سهم‌های کوچک، طعمه خرس‌ها برای چاق کردن شاخص‌ساز

سهم‌های کوچک، طعمه خرس‌ها برای چاق کردن شاخص‌ساز

در دو روز گذشته تعداد صف‌های فروش رشد چشمگیری داشتند و دیروز تقریبا 20 درصد نمادها در صف فروش اسیر شده بودند اما؛ توجه سرمایه‌گذاران به نمادهای گروه خودرو جالب توجه بودو استقبال خرید خوبی را به نمایش گذاشتند اما؛ این موضوع کاملا محتمل است ولی بسیاری از کارشناسان معتقدند که اگر سهامداران در هیجان خرس‌های بازار اسیر نشوند، احتمال بازگشت به شاخص یک میلیون و 470 واحدی دور از تصور نیست.

به گزارش بورس‌نیوز، بازارسرمایه روز دوشنبه به سهامداران و سرمایه‌گذاران نشان داد که حمایت‌هایی برای بهترشدن معاملات وجود دارد و همین تحرک‌ها مهم‌ترین دلیل خنثی‌شدن بخش اعظم عرضه‌ها در بورس شد؛ البته نمی‌توان از این نکته گذشت که چتر حمایت از سهم‌ها برخلاف هفته‌های گذشته که تمرکز بر سهم‌های کوچک داشت، این روزها کاملا طرفدار سهم‌های بزرگ بازار بوده و این ظن به‌وجود آمده که شاید دوباره شاخص‌سازی به واسطه‌ سهم‌های شاخص‌ساز را مجددا شاهد باشیم.

به هر حال تقویت بازارسرمایه و موج حمایتی که از سهم‌های بزرگ آغاز شده در ادامه باید به سهم‌های کوچک‌های نیز برسد و می‌توان انتظار داشت که نتیجه آن احتمالا بهتر شدن شرایط داد و ستدها در طی معاملات امروز و فردا بورس تهران باشد.

در دو روز گذشته تعداد صف‌های فروش رشد چشمگیری داشتند و دیروز تقریبا 20 درصد نمادها در صف فروش اسیر شده بودند اما؛ توجه سرمایه‌گذاران به نمادهای گروه خودرو جالب توجه بودو استقبال خرید خوبی را به نمایش گذاشتند.

ارزش معاملات امروز بورس و فرابورس جمعا بیش از 31 هزار میلیارد تومان بود.


بیشتر بخوانید: برای پرتفوها ویزای «سهم کانالی» صادر نکنید!


پاکستان، دلار ایران را برهم زد

نگاهی به بازارموازی ارز، یعنی دلار نیز حاکی از آن بود که دلار در تلاطم نزولی قرار گرفت و حتی کانال 26 هزارتومانی را هم لمس کرد ولی زمانی که از هرات شایعاتی مبنی بر تعویضی روپیه پاکستان با دلار افغانستان در هرات به گوش رسید، گویا آب در روغن ریختند و دوباره حجم نگرانی و سفارش برای دلار در بازار ایران زیاد شد و طب‌و‌تابی که دلار در فردوسی گرفت واقعا عجیب بود چراکه با کمبود دلار در پاکستان، دلار نزولی ایران تغییر مسیر می‌دهد.

در آخرین معامله دلار با نرخ 27 هزار و 420 تومان در بین متقاضیان این ارز، دست به دست شد.

سکه همچنان در نوسان نزولی

قیمت سکه بهار آزادی باردیگر در روند نزولی خود شنا کرد و به نرخ 11 میلیون و 350 هزارتومان رسید و سکه امامی نیز به نرخ 11 میلیون 900 هزارتومان در بین معامله‌گران قیمت‌گذاری شد.

نرخ طلافروشی‌ها در روز گذشته هر گرم طلا را 1 میلیون و 152 هزارتومان و هر مثقال را 4 میلیون و 994 هزارتومان قیمت‌گذاری کرده بود؛ انس جهانی طلا در معاملات امروز در مقابل تضعیف دلار 8.11 واحد افزایش یافت و به 1795 دلار رسید.

از شرق تا غرب

شاخص Nikkei در آخرین وضعیت معاملاتی خود در حدود 169 واحد حال صعود گرفت به 30 هزار و 616 واحدی رسید و شاخص شانگهای چین در معاملات خود 12.26 واحد افزایش یافت ؛داوجونز 261 واحد، S&P با 10 واحد و نزدک با یک واحد منفی در حال معامله هستند.

بازار امروز نوبت کیست

سهامداران عزیز توجه داشته باشید که احتمالا شاخص در مرز یک میلیون و 456 تا 436 احتمالا عقب‌نشینی خواهد کرد و این موضوع کاملا محتمل است ولی بسیاری از کارشناسان معتقدند که اگر سهامداران در هیجان خرس‌های بازار اسیر نشوند، احتمال بازگشت به شاخص یک میلیون و 470 واحدی دور از تصور نیست مخصوصا اگر سهامداران در تله شاخص‌سازها و طعمه فروش برای سهم‌‌های کوچک‌تر گرفتار نشوند.

اگر شاخص‌کل را بر اساس تکنیکال بخواهیم زیر ذره‌بین قرار دهیم باید به این موضوع اشاره داشت که RSI از محدوه تقریبی 50 واحد به سمت بالاتر تغییر جهت را به نمایش گذاشته این موضوع برای اطمینان بخشی به بازار داير بر اینکه افت جاری در حکم اصلاح موقت در طول مسیر صعودی میانمدت بازار است ،حايز اهمیت است.

بروزرسانی شاخص کل در بازه روزانه(نمای نزدیک) و محدوده خط افقی قرمز رنگ که میتواند در نقش حمایتی ظاهر شود.

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد