ضرورت آشنایی آحاد مردم با مبحث رتبه بندی اعتباری و اعتبارسنجی

ضرورت آشنایی آحاد مردم با مبحث رتبه بندی اعتباری و اعتبارسنجی

مدیر عامل شرکت رتبه بندی برهان در نمایشگاه کیش اینوکس 2021 گفت: علاوه بر وضعیت گذشته شرکت‌ها، باید متغیرهای دیگری از جمله توانایی های مدیریت، برنامه ریزی های استراتژیک، میزان تمایل شرکت ها به ایفای تعهدات، کنترل های داخلی، سیستم های اطلاعاتی و... را مورد بررسی قرار بگیرد.

به گزارش خبرنگار بورس‌نیوز، قاسم محسنی مدیر عامل شرکت رتبه‌بندی برهان در نمایشگاه کیش اینوکس 2021 بیان کرد: شرکت رتبه‌بندی اعتباری برهان فعالیت خود را از سال 1397 و با مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار آغاز کرده است.

وی افزود: بحث رتبه‌بندی اعتباری، مبحث جدیدی بوده که نیازمند اطلاع رسانی بیشتری در کشور ما است و هدف از برگزاری چنین نشست‌هایی هم همین است. برخی قوانین و مقررات در خصوص رتبه بندی اعتباری تصویب شده که با اجرای این قوانین و مقررات، همانطور که آحاد مردم با بازار سرمایه و بورس آشنا شده‌اند، با بحث رتبه‌بندی اعتباری همان آشنا خواهند شد و به نوعی ملزم می‌شوند برای دریافت خدمات مالی، حتما رتبه اعتباری دریافت کنند.

این کارشناس بازارسرمایه در ادامه با اشاره به تفاوت‌های رتبه بندی اعتباری و اعتبارسنجی یا امتیازدهی اعتباری گفت: برای آنکه متوجه شویم احتمال ایفای به موقع تعهدات توسط اشخاص چه میزان است و اشخاصی که بدهی‌های بانکی دارند، چقدر احتمال دارد که اقساط خود را به موقع پرداخت کنند، اعتبارسنجی صورت می‌گیرد.

محسنی افزود:، اما برای پرداخت تسهیلات بزرگ‌تر به شرکت ها، باید به سمت رتبه بندی اعتباری حرکت کنیم. در روش اعتبارسنجی، رفتار اعتباری گذشته شخص مورد بررسی قرار می‌گیرد و از طریق مدل‌های ریاضی تلاش می‌شود بر اساس رفتار‌های اعتباری گذشته شخص، تخمین بزنیم که چقدر احتمال دارد که این فرد در آینده به ایفای تعهدات خود عمل کند.

این کارشناس بازارسرمایه تاکید کرد: بنابراین با توجه به سابقه فرد در پرداخت اقساط بانکی، پرداخت قبوض آب و برق و وضعیت چک‌های صادر شده، به آن فرد امتیازی داده خواهد شد.

وی اضافه کرد: در کشور‌های توسعه یافته معمولا هر فرد، اعتبارسنجی شده و دارای امتیازی است و در فضای اینترنت نتیجه این اعتبارسنجی هم توسط خود شخص و هم دیگران قابل مشاهده است. ولی در رابطه با شرکت‌ها، اعتبار سنجی و بررسی رفتار گذشته شرکت‌ها کفایت نمی‌کند؛ چرا که ممکن است رفتار آینده شرکت‌ها متفاوت از رفتار گذشته آن‌ها باشد.

محسنی خاطرنشان کرد: چه بسا شرکتی باشد که در گذشته در ایفای تعهدات خود عملکرد موفقی داشته، ولی در حال حاضر به سبب مقررات جدید، ظهور یک رقیب جدید، اختلال در روند تامین مواد اولیه و تولید و فروش و... وضعیت مناسبی ندارد و توانایی ایفای تعهدات را نخواهد داشت؛ بنابراین علاوه بر وضعیت گذشته شرکت‌ها، باید متغیر‌های دیگری از جمله توانایی‌های مدیریت، برنامه ریزی‌های استراتژیک، میزان تمایل شرکت‌ها به ایفای تعهدات، کنترل‌های داخلی، سیستم‌های اطلاعاتی و... را مورد بررسی قرار بگیرد.

محسنی در ادامه گفت: در اینجا با دو مفهوم درجه بندی یا ranking و رتبه بندی اعتباری یا rating مواجه هستیم. در درجه بندی یک شخص با هم گروه‌های خود مقایسه می‌شوند و بعد از مقایسه، اشخاص در رده اول، دوم، سوم و... قرار میگیرند.

وی تشریح کرد: مثلا انواع صندوق‌های سرمایه گذاری از نظر بازدهی و ریسک، توسط شرکت رتبه بندی اعتباری برهان رده بندی شده اند و از 5ستاره تا 1 ستاره دریافت کرده اند که البته حدود 10 درصد صندوق ها، 5ستاره دریافت کرده اند. در این مقایسه صندوق‌های سرمایه گذاری در سهام با یکدیگر مقایسه شده و صندوق‌های سرمایه گذاری با درآمد ثابت نیز با هم گروه‌های خود مقایسه شده اند.

مدیر عامل شرکت رتبه بندی برهان گفت: طبیعی است که صندوق‌های سرمایه گذاری با درآمد ثابتی که بازدهی 21 درصدی داشته‌اند، 5 ستاره دریافت کرده‌اند؛ اما شاید بازدهی صندوق‌های درآمد ثابت با صندوق‌های سرمایه گذاری در سهام قابل مقایسه نباشد.

محسنی در پایان گفت: در رتبه بندی اعتباری، اما صندوق‌ها با هم گروه‌های خود مقایسه نخواهند شد، بلکه یک معیار استاندارد تعریف می‌شود و شرکت‌هایی که از استاندارد‌های تعریف شده در خصوص عملکرد مدیریت، سیستم‌های اطلاعاتی، کنترل‌های داخلی و... برخوردار باشند، خوب هستند. ممکن است در رتبه بندی اعتباری، تمام شرکت‌ها خوب ارزیابی شوند و یا بلعکس تمام شرکت‌ها ضعیف باشند.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد