اما و اگر های تغییر تعرفه قیمت بلیط هواپیما...

اما و اگر های تغییر تعرفه قیمت بلیط هواپیما...

افزایش قیمت بلیط هواپیما و دریافت ارزی از اتباع غیر ایرانی موضوع جدیدی نیست و نزدیک به یک سال است که زمزمه افزایش...

زمزمه های گرانی یلیط هواپیما به گوش می رسد به طوری که  روز گذشته خبر  محاسبه ارزی قیمت بلیط هواپیما در رسانه ها منتشر شد. این موضوع موضوع جدیدی نیست و  مدت زمانیست که زمزمه‌های افزایش تعرفه های بلیط هواپیما به گوش می رسید. این خبر در حالی منتشر شد که حسن خوشخو، معاون هوانوردی سازمان هواپیمایی کشور  این موضوع را نه تایید و نه تکذیب کرد. اکنون چگونگی  محاسبه ارزی قیمت بلیط هواپیما برای اتباع غیر ایرانی در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن صنفی شرکت‌های هواپیمایی در رابطه با این موضوع  به گسترش نیوز  می‌گوید: نرخ طبق قانون پنجم و ششم توسعه تکلیفی برای سقف نرخی برای شرکت‌های هواپیمایی تعیین شود، وجود ندارد و این نرخ بلیط‌ها تابعی از عرضه و تقاضا است که از نظر قانونگذار اتفاق افتاد. اما شرکت‌های هواپیمایی با نظر شورای‌عالی هواپیمایی بنا به ملاحضاتی که در زمان‌های خاص داشتند، برای نرخ‌های خود سقف تعیین کردند که سقف تعیین شده تنها مربوط به اتباع ایرانی است. به همین دلیل شرکت‌ها مجاز هستند با نرخ تعیین شده بلیط را برای مسافران خارجی قیمت بالاتری دریافت کنند.

قیمت بلیط اتباع مانند بیزینس کلاس ها محاسبه می شود

وی ادامه داد: محاسبه قیمت فروش بلیط به این مسافران معادل قیمت «بیزینس‌کلاس» است. این مصوبه به شرکت‌های هواپیمایی ابلاغ شده و مسافرانی که بخواهند با گذرنامه بلیت خریداری کنند، اتباع خارجی محسوب می‌شوند.

دبیر انجمن صنفی شرکت‌های هواپیمایی  اضافه کرد: این مسيله باعث می‌شود در برخی از مسیر‌های ما به دلیل تقاضای بیش از حد اتباع خارجی اتباع ایرانی نتوانند برای همان مسیر بلیط خریداری کنند. اکنون با برداشته شدن سقف نرخی و دریافت معادلی آن انجام می‌شود.

اسعدی سامانی ادامه داد: در شرایط فعلی نرخ بلیطی که به فروش می‌رسد با نرخ واقعی آن متفاوت بوده و دولت برای اتباع غیر ایرانی سقف نرخ متفاوتی را در نظر گرفته است. به همین دلیل شرکت‌ها تصمیم برآن  شد، کسانی که فاقد کد ملی  نرخ بلیطشان را معادل ریالی با نرخ 100 -150دلار با توجه به  به مسافتی که وجود دارد در نظر بگیرند. نرخی که در زمان پرواز معین می‌شود.

تقاضا تحت تاثیر قیمت ها نیست

دبیر انجمن صنفی شرکت‌های هواپیمایی  با اشاره به اینکه محاسبه همچنین از مسافران دلار دریافت نمی‌شود و مانند بیزینس کلاس‌ها که مشمول قیمت‌گذاری نمی‌شوند برای اتباع خارجی نیز همین رویه وجود دارد و کلاس‌های نرخی جدیدی را تعریف کرده‌اند که برای مسیر‌های کمتر از یک ساعت سقف قیمتی آن 100 دلار و برای بالاتر از یک ساعت پرواز 150 دلار در نظر گرفته شده است. البته معادل ریالی آن از مسافران دریافت می‌شود. هر کسی کد ملی ایرانی داشته باشد تابع سقف نرخی تعریف شده است و در صورتی که کد ملی ایران را نداشته باشد مشمول این نرخ‌گذاری جدید می‌شود.

وی در خاتمه افزود: اتباع کشور‌های همسایه، گردشگران و...... همه مشمول افزایش قیمت می‌شوند. برای اتباع  خارجی که  هزینه های گزافی برای گردشگری می کنند چنین افزایش قیمتی  به قدری نیست که بر کاهش تقاضا تاثیرگذار باشد.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد