افزایش قیمت گندم جهانی در راه است؟

افزایش قیمت گندم جهانی در راه است؟

وزیر سیاست کشاورزی اوکراین گفت: جامعه جهانی باید امسال برای افزایش قیمت گندم به 700 دلار در ازای هر تن آماده شود.

وزیر سیاست کشاورزی و مواد غذایی اوکراین گفت: جامعه جهانی باید امسال برای افزایش قیمت گندم به 700 دلار در ازای هر تن آماده شود که نسبت به قیمت کنونی 430 دلار، 40 درصد افزایش خواهد داشت.

میکولا سولسکی، وزیر سیاست کشاورزی و مواد غذایی اوکراین به خبرگزاری تاس گفت: جامعه جهانی باید امسال برای افزایش قیمت گندم به 700 دلار به ازای هر تن آماده شود که نسبت قیمت کنونی 430 دلار 40 درصد افزایش را نشان می دهد.

سولسکی افزود: آیا ما آماده هستیم قیمت های 500 دلار، 600 دلار یا 700 دلار را بپردازیم؟ این وضعیت برای کشورهای آسیایی و آفریقایی که بیشتر گندم خود را از اوکراین وارد می کنند، بحرانی است.

وی همچنین هشدار داد: برداشت محصول امسال اوکراین احتمالا بسیار کمتر از سال 2021 خواهد بود.

این مقام اوکراینی توضیح داد: امسال، انتظار داریم نسبت به برداشت سال گذشته 50 درصد کاهش داشته باشیم، کشت زمستان بعدی نیز در معرض خطر قرار دارد.

آنتونی گوترش، دبیرکل سازمان ملل روز چهارشنبه گفت: جامعه جهانی قادر نخواهد بود که بحران مواد غذایی را بدون غلات روسیه و اوکراین و کود بلاروس حل کند.

وی افزود: محصولات و کودهای روسی باید دسترسی کامل و بدون محدودیتی به بازارهای جهانی داشته باشند.

اوایل ماه جاری میلادی وی هشدار داد: یک پنجم مردم جهان به دلیل شرایط کنونی بازار غلات در خطر فقر و گرسنگی هستند.

نگرانی در مورد غلات از ماه فوریه که درگیری نظامی روسیه و اوکراین شروع شد، افزایش یافته است؛ شرکت های کشتی رانی از بنادر روسیه و اوکراین در دریای سیاه که برای انتقال غلات استفاده می شد، دوری می کنند.

تحریم های غرب سبب شده است تا بازارهای جهانی به محصولات زراعی و کود شیمیایی روسیه و بلاروس دسترسی نداشته باشند، با رشد قیمت غلات در جهان، تامین کنندگان بزرگ نظیر روسیه، قزاقستان و هند، صادرات خود را به صورت موقت برای حمایت از بازارهای داخلی شان متوقف کرده اند.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد