«فراوانی» مهم ترین رفرنس جهانی امنیت غذایی است

«فراوانی» مهم ترین رفرنس جهانی امنیت غذایی است

مشاور وزیر جهاد کشاورزی گفت: مهم‌ترین رفرنس در امنیت غذایی جهان «فراوانی» است که در ایران شاهد فراوانی محصولات کشاورزی و مواد غذایی بودیم.

به گزارش خبرنگار مهر، علیرضا رضازاده، مشاور وزیر جهاد کشاورزی در نشست تبیین سیاست‌های اطلاع رسانی در سال جاری و سال آینده گفت: سال 1401 سال سختی برای بخش کشاورزی بود. با این وجود چند مساله مهم از سوی وزارت جهاد کشاورزی پیگیری شد.

وی افزود: اجرای قانون انتزاع که از حدود 12 سال قبل به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده و هنوز اجرایی نشده بود در دولت سیزدهم اجرایی شد. آذر 1400 تنظیم بازار محصولات کشاورزی از وزارت صنعت، معدن و تجارت به وزارت جهاد کشاورزی واگذار شد. در حال حاضر شاهد صف‌های طولانی خرید محصولات کشاورزی و دامی نیستیم.

رضازاده در ادامه سخنان خود به جنگ روسیه و اوکراین و تاثیر آن بر بازار جهانی محصولات کشاورزی اشاره کرد و گفت: با آغاز جنگ روسیه و اوکراین مواد غذایی در بازار جهانی افزایش قیمت داشت. برخی کشورها با کمبود مواد غذایی رو به رو شدند. تورم مواد غذایی در جهان افزایش یافت در کشورهایی که تورم آنها بسیار پایین بود. به عنوان مثال تورم مواد غذایی برای کشورهایی چون ژاپن و آمریکا رخ داد و نرخ دانه‌های روغنی فشار زیادی به بازار جهانی وارد کرد.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی اظهار کرد: ایران در چنین شرایط سخت جهانی و محدودیت‌های بین المللی که از قبل داشت توانست به ثبات غذایی در گندم دست پیدا کند. کشت قراردادی با خرید تضمینی منجر به امنیت غذایی در کشور شد.

وی در ادامه به طرح اجرای هدفمندی یارانه اشاره کرد و گفت: بزرگترین اصلاح اقتصادی امسال انجام شد و این موضوع فشار زیادی به بخش کشاورزی و محصولات غذایی وارد کرد؛ شوکی که قابل کنترل نبود. جلسه امنیت غذایی هر روز برگزار شد تا حداقل تنش برای جامعه ایجاد شود.

رضازاده یادآور شد: مهم‌ترین رفرنس در امنیت غذایی جهان «فراوانی» است که در ایران شاهد فراوانی محصولات کشاورزی و مواد غذایی بودیم.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی به تغییرات اقلیمی پرداخت و گفت: تنش و چالش‌های تغییرات اقلیمی از قبل بر کشور حاکم بود اما امسال جدی تر شد. تلاش شده با اصلاح الگوی کشت و کشت قراردادی بهره وری را در بخش کشاورزی افزایش دهیم.

رضازاده در پایان گفت: نوسانات بازار ارز به ویژه در چند ماه اخیر شرایط سخت اقتصادی را جدی تر کرد. اما با تمام این چالش‌ها یک سلسله اهداف توسعه‌ای پیش بینی شده که برای سال آینده ادامه خواهد داشت.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد