مالیات بر عایدی سرمایه، اقدامی در راستای جراحی اقتصادی کشور

مالیات بر عایدی سرمایه، اقدامی در راستای جراحی اقتصادی کشور

مهدی آسیما: «اگر طرح مالیات بر عایدی سرمایه با شرط اجرای دقیق و با بهبود زیرساخت‌های اطلاعاتی کشور که از شروط لازم برای اجرای این طرح است انجام شود، میتوان گفت یکی از مهم‌ترین اتفاقات حوزه اقتصاد در دهه های اخیر است.»

این کارشناس بازارسرمایه در گفت و گو با پایگاه خبری بزارسرمایه (سنا)، تصویب طرح مالیات برعایدی سرمایه را اقدام بسیار مهمی در راستای جراحی اقتصادی در کشور دانست و افزود: در کشور ما به دلیل شرایط تورمی که وجود دارد، بازارهایی مانند مسکن و ارز و سکه به بازارهایی برای سرمایه‌گذاری و سفته بازی تبدیل شده اند، در حالیکه فعالیت‌های سوداگرانه در این بازارها به صورت مستقیم باعث ایجاد شکاف طبقاتی بیشتر و همچنین آسیب بیشتر قشر ضعیف جامعه شده است.

این کارشناس بازارسرمایه توضیح داد: بازار سرمایه تنها بازاری است که سبب هدایت نقدینگی به سمت تولید می شود. رونق این بازار می تواند متغیرهای اقتصادی کشور را در سطح کلان بهبود دهد. بهبود تولید ناخالص داخلی، رشد اقتصادی، کنترل تورم، کاهش بیکاری برخی از این موارد هستند. در نظر داشته باشید که رونق این بازار همچنین می تواند در سطح خرد به افراد جامعه کمک کند تا در اقتصاد تورمی موجود، بتوانند قدرت خرید خود را حفظ کنند و هم از طریق بازدهی که در این بازار به دست می‌آورند، ثروت خود را افزایش دهند.

آسیما تصریح کرد: در نتیجه می‌توان گفت، هدایت نقدینگی به سمت بازار سرمایه می تواند علاوه بر بهبود شرایط بنگاه ­های اقتصادی و دولت، منافع سرمایه گذاران خرد و عموم مردم را به دنبال داشته باشد.

وی همچنین با مثبت ارزیابی کردن رفع محدودیت اخیر معاملات برای پرسنل کارگزاری ها بیان کرد: به نظر من رفع محدودیت معاملات برای پرسنل شرکت های کارگزاری، یکی از مهمترین اقداماتی است که به پیشنهاد هیات مدیره سازمان و تصمیم شورای عالی بورس انجام شد. بر این اساس، می توان گفت در سال مانع زدایی ها یکی از بزرگترین موانع بر سر راه شفافیت در بازار سرمایه با تدبیر هیات مدیره سازمان و تصویب شورای عالی بورس رفع شد.

آسیما اضافه کرد: محدودیتی که به نظر شاید عدم تغییر آن مبنای منطقی صحیحی نداشت و ماندگاری آن بیشتر از آن جهت بود که از سال های قبل تصویب شده بود و جسارتی برای تغییر آن تا این زمان وجود نداشت. این محدودیت سبب مشکلات بسیار زیادی میان کارگزاری‌ها و پرسنل آن ­ها شده بود؛ هرچند که بسیاری از پرسنل کارگزاری ها با استفاده از کدهای معاملاتی دیگران اقدام به انجام معاملات می‌کردند و همین روند به کاهش شفافیت در بازار سرمایه هم منجر می شد.

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد