ریسکی بزرگتر از کاهش نرخ ارز در کمین بورس

ریسکی بزرگتر از کاهش نرخ ارز در کمین بورس

مهم‌ترین نکته این است که سرمایه گذاران باید انتظارات خود را منطقی کنند و انتظار بازدهی غیر معقول نداشته باشند.

به گزارش بورس نیوز، بازار سرمایه کماکان منفی است و این منفی های پیاپی رمقی برای سهامداران باقی نگذاشته است.

محمد گرجی آرا کارشناس بازار سرمایه در گفت‌و‌گو با بورس‌نیوز در خصوص وضعیت بازار‌سرمایه بیان کرد: روند بازار سرمایه تا حد زیادی بستگی به ارزش ذاتی دلار خواهد داشت. اگر سال پایه را سال 1392 در نظر بگیریم، در سناریوهای مختلف در انتهای سال 99 ارزش ذاتی دلار حدود 22 الی 23 هزار تومان خواهد بود و نرخ دلار فعلی با ارزش ذاتی فاصله چندانی ندارد. اگرچه ممکن است خوش‌بینی به شرایط آتی و انتظارات هیجانی، کاهشی در نرخ ارز شاهد باشیم؛ ولی تجربه سنوات قبل نشان داده در چنین وضعیتی با توجه به افزایش تقاضای ارز و خروج سرمایه از کشور، کاهش نرخ ارز دوامی نخواهد داشت.

وی افزود: با در نظر گرفتن ارزش ذاتی نرخ ارز، تاثیر کاهش نرخ ارز بر بازار سرمایه تا حد زیادی نمایان شده و به لحاظ بنیادی، انتظار اتفاق خاصی در وضعیت فروش و سودآوری شرکت ها نمی رود. با این تفاسیر، "بورس" بیشتر تابع عوامل هیجانی خواهد بود. اما شخصا معتقدم آنچه باید موجب نگرانی بازار سرمایه ما باشد، کاهش نرخ ارز نبوده و بیش از هر ریسکی، ریسک افزایش نرخ بهره در کمین بورس است.

گرجی آرا تصریح کرد: دولت برنامه تامین مالی 130 هزار میلیارد تومانی از محل انتشار اوراق بدهی دارد و تحقق فروش این حجم از اوراق، احتمالا محرکی برای افزایش نرخ بهره خواهد بود. کما اینکه امسال هم وقتی دولت اقدام به انتشار و فروش اوراق کرد، نرخ بهره از 13.5 درصد به 21.5 درصد رسید. انتشار اوراق دولتی برای جبران کسری بودجه و احتمال افزایش نرخ بهره تحت تاثیر این اقدام، ریسک بازار سرمایه خواهد بود. اگر بانک مرکزی به بانک ها کمک کند، منجر به اضافه برداشت بانک ها خواهد شد و ایجاد خط اعتباری و رشد نقدینگی و نرخ تورم را در پی خواهد داشت.

گرجی آرا اضافه کرد: به نظر می رسد در نیمه دوم سال 1400 امکان افزایش نرخ بهره بیشتر خواهد بود و سرمایه گذاران باید تصمیمات بانک مرکزی را مرتبا بررسی کنند. کنترل انتظارات تورمی و کاهش نوسان نرخ ارز معمولا موجب حرکت ملایم تر بازار سرمایه می شود و با این شرایط سال آینده هم انتظار رشد دسته جمعی نمادها نمی رود و مسیر حرکت سهم ها بر اساس وضعیت بنیادی و... تعیین می شود و خبری از رشدهای شارپ نیست. شرایط بازار سرمایه در سال 99، شرایط خاصی بود که دیگر تکرار نخواهد شد. احتمال طولانی شدن روند مذاکرات هم احتمالا بازار سرمایه را به خواب بلندمدت خواهد برد و محدودیت های درآمدهای نفتی دولت، باید مد نظر قرار بگیرد.

این کارشناس بازار سرمایه در معرفی گزینه های مناسب برای سرمایه گذاری گفت: پروژه کردن سهم ها، همیشه در بازار سرمایه بوده و در بازارهای کم عمق این روش جذاب تر است. ولی سرمایه گذاری با این روش همواره ریسک عرضه ناگهانی و افت قیمت سهم را به دنبال خواهد داشت و اصلا توصیه نمی شود. بهتر است سرمایه گذاران، سراغ سهم هایی بروند که سود تقسیمی بالایی در مجامع پیش رو خواهند داشت. این سهم ها، بازدهی معقولی برای سرمایه گذاران به همراه خواهد داشت. اما مهمترین نکته این است که سرمایه گذاران باید انتظارات خود را منطقی کنند و انتظار بازدهی غیر معقول نداشته باشند.

بیشتر بخوانید:

نسخه های بی فایده برای بورس 

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد