تداوم روند ریزشی نرخ ارز

تداوم روند ریزشی نرخ ارز

صف‌های فروش در بازار امروز تهران گواه بر تداوم روند ریزشی دلار در روز جاری است به نحوی که معاولات دلار توافقی در...

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا؛ به اعتقاد بسیاری از کارشناسان بازار، وضعیت کنونی دلار در کشور ما به نحوی است که تشنه هر خبری برای اصلاح و یا افزایش قیمت است. بدین ترتیب، شوک خبری حضور ريیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تهران به بازار باعث شد که در سومین هفته اسفندماه سال جاری قیمت دلار نزولی شود. فعالان بازار ارز چشم انتظار نتیجه سفر مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران بودند که این سفر طی دو روز به پایان رسید و نتیجه برای دو طرف رضایت‌بخش بود و قیمت دلار نیز حتی پس از پایان این سفر، به روند ریزشی خود ادامه داد.

اخبار مساعد نشست مذکور، ایجاد امنیت خاطر در خصوص صادر نشدن قطعنامه‌ جدید علیه کشورمان در شورای حکام و خبر توافق ایران و عربستان برای ادامه همکاری‌ ها، در کنار دلایل دیگر نظیر افزایش فشار عرضه، باعث شد قیمت دلار در کمتر از یک هفته بیش از 10 هزار تومان کاهش یابد.

چرا دلار کاهشی شد؟

کارشناسان معتقدند که اقدامات بازارساز با کمک ابزار مرکز مبادله ارز و طلا در روز‌های گذشته، منجر به ریزش شدید قیمت ارز شده و جلوی قیمت‌سازی‌های کاذب توسط دلالان را گرفته است. البته ذکر این نکته ضروری است که کاهش چند هزار تومانی نرخ دلار فقط به اقدامات اخیر بانک مرکزی مربوط نمی‌شود و روند کاهشی از اعلام خبر سفر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران آغاز شده است. عطش بازار برای اخبار خوب به نحوی عمل کرد که آثار مثبت همین سفر کوتاه چند روزه را در بازار ارز شاهد بودیم.

علاوه بر این، اخبار مثبت دیگری نیز باعث شدت گرفتن روند ریزشی دلار در ایران شده است. اول اینکه در آخرین نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، قطعنامه جدیدی علیه ملت ایران تصویب نشد که خبر مثبتی برای بازار محسوب می‌شود. و خبر دوم هم به توافق ایران و عربستان برای بازگشایی روابط دوجانبه طبیعی میان دو کشور مربوط می‌شود.

بدیهی است اگر تعداد این اخبار مثبت سیاسی افزایش پیدا کند و مردم آثار آن را ببینند، دلار در بازار آزاد به زیر 40 هزار تومان هم خواهد رسید.

در مجموع، به نظر می‌رسد دولت و بانک مرکزی با انجام یکسری اقدامات به صورت موازی نظیر تقویت عرضه ارز در بازارهای ایران و بازارهای همسایه، توانسته است آشفتگی و التهابات بازار را مدیریت کند.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد