اما قبل از آن حدود 85 درصد از ظرفیت تولید واگن خالی بود.

جعفری افزود: در حوزه لوکوموتیو در 40 سال گذشته سفارش گذاری نشده و تقاضای انباشته وجود دارد و لذا این تقاضای انباشته برای اینکه منجر به بحران نشود، مصوباتی از مرجع مربوطه اخذ شده تا بتوانیم همزمان با تولید داخل بخشی را نیز وارد کنیم.

وی اظهار داشت: ظرفیت تولید 100 تا 120 دستگاه لوکوموتیو در سال در کشور وجود دارد.

مدیرکل صنایع ریلی و دریایی وزارت صمت با اشاره به توان تولید شناورها در کشور اظهار داشت: در بخش تولید کشتی، از قایق‌های کوچک تا کشتی‌های پهن پیکر به طور کامل توان تولید وجود دارد و از شناورهای کوچک تا پهن پیکر را تولید و تامین می‌کنیم.

وی افزود: امسال 25 شناور و تانکر با ظرفیت 300 هزار تن تعمیر کرده‌ایم و شناور 115 هزار تنی مربوط به ونزويلا تحویل شد و قراردادی نیز برای شناور دیگر منعقد شده است.

جعفری اظهار داشت: کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران نیز در ابعاد مختلف نیازهای خود را اعلام کرده است و با اقبالی که از سوی شرکت‌های کشتیرانی انجام شده، پیش بینی می‌کنیم در آینده بیشتر تولید شود.

وی در رابطه با تولید واگن مترو اظهار داشت: توان تولید در این بخش نیز وجود دارد، اما اگر تولید انجام نمی‌شود، به دلیل عدم سفارش گذاری است. متولی این امر به دلایلی مثل بودجه سفارش گذاری نکرده است و لذا کمبود در این زمینه احساس می‌شود، البته در بخش‌های دیگر نیز این کمبود وجود دارد.

مدیرکل صنایع ریلی و دریایی وزارت صمت گفت: براساس برنامه ششم باید در پایان این برنامه 27 هزار کیلومتر خط ریلی داشته باشیم، اما اکنون به کمتر از 15 هزار کیلومتر رسیده است. همچنین قرار بوده که 53 هزار واگن باری در کشور تولید شود که اکنون کمتر از 27 هزار دستگاه است و همچنین مقرر بوده که 1650 کیلومتر لوکوموتیو داشته باشیم که الان لوکوموتیو در حال حرکت 534 دستگاه است.

وی افزود: در حوزه تولید ریل و شناورها استانداردهایی وجود دارد که برخلاف آن نمی‌توان تولید کرد و ما نیز از آن مستثنی نیستیم.

در ادامه این نشست خبری محمد معاضدی مدیرکل دفتر صنایع هوایی وزارت صمت بیان داشت: وزارت صنعت در رویکرد جدید در حوزه هوایی غیرنظامی مسيولیت قبول کرده است و از فعالان این حوزه حمایت و استقبال می‌کند.

وی افزود: بخش هوایی از لحاظ آيین نامه‌ها، مقررات و قوانین بین‌الملل و همچنین از لحاظ مخاطبان خود، بخش خاصی است.

وی اظهار داشت: در مورد تجهیزات فرودگاهی توانمندی‌های زیادی در کشور وجود دارد و فعالیت‌ها در چندین سال گذشته انجام شده و بسیاری از فرودگاه‌های کشور با تجهیزات داخلی تجهیز شده‌اند.

پایان پیام/

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد