معضل کارشناسان جعلی بورس در فضای مجازی را حل نمی‌کند

معضل کارشناسان جعلی بورس در فضای مجازی را حل نمی‌کند

کارشناس بازار سرمایه گفت: از مهم‌ترین ایرادات دستورالعمل مشاور سرمایه گذاری نوع دوم، نادیده گرفتن مجدد اشخاص حقیقی است. مشکلی که همچنان پابرجاست.

کوروش آسایش کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص دستورالعمل تاسیس و فعالیت مشاور سرمایه گذاری (نوع دوم) که به تازگی منتشر شده، اظهار کرد: در دستورالعمل مشاور سرمایه گذاری نوع دوم ایرادات بسیاری وجود دارد اما مهم ترین آن نادیده گرفتن مجدد اشخاص حقیقی است. مشکلی که همچنان پابرجاست.

بیشتر بخوانید

  • دستورالعمل تاسیس و فعالیت مشاور سرمایه گذاری (نوع دوم) ابلاغ شد

او بیان کرد: در بازار سرمایه، مشاوران و تحلیلگران لایقی وجود دارند ولی موقعیت این را ندارند که به عنوان شخص حقیقی ظاهر شوند و هیچ جایگاهی برای این افراد دیده نشده است.

کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: عدم اعطای مجوز به اشخاص حقیقی سبب می شود این افراد اقدام به مشاوره سرمایه گذاری از طریق فضای مجازی کنند که این مهر تاییدی بر مشاوره های موجود در شبکه های اجتماعی می‌شود. زیرا زمانی که یک شخص شناخته شده در شبکه اجتماعی فعالیت می‌کند، اعتماد مردم و سرمایه گذاران به مشاوران موجود در شبکه‌های اجتماعی افزایش می یابد و ممکن است بر همین مبنا، مردم به اشخاص کلاهبردار و بی سواد در فضای مجازی که با تبلیغات تعداد اعضای خود را افزایش داده‌اند، رجوع کنند. پس باید جلوی این مشکلات را گرفت و سازمان بورس افراد مطرح را در قالب مشاور شخص حقیقی ساماندهی کند.

آسایش با اشاره به بند دیگر دستورالعمل مشاور سرمایه گذاری نوع دوم در خصوص اینکه ارايه خدمات به هر شخص باید براساس قراردادی جداگانه صورت بگیرد، بیان کرد: از جمله مشکلات در بحث قرارداد، زمان بر بودن و هزینه بر بودن تنظیم آن است. حتی ممکن است، سرمایه گذاران و مردم به دلیل هزینه‌های مشاوره به سمت این مدل از مشاوران سرمایه‌گذاری نیایند و به سمت اشخاصی که در شبکه های اجتماعی فعالیت می‌کنند کشیده و ترغیب شوند.

او تاکید کرد: به راحتی می‌توانیم با یک نظرسنجی متوجه شویم، اکثر افرادی که در بازار سرمایه فعالیت و سرمایه‌گذاری می‌کنند و سر رشته چندانی از بورس ندارند، آسان ترین، کم هزینه و کوتاه ترین راه برای کسب تحلیل و مشاوره را شبکه‌های اجتماعی می‌دانند. بنابراین مشاور سرمایه‌گذاری نوع دوم مشکلات فعالیت در شبکه‌های اجتماعی و کارشناسان جعلی بورس در فضای مجازی را حل نمی‌کند.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به بند دیگر دستورالعمل مشاوره سرمایه‌گذاری نوع دوم تصریح کرد: مورد بعد موضوع سابقه فعالیت است که عنوان شده مشاوران سرمایه گذاری نوع دوم، باید حداقل سه سال فعالیت آموزشی و پژوهشی داشته باشند. در این مورد بخش زیادی از افراد به عنوان یک شخص حقیقی فعالیت کرده‌اند اما شاید نتوانند سابقه ارايه دهند. حالا جای سوال است که این اشخاص چگونه بحث سابقه خود را باید نزد سازمان بورس و اوراق بهادار تایید کنند.

آسایش در پایان گفت: با توجه به دستورالعمل تاسیس و فعالیت مشاوران سرمایه‌گذاری نوع دوم، بسیاری از افراد به دلیل مشکلات و مواردی که در این دستورالعمل وجود دارد شاید خیلی راغب نباشند به سمت دریافت مجوز بروند. امید است دستورالعمل‌های جدیدی بزودی تدوین شود و بخش زیادی از جامعه مشاوران که در بازار فعالیت می‌کنند را، پوشش دهند.

انتهای پیام/


اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد