تحلیل یک نماد پالایشی/اهداف قیمتی شتران کجاست؟

تحلیل یک نماد پالایشی/اهداف قیمتی شتران کجاست؟

به لحاظ بنیادی شتران در پایان اسفند ماه 1399، ارزش معاملاتش در رینگ پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی بورس کالا 1,312 میلیارد تومان بوده است که بالاترین مبلغ برای سال 1399 شرکت محسوب می‌شود. تحلیل تکنیکال در مورد این سهم چه می گوید؟

به گزارش نبض بورس، شتران روز گذشته 15 اردیبهشت 1400 را با صف فروش آغاز کرد و دقایقی از بازار صف فروش آن جمع شد، اما در همان آستانه پایین معامله می‌شد تا اینکه دوباره به صف فروش نشست و همچنان تا پایان بازار صف فروش خود را حفظ کرد. در پایان با معامله بیش از 73 میلیون برگه سهم و پایانی 3 درصد منفی به کار خود در این هفته پایان داد.

تحلیل بنیادی شتران/ بازگشت به دوران سودآوری؟
 

عملکرد فصلی شتران در دو سال گذشته نشان از تثبیت سودآوری سهم در محدوده مشخصی دارد غیر از چند ماهی که به علت افت شدید قیمت نفت در دوران کرونا که پالایشگاه‌ها مجبور به ذخیره گیری کاهش ارزش موجودی و در نتیجه آن گزارش دهی فصلی با سود عملیاتی منفی بودند. اما از چند ماه گذشته با ریکاوری قیمت نفت انتظار گزارش دهی پالایشگاه‌ها معکوس با آنچه در ماه‌های سال گذشته مشاهده کرده بودیم، می‌باشد. از طرفی دیگر رشد قیمت دلار در سامانه نیما باعث می‌شود که بازار انتظار گزارش‌های فصلی به مراتب بهتری برای چند فصل بعدی باشد.

اخیرا در پایان اسفند ماه 1399، ارزش معاملات این شرکت در رینگ پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی بورس کالا 1,312 میلیارد تومان بوده است که بالاترین مبلغ برای سال 1399 شرکت محسوب می‌شود. اما نکته مهم این است که این شرکت 166 هزار تن محصول با میانگین نرخ 7.9 میلیون تومان در هر تن فروخته که از نظر نرخ و مقدار، عدد خوبی برای شرکت محسوب می‌شود.

تحلیل تکنیکال شتران/ اهداف شتران می‌تواند کجا باشد؟
 
 

شتران در چند سال گذشته درون یک کانال صعودی در حال رشد بوده است که اخیرا قیمت سهم به کف کانال صعودی رسیده و دوبار به این سطح واکنش مثبت نشان داده است، اما در چند روز گذشته قیمت بالاخره بعد چندین سال نوسان درون این کانال صعودی، از کانال خارج شده و با واکنش نه چندان مناسب و پول بک مختصری از کانال خارج شده است. از طرفی خط روند صعودی شکل گرفته در نمودار قیمت و اندیکاتور RSI که از چند ماه پیش آغاز شده بود در حال از دست رفتن است که اگر این خط روند نیز از دست برود حمایت موثر سهم در کف قبلی روی قیمت 700 تومان خواهد بود

در صورت واکنش مثبت قیمت به هر یک از سطوح گفته شده در بالا قیمت می‌تواند تا 1050 تومان در گام اول و پس از آن در یک سناریوی خوشبینانه شانس رسیدن به فیبوی 0.23 اصلاح اخیر در 1270 را نیز دارد.

 

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد