سوءمدیریت در دولت عامل گرانی موز و خیار

سوءمدیریت در دولت عامل گرانی موز و خیار

ريیس بازرگانی اتحادیه محصولات کشاورزی ایران در مورد علت گران شدن قیمت برخی میوه‌ها از جمله خیار و موز گفت: دلیل این گرانی‌ها سوءمدیریت و شاید هم سوءمدیریت عمدی بوده است.

تابناک: ريیس بازرگانی اتحادیه محصولات کشاورزی ایران در مورد علت گران شدن قیمت برخی میوه‌ها از جمله خیار و موز گفت: دلیل این گرانی‌ها سوءمدیریت و شاید هم سوءمدیریت عمدی بوده است.

صدرالدین نیاورانی ريیس بازرگانی اتحادیه محصولات کشاورزی ایران درمورد گران شدن قیمت برخی میوه‌ها از جمله خیار و موز گفت: دلیل این گرانی‌ها سوءمدیریت و شاید هم سوءمدیریت عمدی بوده است.

وی افزود: چند ماه قبل که کار واردات موز انجام می‌شد عده‌ای با تغییر تعرفه موز، آن را از ردیف ثبت سفارش خارج کردند و ثبت سفارشی به نام آنها انجام نمی‌شد و عملا این کار دست عده‌ای افتاد که فروشنده این ثبت سفارشها بودند و بنابراین واردات موز از این کانال صورت گرفت.

نیاورانی اظهار کرد: ما به وزیر پیشنهاد کردیم که با توجه به مشکلات کمبود ارز، اگر سیاست بر واردات این محصول است موز با ارز حاصل از صادرات محصولات کشاورزی وارد کشور شود.

ريیس بازرگانی اتحادیه محصولات کشاورزی ایران گفت: وزارت صمت و وزارت جهاد کشاورزی اگر قبل از این مشکلات با بخش خصوصی، که واردکننده این محصولات هستند، همکاری می کرد مردم ضرر نمی کردند اما متاسفانه دولت نه کنار می کشد و نه اجازه می دهد که مسیر تجارت پیشرفت کند.

نقدعلی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس نیز با انتقاد شدید از گرانی و بالا رفتن قیمت برخی میوه ها گفت: وزارت صمت که عهده دار تنظیم بازار است نباید اجازه دهد قیمت ها تا این حد افزایش پیدا کنند.

وی افزود: درست است که موز کالای اساسی و استراتژیک نیست، اما متاسفانه در گذشته برخی آقایانی که منافعشان در این محصول بود با تخصیص ارز به این محصول ذايقه مردم را تغییر دادند و مردم را به این میوه عادت دادند و از طرف دیگر هم در ادامه کار و با قطع کردن تخصیص ارز، عملا بازار را دچار سکته کردند.

این نماینده مجلس با اذعان به سوء مدیریت و نبود استراتژی در وزارت مربوطه برای مدیریت فضای روانی ناشی از افزایش قیمت ها اظهار کرد: گرانی موز تا 60 هزار تومان باعث شد که مردم موز نخرند اما تاثیر اصلی خودش را بر قیمت سایر میوه ها و مرکبات نیز می گذارد.

نقدعلی تصریح کرد: متاسفانه این گرانی ها در شرایطی است که تولید مرکبات و میوه های درختی در ایران فراوان است و بسیاری از این میوه ها تبدیل به ضایعات می شوند.

وی با تاکید بر اینکه وزارت صمت و وزارت کشاورزی موظف به سیاست گذاری و تدبیر در این حوزه اند، گفت: مجلس نیز در راستای مطالبه از دولت برای تعریف یک نقشه راه با هدف تکرار نشدن این سکته های ناگهانی به بازار اقدام خواهد کرد.

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد