3 دلیل مهم برای سبز شدن تابلوی بورس

3 دلیل مهم برای سبز شدن تابلوی بورس

بورس امروز شنبه 14 آبان ماه نیز روند حرکت بازار سرمایه صعودی بود؛ به طوری که هر سه شاخص بورس، شاخص کل با معیار هم‌وزن...

چندوقتی است که بازار سرمایه از دوران اوج خود فاصله جدی گرفته بود و با نزول‌های پی در پی وارد کانال 1 میلیون و 200 هزار واحدی شده بود تا اینکه پس از نزول‌های متوالی و شدید شاخص‌های بورس تهران، در روز چهارشنبه گذشته قیمت بسیاری از سهم‌ها افزایش یافت و شاخص بورس رشد کرد.

امروز شنبه 14 آبان ماه نیز روند حرکت بازار سرمایه صعودی بود؛ به طوری که هر سه شاخص بورس، شاخص کل با معیار هم‌وزن و شاخص فرابورس سبزپوش شدند.

شاخص کل بورس تا لحظه نگارش این خبر با 34 هزار و 830 واحد افزایش یافت و با ثبت رشد بیش از 34 هزار واحدی، ارتفاع یک‌میلیون و 300 هزار واحد را پس گرفت و تا یک میلیون و 381 هزار و 371 واحد صعود کرد. شاخص کل با معیار هم وزن هم 6627 واحد افزایش یافت و به رقم 372 هزار و 377 واحد رسید.

این در حالی است که تا به این لحظه بیش از 2میلیارد و 12 میلیون سهم و حق تقدم نیز به‌ارزشی بالغ بر هزار و 253میلیارد تومان در 106هزار نوبت توسط معامله‌گران دست به دست شده است

فولاد، فملی، پارسان، فارس، شپنا، شپدیس نسبت به سایر نماد‌ها بیشترین تاثیر مثبت را روی بورس گذاشتند.

علت رشد شاخص چیست؟

به نظر می‌رسد سه عامل رشد نرخ دلار آزاد، اثرات روانی ناشی از خبر‌های مربوط به بسته حمایتی جدید سازمان بورس و رشد بازار‌های جهانی از مهمترین دلایل تغییر جهت نماگر‌های بورسی در روز جاری باشد.

سه محرک تابلوی سبز بورس

بازار‌های جهانی با جهش محسوس قیمت‌ها همراه بود. تقویت امید برای کاهش سریع سیاست‌های چین در برابر کووید صفر و یک برداشت امیدوار کننده از داده‌های شغلی ایالات متحده در ماه اکتبر از مهمترین دلایل شارژ بازار‌های جهانی بود.

بسته حمایتی

در هفته گذشته سازمان بورس از بسته 10 بندی برای حمایت از بورس رونمایی کرد که به نظر بسیاری از کارشناسان بازار سرمایه می‌تواند به عنوان محرک رشد بورس عمل کند.

کاهش نگرانی سهامداران پس از ارايه این بسته حمایتی و سخنان متولی این بازار در خصوص تداوم روند حمایتی شاید یکی از دلایل تحریک تقاضا در روز‌های اخیر به شمار می‌رود. مجید عشقی، ريیس سازمان بورس نیز در جلسه‌ای با اعضای کانون نهاد‌های سرمایه‌گذاری ایران تاکید کرد: «جهت افزایش اثرگذاری اقدامات حمایتی، قصد ارايه یک پیشنهاد چندبندی (سه الی چهار بند) به ستاد اقتصادی دولت را داریم و در تلاش برای اخذ مصوبه‌هایی در راستای رفع دغدغه‌های کلان بازار سهام هستیم.»

همچنین طرح «بیمه سهام» یکی از مهم‌ترین بند‌های «بسته 10 بندی حمایت از بازار سرمایه» سازمان بورس و اوراق بهادار است که از امروز (شنبه) در این بازار اجرایی شد و این طرح جمعیتی بالغ بر 96 درصد از سهامداران حقیقی بازار سرمایه را شامل می‌شود.

قیمت دلار

البته افزایش قیمت دلار نیز یکی دیگر از عواملی است که توانسته بورس را با رشد همراه کند.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد