600 هزار واحد مسکن ملی در مرحله ساخت قرار دارد

600 هزار واحد مسکن ملی در مرحله ساخت قرار دارد

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن گفت: 600 هزار واحد مسکن ملی در قالب پروژه‌های واگذاری گروهی زمین، مشارکتی، متوسط و بزرگ مقیاس، نوسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده و تفاهم با دستگاه‌ها در مرحله ساخت قرار دارد.

به گزارش تجارت‌نیوز، از وزارت راه وشهرسازی، «پروانه اصلانی» تازه‌ترین وضعیت طرح مسکن ملی که سیاستگذاری و ریل‌گذاری آن در معاونت مسکن و ساختمان و دفتر اقتصاد مسکن در حال انجام است را توضیح داد.

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی، با اشاره به اینکه در مجموع تاکنون 600 هزار واحد طرح اقدام ملی مسکن در قالب پروژه‌های واگذاری گروهی زمین، پروژه‌های مشارکتی، پروژه‌های متوسط و بزرگ‌ مقیاس، نوسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده و تفاهم‌نامه با سایر وزارتخانه‌ها، وارد فاز عملیاتی و اجرایی شده است، گفت: در اجرای طرح اقدام ملی مسکن تاکنون به حدود 135 هزار خانوار واگذاری گروهی زمین انجام شده است.

وی گفت: ساخت حدود 340 هزار واحد مسکونی نیز در قالب پروژه‌های متوسط و بزرگ‌مقیاس آغاز شده است. همچنین برای حدود 40 هزار واحد نیز در بافت‌های فرسوده تسهیلات نوسازی و بهسازی در قالب طرح اقدام ملی مسکن پرداخت شده است.

اصلانی ادامه داد: تاکنون عملیات اجرايی حدود 25 هزار واحد مسکونی نیز در قالب مشارکت با بخش خصوصی شروع شده و برای حدود 60 هزار واحد نیز برای تامین مسکن متقاضیان تحت پوشش دستگاه‌های مختلف اجرايی، زمین تامین و عملیات اجرایی آن‌ها در حال انجام است.

وی در مجموع عملکرد طرح اقدام ملی مسکن را 600 هزار واحد عنوان کرد و گفت: برای 600 هزار واحد مسکونی که عملیات اجرايی آن‌ها آغاز شده، زمین نیز تامین شده است.

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن در خصوص واریز وجه طرح اقدام ملی مسکن برای پروژه‌های غیر از واگذاری گروهی و مشارکتی که نیاز به آورده ندارند، توضیح داد: در پروژه‌های متوسط و بزرگ‌مقیاس طرح اقدام ملی مسکن که با آورده متقاضیان و تسهیلات آن‌ها اجرایی می‌شوند، حدود 150 هزار نفر واریز وجه کرده‌اند که مجموع مبالغ واریزی توسط این متقاضیان، معادل 5661 میلیارد تومان است.

اصلانی با تاکید بر استقبال مناسب مردم از اجرای طرح اقدام ملی مسکن، شناخت ابعاد طرح و موفقیت در اجرا را از دلایل استقبال مردم از این طرح ملی برشمرد و تصریح کرد: همچنان روزانه تقاضاهایی برای ثبت‌نام در سامانه طرح اقدام ملی مسکن به وزارت راه و شهرسازی ارايه می‌شود که این امر نشان از استقبال مردم از اجرای آن است.

شهریور سال 98 طرح اقدام ملی مسکن با حضور رییس‌جمهوری کلنگ زنی شد.

برای این پروژه 400 هزار واحد تعریف شد که در دور اول نام نویسی 1.6 میلیون نفر از طریق سایت tem.mrud.ir و پیامک ثبت نام کردند که 460 هزار نفر واجد شرایط شناخته شدند.

اولین واحدها به تعداد 11 هزار و 560 واحد در یکم آبان ماه 1399 به دستور ريیس‌جمهوری افتتاح شد.

این پروژه از طریق آورده متقاضیان و 100 میلیون تومان وام بانکی با نرخ سود 18 درصد ساخته می‌شود. آورده متقاضیان در مرحله اول حدود 40 میلیون تومان است. میانگین قیمت این واحدها در کل کشور طبق آخرین برآورد از هزینه‌های تابستان 1399 به متری 2.7 میلیون تومان می‌رسد.

ثبت نام مرحله اول به پایان رسیده است. مهلت بارگذاری مدارک و افتتاح حساب، پایان مهر ماه اعلام شده بود که تا پنجم دی ماه تمدید شد.

مطالعه بیشتر: قیمت هر متر مسکن ملی چند است؟

 

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد