حذف محدودیت‌های معاملاتی شرکت‌های کارگزاری و پرسنل آن‌ها

حذف محدودیت‌های معاملاتی شرکت‌های کارگزاری و پرسنل آن‌ها

بورستهران- ایرنا- معاون سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: شورای عالی بورس برای شفافیت معاملات کارگزاری‌ها و نیز استفاده شرکت‌های کارگزاری از منابع مازاد خود در سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار، با پیشنهاد هیات مدیره سازمان مبنی بر حذف محدودیت‌های...

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از بازار سرمایه ایران، «محمدحسن ابراهیمی سروعلیا» افزود: از سال 85 تاکنون و بر اساس ماده 31 آیین‌نامه معاملات شرکت بورس اوراق بهادار تهران مصوب شورای عالی بورس، شرکت‌های کارگزاری، مدیران و پرسنل آنها محدودیت‌هایی در خرید سهام داشتند. 

معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه‌داد: شرکت‌های کارگزاری به اندازه سرمایه ثبت و پرداخت شده یا 70 درصد حقوق صاحبان سهام (هر کدام که کمتر بود)، امکان خرید سهام به نام شرکت کارگزاری را داشتند و همچنین مدیران و افراد شاغل در شرکت‌های کارگزاری نیز فقط مجاز به خرید سهام تا سقف 250 میلیون ریال بودند.

سروعلیا بیان‌داشت: با تصویب شورای عالی بورس و اوراق بهادار، شرکت‌های کارگزاری فاقد مجوز کارگزار/معامله‌گری می‌توانند از طریق سایر شرکت‌های کارگزاری و با رعایت دستورالعمل الزامات کفایت سرمایه و سایر قوانین و مقررات مرتبط، اوراق بهادار به نام خود معامله کنند.

عضو هیات مدیره سازمان بورس خاطرنشان‌کرد: همچنین مدیران و پرسنل شرکت‌های کارگزاری و افراد تحت تکفل آنان نیز با رعایت قوانین و مقررات و با رعایت اصول و قواعد انصاف معاملاتی همچون اجتناب از معامله با اطلاعات نهانی و اجتناب از موارد تعارض منفعت، پیش‌دستی در انجام معاملات و استفاده از اطلاعات مشتریان، مجاز به انجام معاملات اوراق بهادار به نام خود هستند.

به گزارش ایرنا، در اواخر فروردین ماه 1400، هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار مصوب کرد که شرکت‌های کارگزاری فاقد مجوز کارگزار/معامله‌گری بتوانند از طریق سایر شرکت‌های کارگزاری دیگر با رعایت دستورالعمل «کفایت سرمایه» برای خود اقدام به داد و ستد اوراق بهادار به نام خود کنند.

از همان ابتدا اعلام شد که این تصمیم در جلسه آتی شورای عالی بورس بررسی شده و در صورت موافقت اجرایی خواهد شد.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد