پیش بینی بورس فردا یکشنبه 2 مرداد 1401 |سه مولفه ای که نمی گذارد بازار روند مثبت داشته باشد!

پیش بینی بورس فردا یکشنبه 2 مرداد 1401 |سه مولفه ای که نمی گذارد بازار روند مثبت داشته باشد!

بورس امروز شنبه 1 مرداد هر چند کم جان، اما باز هم توانست به مانند معاملات روز چهارشنبه شاخص‌ها را با سبزپوشی روانه معاملات فردا کند. در گفتگو با مهران رضوانی کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه به بررسی بورس فردا پرداخته ایم.

به گزارش نبض بورس، بورس امروز شنبه 1 مرداد هر چند کم جان، اما باز هم توانست به مانند معاملات روز چهارشنبه شاخص‌ها را با سبزپوشی روانه معاملات فردا کند. در گفتگو با مهران رضوانی کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه به بررسی بورس فردا پرداخته ایم.

افزایش عرضه ها در نیمه دوم بازار امروز

مهران رضوانی کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار نبض بورس گفت: بازار روز اول هفته خود را به نظر می‌رسد که با تقاضای خوبی شروع کرد و حداقل در یک ساعت نخست اوضاع تقاضا در اکثر گروه‌ها خوب بود.

او ادامه داد: در پالایشی‌ها تقاضای خوبی را شاهد بودیم. در بانکی‌ها با توجه به گزارشات خوبی که داده بودند به خصوص در بانک ملت معاملات خوبی را شاهد بودیم. به جز گروه فلزات اساسی در باقی گروه‌ها تا ساعت ده و نیم شاهد غلبه تقاضا بر عرضه بودیم؛ که به تدریج با افزایش عرضه‌ها نهایتا بازار با یک مثبت کوچکی به کار خود خاتمه داد.

سه موضوعی که نمی گذارد بازار مثبت شود

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: چند موضوع مهم وجود دارد. یکی افزایش نرخ بهره بین بانکی برای هفتمین هفته متوالی است و این نرخ قله‌های جدیدی را به ثبت می‌رساند و به عدد 21.31 درصد رسیده است. موضوع بعدی کاهش قیمت کامودیتی‌ها است. سیاست‌های انقباضی که فدرال رزرو و اروپا برای جلوگیری از تورم در پیش گرفته اند نهایتا منجر به این شده است که قیمت کامودیتی‌ها به سمت پایین حرکت کند. در بازار ما که 70 درصد کامودیتی محور است این موضوع اثر منفی بزرگی خواهد گذاشت. این مسيله در کنار افزایش نرخ بهره بین بانکی اجازه نخواهد داد که بازار ما خیلی رشد کند. موضوع سوم هم سردرگمی قیمت دلار است. شاید موضوع برجام دیگر برای بازار سرمایه ای‌ها خیلی کمرنگ شده باشد، ولی واقعیت این است که دلار همچنان از آن تاثیر می‌گیرد. اعتقاد من این است که قیمت دلار در حال کنترل است چرا که تورم نقطه‌ای در تیرماه به 54 درصد رسیده است که در مقایسه با ماه گذشته رشد داشته است.

رضوانی گفت: با توجه به نقدینگی و تورمی که رخ داده است به نظر می‌رسد بازاری که از تورم جا مانده و عقب افتاده است همین بازار سرمایه است و به هر حال ما انتظار تحرکات مثبت را از بازار داریم.

پیش بینی بورس فردا

او درباره بازار فردا نیز گفت: خیلی نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که بازار فردا نسبت به بازار امروز خیلی عجیب و غریب و متمایز باشد. یک مقداری بازگشایی‌ها موجب شد که ارزش معاملات افزایش یابد. ارزش معاملاتی که در هفته گذشته به اعداد پایینی رسیده بود و به زیر 3 همت در روز کاهش یافته بود. در کل هفته را هفته‌ای متعادل و رو به مثبتی پیش بینی می‌شود. نماد‌های جدید موجب می‌شود که پول‌های جدید آزاد شوند و حتی وارد سهم‌های دیگر هم شوند.

این کارشناس بازار سرمایه در انتها گفت: فعلا ترند کلی بازار یک ترند نزولی است و هنوز بازار باز نگشته است، ولی به روز‌های متعادل تری نسبت به یکی دو هفته گذشته داریم می‌رسیم و امیدواریم که در آینده اتفاقات بهتری هم رخ دهد.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد