بسته جدید ژاپن برای جلوگیری از افزایش هزینه‌های زندگی

بسته جدید ژاپن برای جلوگیری از افزایش هزینه‌های زندگی

فومیو کیشیدا، نخست‌وزیر ژاپن امروز دوشنبه به وزرای خود دستور داد تا در بسته‌ای که قرار است در ماه آینده تهیه شود، گام‌های بیشتری برای مهار ضربه اقتصادی ناشی از افزایش هزینه‌های زندگی بردارند.

به گزارش ایسنا، به عنوان بخشی از این اقدامات، کیشیدا گفت که به دولت دستور داده است تا از افزایش قیمت گندم وارداتی که در ماه اکتبر به خرده فروشان می‌فروشد، اجتناب کند و این اقدامی است که اساسا به خانوارها برای مقابله با افزایش قیمت کالاها یارانه می‌دهد.

کیشیدا در جلسه‌ای در مورد گام‌های مبارزه با افزایش هزینه‌های زندگی، همچنین گفت که به وزارت بازرگانی دستور داده است تا طرح‌های بیشتری برای جلوگیری از افزایش قبوض سوخت و برق ارايه دهد.

هیروکازو ماتسونو، دبیر ارشد کابینه گفت که دولت قصد دارد بسته اقدامات را در اوایل ماه آینده جمع آوری کند و از حدود 4.7 تریلیون ین (35 میلیارد دلار) باقی مانده از ذخایر دولتی برای پوشش هزینه استفاده کند. دولت حجم تخمینی کل هزینه‌های بسته را منتشر نکرد.

مقابله با افزایش هزینه کالاها یکی از اولویت‌های اصلی دولت کیشیدا بوده است زیرا وابستگی شدید ژاپن به واردات انرژی و غذا، اقتصاد این کشور را در برابر افزایش قیمت جهانی مواد خام آسیب‌پذیر می‌کند. جنگ اوکراین فشار قیمت کالا را در سطح جهانی تشدید کرده است.

گندم از جمله محصولاتی است که در نتیجه جنگ اوکراین شاهد افزایش قیمت‌ها بود. در ژاپن، دولت مسيول واردات گندم از خارج از کشور است و در آوریل و اکتبر هر سال قیمت فروش را برای خرده فروشان تعیین می‌کند.

قیمتی که دولت برای گندم وارداتی از خرده فروشان دریافت کرد در ماه آوریل نسبت به اکتبر 17.3 درصد افزایش یافت که دلیل آن افزایش قیمت جهانی کالاها بود که منجر به افزایش طیف وسیعی از کالاهای اساسی روزانه از جمله نان و ماکارونی شد.

کیشیدا گفت که اگر افزایش هزینه‌های جهانی به طور کامل منعکس شود، قیمتی که دولت از خرده فروشان در نظر می‌گیرد ممکن است در ماه اکتبر 20 درصد افزایش یابد و افزود که او به وزیر کشاورزی دستور داده است تا اطمینان حاصل کند که قیمت‌ها پس از اکتبر در سطح فعلی حفظ می‌شود.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد