عکس | جانشین های کم کیفیت اما تا 400 میلیونی پراید برای سایپا رکورد شکستند!

عکس | جانشین های کم کیفیت اما تا 400 میلیونی پراید برای سایپا رکورد شکستند!

خودروپلتفرم X200 حدودا 14 سال است که در سایپا مورد استفاده قرار می‌گیرد. حالا بر اساس آمار یازده ماهه سایپا 200 هزار دستگاه از خودروهای این پلتفرم فروخته و بیشترین میزان فروش آنها را تشکیل داده است.

امیر مسعود عابدینی: بر اساس آمار فروش سایپا در کدال پرفروش ترین محصولات این کارخانه ، گروه خودروهای ایکس 200 هستند که شامل تیبا ها ، ساینا و کوییک می شوند که قیمت شان در بازار آزاد برای مدل های اتومات به بالای 400 میلیون رسیده اند. خودروهایی که جایگزین های پراید برای اقشار کم درآمد هستند اما حالا حتی با محاسبه کیلویی هم گران می افتند!

بازار خودرو در هر کشوری خودروهای جمع و جور شهری با ابعاد کمتر از 4.3 متر است که به عنوان خودروهای ورودی به کلاس C شناخته می شوند و در عمده بازار های خودرو جهان، پرفروش ترین محصولات به شمار می آیند.بازار این خودرو ها در ایران تا پیش از خداحافظی پراید در اختیار این خودرو بود اما با خروج این خودرو از خط تولید در حال حاضر در اختیار تنوع گسترده خانواده پلت فرم X200 است.

در سال 1389 شرکت سایپا در راستای نزدیک شدن به استانداردهای جهانی اصلاحاتی را در پلتفرم پراید اعمال کرد و موفق شد پلتفرمی ایمن‌تر به نام X100 را طراحی کرده و محصولات جدید خود را (111 و 132) بر پایه آن تولید و به بازار عرضه کند. پس از به سرانجام رسیدن پروژه ساخت محصولات خانواده X100، شرکت سایپا برای محصولات جدید خود پلتفرم جدیدی را طراحی کرد که بر اساس ادعای مسيولان این شرکت، نسبت به مدل پایه کاملا مورد بازنگری قرارگرفته و اصلاحات بسیاری در بخش پیشرانه، گیربکس و سیستم ترمز آن انجام شد و این پلتفرم جدید X200 نام داشت و خودروهایی همچون تیبا، ساینا و کوییک نیز بر پایه همین پلتفرم شکل‌گرفتند.

پلت فرم X200 با معرفی تیبا استارت خورد. X200 برنامه جایگزین سایپا برای پراید بود و تیبا برای سال های طولانی بدون عضو جدیدی در این خانواده به تولید رسید. در چند سال اخیر اما با حذف پراید و جهش بی رویه قیمت خودرو و نیاز به خودروهای اقتصادی شهری با توجه به مشکلات مالی خانوارهای دهک های پایین تر ، خانواده X200 بیش از پیش گسترش پیدا کرد . تیبا که در آستانه معرفی، امکانات چندان متفاوتی در مقایسه با پراید نداشت این روزها با نام ساینا توسعه یافته است . در کنار مدل های هاچ بک و معمولی این پلتفرم ، کوییک هم به در کلاس کراس اوور هاچ بک به پلت فرم X200 افزوده شده است. خودروهایی که همگی ارزان ترین خودروهای تولید داخل را تشکیل می دهند و همیشه انتقادهای زیادی به کیفیت شان وارد می شود اما به دلیل مقایسه قیمت ، پرفروشهای بازار در بازار دسته اقتصادی هستند و همین امسال 200 هزار خودرو از این محصولات فروش رفته است.

خانواده ایکس 200

اولین محصول ملی سایپا،یعنی تیبا،براساس پلتفرم X200 ساخته شد.خودرویی که لقب جانشین پراید را یدک می‌کشید،در صورتی که هنوز پراید روی خط تولید حضور داشت!

بعد از گذشت 4 سال،جای خالی پراید هاچ‌بک با تیبا 2 ساخته شد.نسخه هاچ‌بک تیبا صندوق‌دار،این بار برای رقابت با پژو 206 به میدان آمده بود.

بعد از این خودرو،ساینا معرفی شد؛پلتفرم و پیشرانه قدیمی که با فیس‌لیفتی مشتریان را به سمت خود جذب کرد.

سیاست سایپا در معرفی محصولات جدیدی که براساس پلتفرمی قدیمی بوده،دقیقا برعکس سیاستی است که خودروسازان بزرگ جهان به کار می‌برند.به جای اینکه اصلاحاتی انجام شود تا قدیمی بودن پلتفرم و مشکلات ایمنی آن برطرف شود،فقط به ظاهر قضیه نگاه می‌کنند و چهره خودرو عوض می‌شود.

اولین خودرویی از پلتفرم X200 که گیربکس اتوماتیک داشت،ساینا بود.گیربکس اتوماتیک CVT که ساخت کمپانی پانچ بلژیک بود و در خودروی بعدی سایپا یعنی کوییک هم حضور داشت.در سال 99،دوباره فیس‌لیفتی جزيی روی این خودرو اعمال شد.

بعد از کش و قوس‌های فراوان،کوییک به میدان آمد.خودرویی براساس همان پلتفرم که با تغییراتی در ظاهر و امکانات همراه بود و به عنوان فیس‌لیفت تیبا 2 شناخته می‌شد.تغییرات بسیار نامحسوس در کنار بی‌کیفیت بودن متریال و پیشرانه و گیربکس،ترکیب همیشگی سایپا که اصلا با لقب خودروی اقتصادی سازگاری نداشت.

نسخه‌های مختلف دنده‌ای و اتوماتیک، دو رنگ با کد R، پلاس و... از این مدل عرضه شد؛بازی با اعداد و حروف و رنگ‌ها برای حفظ کردن مشتریان!

آیا فیس‌لیفتی دیگر روی کوییک خواهیم دید؟بله!

اطلس در راه است.نمای جلویی ترکیبی از کیا و فورد و نمای عقبی هم ترکیبی از طراحی محصولات جدید رنو!وقتی هیچ چیز به هم نمی‌خورد!

تاکنون عکس‌هایی از ظاهر بیرونی این خودرو به طور رسمی منتشر شده است.اما انتظار داریم که کابین خودرو با مدل بعدی که سهند نام دارد، یکسان باشد.طراحی جدیدی که ما را یاد محصولات رنو می‌اندازد.

پیشرانه جدید(برای ساپیا!) به نام M15GSI که فناوری VVT مجهز شده، 90 اسب‌بخار قدرت و حداکثر گشتاور 137 نیوتون‌متری تولید می‌کند.فناوری VVT باعث می‌شود تا مصرف سوخت کمتری نسبت به پیشرانه قبلی یعنی M15 صورت بگیرد.

و در نهایت،رسیدیم به آخرین خودروی سایپا که سهند نام دارد.خودرویی که با نامش،زیبایی واقعی یکی از مهم‌ترین کوه‌های آتشفشانی ایران را به یاد نمی‌آورد.

تغییرات ظاهری و آپشنی فراوان و بالاخره تغییر در پیشرانه،اتفاقاتی بودند که در سهند رخ داد.در نمای جلویی شاهد طراحی هستیم که بهتر از تیبا و ساینا است.در نمای کناری،هنوز هم یاد تیبا در دل‌ها زنده می‌شود!

در نمای عقب،با طراحی مدرنی روبه‌رو هستیم که اصلا به سهند نمی‌آید!در واقع بهتر است اینگونه بگوییم که اگر این طراحی در نمای عقب روی شاهین اجرا می‌شد،خیلی جذاب‌تر بود تا ساینا!

سهند انگار می‌خواهد به همگان بفهماند که آنچنان اقتصادی نیست.فرض کنید در این خودرو که به احتمال زیاد در خارج از کشور زیر 15 هزار دلار قیمت بخورد،شاهد استفاده از آپشنی مثل دوربین 360 درجه و یا رادار نقطه کور هستیم و این یعنی یک پارادوکس بزرگ!

خودروسازان بزرگی مثل هیوندای،رنو،کیا و... وقتی خودرویی اقتصادی معرفی می‌کنند،بیشترین تمرکزشان بر این است که برای قشر ضعیف جامعه،خودرویی با کیفیت که چندین سال دوام بیاورد بسازند نه اینکه امکاناتی بیش از حد نیاز برایش در نظر بگیرند!

همان پیشرانه به کار رفته در اطلس،در سهند هم حضور خواهد داشت.دو نوع گیربکس 5 سرعته دستی و 6 سرعته اتوماتیک(CVT) برای این خودرو در نظر گرفته شده است.

معلوم نیست که این آخرین محصولی باشد که از این پلتفرم استفاده می‌کند.ممکن است سایپا دوباره فیس‌لیفتی روی فیس‌لیفت‌های دیگر بزند و با نام سبلان و دماوند و... به بازار عرضه کند!

4141

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد