قربانی اصلی تورم مهر ماه ؛بخش خدمات

قربانی اصلی تورم مهر ماه ؛بخش خدمات

اقتصاد کلاناقتصادنیوز نوشت:تورم ماهانه خدمات در مهر امسال نزدیک به 5 درصد برآورد شده که به شکل قابل توجهی بالاتر از تورم ماهانه اقلام خوراکی و غیرخوراکی بوده است.

تورم نقطه به نقطه در مهر ماه امسال 48.6 درصد برآورد شده، به عبارت دیگر خانوار ایرانی برای تهیه یک مشخصی از کالا و خدمات در مهر امسال نسبت به تهیه همین سبد در مهر سال گذشته به طور متوسط نزدیک به 50 درصد بیشتر هزینه کرده اند. با توجه به اینکه تورم ماهانه به نسبت خرداد و تیر سال جاری فروکش کرده، تورم نقطه به نقطه نیز کمی کاهش پیدا کرده و از بالای 52 درصد به اعداد فعلی رسیده است. تورم نقطه به نقطه اقلام خوراکی در مهر امسال به بالای 70 درصد رسیده، این در حالیست که تورم کالاهای غیر خوراکی حدود 36 درصد بوده است، بر این اساس می توان گفت که تورم خوراکی ها در یکسال گذشته دو برابر تورم اقلام غیر خوراکی بوده است. همچنین تورم نقطه ای بخش خدمات نیز در مهر ماه 38.6 درصد برآورد شده، این امر نشان می دهد در یکسال گذشته تورم خدمات بیش از تورم اقلام غیر خوراکی بوده است.

تورم ماهانه در خرداد ماه امسال به علت جراحی اقتصادی دولت و اجرای سیاست حذف ارز ترجیحی به بالا 12 درصد رسید اما همانگونه که در سطور بالا نیز گفته شد بس از تخلیه اثر تورمی این سیاست، تورم ماهانه کاهش یافت تاجایی که در مرداد ماه به 2 درصد رسید. اما در مهر ماه برای دومین ماه متوالی است گه تورم ماهانه روندی صعودی داشته و پس از 2.2 درصد در شهریور به 3 درصد در مهر رسیده است. بررسی ها نشان می دهد تورم ماهانه اقلام خوراکی در مهر ماه به شکل قابل توجهی پایین تر از تورم ماهانه اقلام غیر خوراکی بوده، از همین جهت تورم مهر ماه بیشتر به علت اقلام غیر خوراکی بوده است. همچنین تورم ماهانه خدمات نیز در نخستین ماه پاییز امسال 4.9 درصد براورد شده، این موضوع نشان می دهد علت اصلی بالا بودن تورم غیر خوراکی ها در مهر به دلیل خدمات بوده است.

تورم سالانه نیز د

بیشتر بخوانید:

  • خطر فقر، حوالی 20 میلیون تومان / بهبود معیشت اقشار ضعیف ، اولویت فراموش شده

217 46

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد