رویگردانی مردم روسیه از دلار و یورو/گشایش حساب‌های بانکی به یوآن در روسیه افزایش یافت

رویگردانی مردم روسیه از دلار و یورو/گشایش حساب‌های بانکی به یوآن در روسیه افزایش یافت

نتایج یک بررسی نشان می‌دهد طی ماه گذشته میلادی میزان افزایش حساب‌های بانکی به یوآن چین در بانک‌های روسیه به میزان قابل توجهی افزایش یافته است.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد بین الملل خبرگزاری فارس به نقل از راشاتودی، به خاطر تحریم‌های غرب علیه روسیه مردم این کشور هم در حال روی برگرداندن از دلار و یورو به نفع یوآن چین هستند. نتایج یک نظرسنجی حاکی از آن است که طی ماه گذشته میلادی میزان گشایش حساب به یوآن چین در بانک‌های روسیه به شدت افزایش یافته است.

بنا به اعلام روزنامه اقتصادی کامرسانت، شهروندان روس به شکل فعالی در حال تبدیل ارزهای خارجی خود به یوآن چین هستند و رشد قابل توجه تعداد حساب بانکی که به ارز خارجی یوآن باز می‌شوند وجود دارد؛ به عنوان مثال در بانک تینکاف، تعداد حساب‌های برمبنای یوآن چین 8 برابر شده است.

بانک MTS روسیه می‌گوید: تعداد حساب‌های بانکی به یوآن در این بانک 4 برابر شده است. اتفاق مشابهی هم در بانک‌ اورال افتاده و در بانک سن‌پترزبورگ تعداد حساب‌های یوآنی سه برابر شده است.

بانک تینکاف همچنین گزارش داده که بسیاری از شرکت‌های عمده‌فروشی به سمت بستن قراردادهای خود با یوآن چین رفته و این درحالی است که مبنای معاملات این شرکت‌ها قبلا دلار بوده است.

بنا به اعلام این بانک روس، سهم یوآن که قبلا 15 تا 25 درصد در معاملات تجاری بود به 25 تا 30 درصد افزایش یافته است.

میزان مبادلات در بازار ارزی مسکو به یوآن هم افزایش قابل توجهی یافته، هنوز سهم دلار و یورو بیشتر است، باید گفت در حالی که در ماه فوریه همین امسال میزان مبادلات به یوآن حداکثر به 37 میلیون دلار در روز می‌رسید اما طی هفته گذشته این رقم به 230 میلیون دلار در روز رسیده است.

کارشناسان می‌گویند: شرکت‌ها و شهروندان روس برای در امان ماندن از تحریم‌ها و دور زدن آنها که دسترسی روسیه به دلار و یورو را‌‌‌‌‌‌‌‌ محدود کرده به سمت یوآن چین رفته‌اند. برخلاف کشورهای غربی، نه تنها چین به تحریم علیه روسیه نپیوسته، بلکه دسترسی این کشور به یوآن چین را‌‌‌‌‌‌‌‌ باز گذاشته است.

پیام/‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد