رکورد خودروهای برقی شکسته می‌شود

رکورد خودروهای برقی شکسته می‌شود

کووید-19 و شیوع آن در سراسر جهان سبب زمین‌گیری اقتصاد شد و صنعت خودرو نیز از آسیب‌های آن مصون نماند. در حالی‌که تقاضا برای خودروهای برقی با بحران روبه‌رو شد، ویروس کرونا موفق نشد که در کار تولیدکنندگان وسایل نقلیه الکترونیکی (EV) خللی وارد کند.

به گزارش تجارت‌نیوز، وب‌سایت «کانزامرریپورت» در گزارشی تاکید کرده است که رکورد تولید خودروهای برقی با راهی شدن 100 وسیله نقلیه الکترونیک به بازار تا سال 2024 شکسته خواهد شد و اقبال به خودروهای برقی روندی صعودی را طی خواهد کرد.

این لیست صدتایی شامل خودروهای سواری و پیکاپ‌هایی می‌شود که منبع اصلی تامین انرژی آنان نیروی الکترونیکی است. عرضه مدل‌های جدید برقی، خبر خوبی برای مشتریانی است که به دنبال خودروهایی با سوختی جایگزین سوخت‌های فسیلی می‌گردند. در ادامه به برخی از خیره‌کننده‌ترین خودروهای برقی که به‌زودی راهی بازار می‌شوند می‌پردازیم:

آيودی Q4 E-Tron: آيودی در اواخر امسال مدل E-Tron را توسعه و مدل Q4 E-Tron را به بازار معرفی می‌کند. این خودرو از نظر اندازه و ابعاد با تسلا مدل Y و ولوو XC40 رقابت خواهد کرد. گرچه مسافتی که این خودرو بدون شارژ مجدد می‌تواند طی کند به طور رسمی اعلام نشده اما برآوردها نشان می‌دهد که محدوده رانندگی Q4 E-Tron تقریبا 280مایل است که این میزان بر اساس استانداردهای اتحادیه اروپا به میزان قابل‌توجهی کمتر از تسلا مدل Y است. تخمین زده می‌شود که قیمت این خودرو 45هزار دلار باشد و اواخر 2021 وارد بازار شود. آيودی Q4 E-Tron که با فولکس‌واگن هم‌خانواده است، بر اساس پلت‌فرم MEB فولکس‌واگن ساخته شده است.

آيودی E-Tron GT: جدیدترین مدل پیشرو آيودی، E-Tron GT است که چارچوب معماری آن بر اساس پورشه تایکان است. این خودروی برقی زیر نظر گروه ولکس‌واگن، یکی از بزرگ‌ترین خودروسازان جهان ساخته شده است.

E-Tron GT در طراحی و سیستم انتقال قدرت به تایکان نزدیک است اما طراحی تجهیزات آن کاملا بر اساس استانداردهای آيودی است. خروجی ترکیبی موتورهای جلو و عقب 637 اسب بخار است که بنا به ادعای آيودی قادر است سرعت صفر تا 60 مایل در ساعت را در 1/ 3ثانیه طی کند. حداکثر سرعت این خودرو 155مایل بر ساعت است و تخمین زده می‌شود که قیمت آن 75هزار دلار تمام شود. این خودرو به زودی و در تابستان 2021 وارد بازار می‌شود.

BMW i4: این اتومبیل گرچه یک خودروی برقی معمولی است اما بر جذابیت‌ خودروهای برقی پیشین BMW افزوده است. در حال حاضر دو نسخه از این خودرو در دسترس است و پیش‌بینی می‌شود که قیمت آنها بین 55تا 66هزار دلار تعیین شود. eDrive40 با 335 اسب بخار قدرت برد 300مایلی دارد. نسخه دوم M50 است که سرعت صفر تا 60مایل در ساعت را در کمتر از 4ثانیه طی می‌کند و قدرتی 536اسب بخاری دارد اما برد آن 245 مایل است. پیش‌بینی می‌شود که این خودروها در اوایل 2022 راهی بازار فروش شوند.

کادیلاک Lyriq : این خودرو پرچم‌دار نسل جدیدی از این برند کلاسیک است و با یک سیستم عامل الکترونیکی به بازار معرفی شده است. گرچه طول و عرض این خودرو با Cadillac XT6 یکی است اما این مدل ویژگی‌های منحصر‌به‌فردی نیز دارد. ارتفاع این اتومبیل 6 اینچ کمتر است و روی دو محور 9 اینچی سوار شده است. اتاقک این مدل مجهز به یک صفحه LED 33 اینچی است. نسخه اولیه لیریک یک مدل 340 اسب بخاری با باتری 100کیلو واتی است که به گفته سازندگان آن، بردی 300مایلی دارد. تولید این مدل در اوایل سال 2022 آغاز و در اوایل 2023 راهی بازار می‌‌شود و برآورد می‌شود که قیمت نهایی این مدل 60هزار دلار باشد. جنرال‌موتورز متعهد شده که 2میلیارد دلار برای تولید خودروهای الکترونیک سرمایه‌گذاری کند.

شورولت Bolt EUV: نسخه جدید شورولت بر اساس پلت‌فرم Bolt EV ساخته شده اما طراحی بی‌عیب و نقص و بی‌سروصدا، آن را متمایز کرده است. فاصله محوری این نسخه جدید 6 اینچ نسبت به مدل هاچ‌بک بیشتر است و فضای پای بیشتری برای سرنشینان عقب در نظر گرفته شده است. موتور Bolt EUV قدرتی معادل با 200 اسب بخار دارد و تخمین زده می‌شود که هر بار شارژ کامل، پاسخگوی مسیری 250مایلی باشد. این خودرو در تابستان 2021 به بازار می‌آید و حدود قیمتی آن بین 39هزار تا 43هزار دلار برآورد شده است.

فورد F-150 Lightning: کمپانی فورد این وانت برقی را در قالب دو مدل با توان موتور متفاوت، در بهار 2022 راهی بازار خواهد کرد. یک نسخه با توان 426 اسب بخار و دیگری با موتور 563اسب بخاری. فورد بر این باور است که باتری‌های استفاده شده در این مدل قادرند که مسیری 230مایلی را طی کنند و این توان تا 300مایل نیز قابل افزایش است. مزیت بزرگ برقی بودن این مدل برای فورد، بزرگ بودن صندوق عقب است که می‌تواند دو مجموعه چوب گلف را در خود جای دهد. F-150 Lightning دارای ظرفیتی برای حمل 2هزار پوند و همچنین 10هزار پوند برای ظرفیت یدک‌کش است. نوآوری‌هایی نیز در این مدل انجام شده است؛ همچون صندلی‌های کاملا تختخواب شو و دنده‌های تاشو. برآورد می‌شود که قیمت این دو مدل در محدوده 40هزار دلار تا 90هزار در فروش بهاره امسال باشد.

کیا EV6: خودروی کیا EV6 نخستین خودروی این کمپانی است که از ابتدا تنها برای برقی بودن طراحی شده و نمونه‌ای برای طراحی اتومبیل‌های آینده این خودروسازی است. این خودرو سرعت صفر تا 60مایل در ساعت را در 5/ 3ثانیه طی می‌کند و با ایستگاه‌های شارژ سریع 400 و 800ولتی در غالب شهرهای جهان سازگار است. کیا EV6 در عرض 18 دقیقه شارژ خود را از 10درصد به 80درصد می‌رساند و می‌توان از باتری آن برای تامین برق اضطراری خانه نیز استفاده کرد. این نسخه در اواخر 2021 به بازار خواهد آمد و محدوده قیمتی آن 45 تا 55هزار دلار است.

نیسان Ariya: مدل Ariya که خودروی برقی سایز بزرگ نیسان است، رقیبی سرسخت برای سایر اتومبیل‌های برقی مجهز به باتری مانند تسلا مدل Y و فورد مدل Mach-E خواهد بود. گرچه این نسخه از نیسان، لوکس‌تر و جذاب‌تر از شورولت Bolt EUV و کیا EV6 است اما قیمت آن از تسلا Y کمتر خواهد بود. نیسان اعلام کرده است که دو نسخه از این مدل در اواخر 2021 به بازار خواهد آمد که یکی با موتوری با قدرت 2015 اسب بخار در جلو و دیگری مجهز به دو موتور با قدرت 389 اسب بخار است. قیمت تمام شده این مدل در محدوده 40 تا 50هزار دلار است و برآورد می‌شود که بردی 300مایلی داشته باشد.

پورشه Macan EV: خودروی جدید پورشه که بناست در 2022 وارد بازار شود در رده اتومبیل‌های برقی کوچک دسته‌بندی و برآورد می‌شود که به سرعت در بازار مورد استقبال قرار گیرد. Macan EV از پلت‌فرم شارژ 800ولتی استفاده کرده که اکنون در پورشه تایکان از آن بهره برده می‌شود. این مدل، باتری برقی را در کنار مخزن بنزینی قرار داده است که تفاوت‌هایی با پلت‌فرم‌های آيودی دارد. قیمت این خودروی کمپانی پورشه 75هزار دلار اعلام شده است.

ریویان R1S و ریویان R1T: R1T یک پیکاپ کاملا برقی است که قرار است تسلا Cybertruck را در بازار شکست دهد. این خودرو بردی 400مایلی دارد و قادر است تا 11هزار پوند بار را یدک‌کشی کند. این نسخه از ریویان ظرفیتی 750اسب بخاری دارد و سرعت صفر تا 60مایل در ساعت را در 3ثانیه کسب می‌کند. نسخه R1S مدلی لوکس‌تر است و توجه‌های بسیاری را به خود جلب کرده است. ریویان با نوآوری خود سبب شده که سرمایه‌های بسیاری را از سوی آمازون و فورد به خود جلب کند. این دو مدل در تابستان 2021 عرضه خواهند شد و برآورد می‌شود که قیمتی 67 تا 77هزار دلاری داشته باشند.

تسلا Cybertruck: این نسخه از تسلا انقلابی در طراحی خودروهای پیکاپ است چرا که اسکلت بیرونی منحصربه‌فرد و ضد زنگ دارد و ظرفیت حمل بار یدک کش آن تا 7500پوند تخمین زده می‌شود. با این وجود این خودروی تسلا رقیب‌هایی جدی در بازار دارد. ایلان ماسک در طراحی این خودرو نیز به نوآوری روی آورده است. با این وجود تحلیلگران بر این باورند که این خودرو بیش از آنکه جاده‌های ایالات متحده را به عنوان خودروی پیکاپ به قبضه خود درآورد، از سوی دوستداران تسلا خریداری خواهد شد. این خودرو با قیمتی در محدوده 40 تا 70هزار دلار در سال 2022 عرضه خواهد شد.

تویوتا bZ4X: تویوتا در آوریل 2021 اعلام کرد که در حال ساخت یک خودروی برقی با همکاری کمپانی سوبارو بر اساس یک پلت فرم اختصاصی جدید برای وسایل نقلیه کاملا الکتریکی، معروف به e-TNGA است. تویوتا bZ4X نتیجه این همکاری است که در رده خودروهای عاری از کربن این کمپانی موسوم به Toyota Bz قرار می‌گیرد و بناست تا سال 2025، 6 نسخه دیگر از این رده به بازار معرفی شود.

منبع: دنیای اقتصاد

آخرین اخبار خودرو را در صفحه خودرو تجارت‌نیوز دنبال کنید.

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد