مجوز تاسیس بانک آفشور در مناطق آزاد گرفته شد

مجوز تاسیس بانک آفشور در مناطق آزاد گرفته شد

ایلنا: دبیر شورای عالی مناطق آزاد اظهار داشت: خوشبختانه با مذاکرات پی در پی با بانک مرکزی مجوز تاسیس بانک آفشور گرفته شد و سهامدار این بانک آفشور خارجی‌ها هستند و...

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، سعید محمد در نشست خبری امروز با بیان اینکه سال گذشته تراز تجاری مناطق آزاد و ویژه اقتصادی 11 میلیارد دلار مثبت بوده‌ است، اظهار داشت: ارزش صادرات از مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به طور مجموع 15 میلیارد و 700میلیون دلار بوده و در مقابل ارزش واردات از مناطق آزاد و ویژه اقتصادی حدود 4 میلیارد و 700 میلیون دلار بوده که نشان می‌دهد تراز تجاری مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در سال 1400 بیش از 11 میلیارد دلار مثبت بوده است.

وی ادامه داد : در بخش صادرات، یک میلیارد و 96 میلیون دلار کالای غیر نفتی از مناطق آزاد صادر شده که این اعداد بدون احتساب کالاهای ترانزیتی است. 

وی با اشاره به پروژه هایی که امروز با فرمان رییس جمهوری به افتتاح رسید، گفت: در راستای تحقق سال، 82 طرح صنعتی، عمرانی و کشاورزی در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی امروز با حضور رییس جمهوری به افتتاح رسید که این پروژه‌ها باعث ایجاد 8 هزار اشتغال مستقیم و غیر مسقیم می‌شود.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد با اشاره به تعداد مناطق آزاد در کل دنیا اظهار داشت:در 150 کشور دنیا 5700 منطقه آزاد فعال است که در ایران 15 منطقه آزاد که 7 منطقه آزاد در سال گذشته مصوب شده‌اند، وجود دارد که امروز 8 منطقه فعال هستند. همچنین در کشورمان 32 منطقه ویژه اقتصادی فعال هستند و البته 46 منطقه ویژه اقتصادی هم مجوز دریافت کردند که هنوز سازمانی برای متولی این مناطق پیدا نشده است.

وی درباره جذب سرمایه گذاری در مناطق آزاد گفت: 163 میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی محقق شده‌ است.

محمد در پاسخ به سوال ایلنا درباره راه‌اندازی بانک آفشور در مناطق آزاد اظهار داشت: خوشبختانه با مذاکرات پی در پی با بانک مرکزی مجوز تاسیس بانک آفشور گرفته شد و سهامدار این بانک آفشور خارجی‌ها هستند و امسال مقدمات راه اندازی بانک آفشور در کشور مهیا می‌شود.

وی با بیان اینکه راه اندازی بانک آفشور باعث تامین منابع مالی برای پروژه‌های مختلف در مناطق آزاد می‌شود، گفت: در مورد منابع تحریمی برای راه اندازی بانک‌های آفشور راهکارهایی در نظر گرفته‌ایم.

محمد افزود: همانطور که گفتم سهامداران بانک آفشور خارجی ها هستند اما ایرانی‌های خارج از ایران می‌توانند بدون نگرانی از مشکلاتی در بانک‌های زیر نظر بانک مرکزی کشورمان مواجه‌اند ارزهای خود را منتقل به این بانک‌های آفشور کنند چراکه این بانک‌های مستقل از بانک مرکزی هستند.

وی گفت: از این رو پیش بینی می‌شود ایرانی های خارج از کشور از انتقال ارز به بانک‌های آفشور در مناطق آزاد استقبال کنند.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد