400 هزار میلیارد تومان کسری بودجه داریم

400 هزار میلیارد تومان کسری بودجه داریم

عضو کمیسیون برنامه و بودجه با بیان اینکه طبق برآوردها حدود 400 هزار میلیارد تومان کسری بودجه 1400 است، گفت: دولت ناچار است نرخ ارز 4200 تومانی را برای برخی از اقلام اساسی همچنان در بودجه سال آینده حفظ کند.

به گزارش تجارت‌نیوز، جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس درباره تعیین تکلیف ارز 4200 تومانی در بودجه 1401 اظهار کرد: بعید است که دولت بتواند تمام ارز 4200 تومانی را از بودجه 1401 حذف کند. دولت ناچار است نرخ ارز 4200 تومانی را برای برخی از اقلام اساسی همچنان در بودجه سال آینده حفظ کند.

وی با اشاره به اقلامی که در بودجه سال آینده شامل ارز 4200 تومانی می‌شوند، ادامه داد: ارز 4200 تومانی برای نان یعنی گندم و دارو در بودجه سال آینده حفظ می‌شود اما نکته مهم این است که حذف بخشی از ارز 4200 تومانی منوط بر این است که دولت بتواند مابه‌ ازای آن را در قالب یارانه به مردم بازگرداند تا آثار آن برای بخشی از گروه‌های کم‌درآمد قابل تحمل باشد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: اینکه دولت تا چه حد می‌تواند با حذف ارز 4200 تومانی برنامه پرداخت یارانه به مردم را به اجرا برساند، بحث دیگری است که باید دولت برنامه‌های خود در این باره را اعلام کند تا مورد بررسی قرار بگیرد. اما در نهایت دولت مجبور است فعلا یارانه دارو و نان را در نظر بگیرد.

قادری با اشاره به آخرین تصمیمات درباره نرخ تسعیر ارز گفت: نرخ تسعیر ارز یک نرخ براوردی است و بر روی بازار ارز اثرگذار نخواهد بود و تعیین این نرخ به احیای برجام بستگی دارد. در صورت احیای برجام این اعداد و ارقام کاهش پیدا می‌کند اما صرفا یک نرخ محاسباتی است که در براساس آن درآمدهای ارزی به ریال تبدیل می‌شود و در بودجه در نظر گرفته می‌شود و نمی‌تواند در بازار ارز مبنا قرار بگیرد.

وی افزود: دولت به نرخ روز نرخ تسعیر را تعیین می‌کند و یک نرخ شناور خواهد بود و نرخ تسعیر فقط برای تعیین حقوق گمرکی مبنا قرار می‌گیرد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه درباره سهم اوراق در درآمدهای دولت در بودجه سال آینده تاکید کرد: حجم اوراق منتشر شده هیچ توجیهی ندارد و اینکه بخواهیم با انتشار اوراق هزینه‌های جاری را تامین کنیم با هیچ عقل و منطقی سازگار نیست. باید اولا هزینه‌ها را کاهش دهیم و همچنین باید واگذاری اموال و دارایی‌های دولت به طور جدی دنبال کنیم. هر اقدامی غیر از این می‌تواند باعث افزایش هزینه‌های دولت در سال‌های آینده شود.

قادری همچنین با بیان اینکه کسری بودجه سال 1400 قابل توجه است، گفت: طبق برآوردها چیزی حدود 400 هزار میلیارد تومان با کسری بودجه مواجه هستیم که عدد درشتی محسوب می‌شود.

منبع: ایلنا

آخرین اخبار حوزه اقتصاد کلان را در صفحه اقتصادکلان تجارت‌نیوز بخوانید.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد