حذف محدودیت‌های معاملاتی شرکت‌های کارگزاری

حذف محدودیت‌های معاملاتی شرکت‌های کارگزاری

معاون سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: شورای عالی بورس برای شفافیت معاملات کارگزاری‌ها و نیز استفاده شرکت‌های کارگزاری از منابع مازاد خود در سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار، با پیشنهاد هیات‌مدیره سازمان مبنی بر حذف محدودیت‌های معاملاتی شرکت‌های کارگزاری و پرسنل آنها موافقت کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز، محمدحسن ابراهیمی سروعلیا افزود: از سال 85 تاکنون و بر اساس ماده 31 آیین‌نامه معاملات شرکت بورس اوراق بهادار تهران مصوب شورای عالی بورس، شرکت‌های کارگزاری، مدیران و پرسنل آنها محدودیت‌هایی در خرید سهام داشتند.

معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه‌داد: شرکت‌های کارگزاری به اندازه سرمایه ثبت و پرداخت شده یا 70 درصد حقوق صاحبان سهام (هر کدام که کمتر بود)، امکان خرید سهام به نام شرکت کارگزاری را داشتند و همچنین مدیران و افراد شاغل در شرکت‌های کارگزاری نیز فقط مجاز به خرید سهام تا سقف 250 میلیون ریال بودند.

سروعلیا افزود: با تصویب شورای عالی بورس و اوراق بهادار، شرکت‌های کارگزاری فاقد مجوز کارگزار/معامله‌گری می‌توانند از طریق سایر شرکت‌های کارگزاری و با رعایت دستورالعمل الزامات کفایت سرمایه و سایر قوانین و مقررات مرتبط، اوراق بهادار به نام خود معامله کنند.

عضو هیات‌مدیره سازمان بورس گفت: همچنین مدیران و پرسنل شرکت‌های کارگزاری و افراد تحت تکفل آنان نیز با رعایت قوانین و مقررات و با رعایت اصول و قواعد انصاف معاملاتی همچون اجتناب از معامله با اطلاعات نهانی و اجتناب از موارد تعارض منفعت، پیش‌دستی در انجام معاملات و استفاده از اطلاعات مشتریان، مجاز به انجام معاملات اوراق بهادار به نام خود هستند.

در اواخر فروردین ماه 1400، هیات‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار مصوب کرد که شرکت‌های کارگزاری فاقد مجوز کارگزار/معامله‌گری بتوانند از طریق سایر شرکت‌های کارگزاری دیگر با رعایت دستورالعمل «کفایت سرمایه» برای خود اقدام به داد و ستد اوراق بهادار به نام خود کنند.

از همان ابتدا اعلام شد که این تصمیم در جلسه آتی شورای عالی بورس بررسی شده و در صورت موافقت اجرایی خواهد شد.

منبع: ایرنا

آخرین اخبار حوزه بورس را در صفحه بورس تجارت‌نیوز بخوانید.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد