تغییر چیدمان سفره ندارها در 1401

تغییر چیدمان سفره ندارها در 1401

اقتصاد کلاناقتصادآنلاین نوشت:بررسی آمارهای رسمی نشان می دهد که در یکسال گذشته، سیاست های متعدد دولت، بار دیگری بر دوش دهک های کم درآمد جامعه شده است. پس از اجرای سیاست جراحی اقتصادی و حذف ارز ترجیحی کالاهای اساسی، قیمت این اقلام به ویژه موادغذایی افزایش قابل توجهی پیدا کرد و سفره مردم را مستقیما تحت تاثیر قرار داد.

تورم خواراکی ها و آشامیدنی ها در سالی که گذشت برای دهک های فقیرجامعه بسیار بالا بود.

به طور کلی، از آنجایی که گروه های کم درآمد جامعه به علت درآمد پایین مجبورند که سهم بیشتری از درآمد خود را صرف خرید کالاهای خوراکی کنند، اقلام خوراکی در سبد مصرفی آنها وزن بیشتری دارد. از این رو زمانی که تورم از سمت خوراکی ها باشد، فشاری مضاعف بر آنها وارد می شود.

سال سخت ندارها

بنابر گزارش های منتشر شده از مرکزآمار ایران، تورم ماهانه خوراکی ها و آشامیدنی ها در دهک اول یعنی فقیرترین گروه جامعه، پس از حذف ارز 4200 تومانی به رکورد بی سابقه 31 درصد رسید. این رقم برای دهک های دوم و سوم به ترتیب 29 و 28 درصد به ثبت رسیده است. پیش از این سیاست توسط دولت، تورم ثبت شده ماهانه موادغذایی برای دهک اول، 3.7 درصد بود. پس از ثبت این رکورد، درتیرماه 1401، این نرخ، روندی کاهشی به خود گرفت و در هر سه دهک پایین جامعه به 5 درصد رسید. این روند نزولی تا جایی ادامه یافت که تورم ماهانه موادغذایی دهک اول در آذر ماه منفی 6 درصد اعلام شد. این شاخص در دو دهک بعدی نیز منفی بود. این پایین ترین رقم تورم خوراکی برای هر سه دهک دست کم از ابتدای سال 1401 بود. در حالیکه بسیاری معتقد بودند بار تورمی حذف ارز ترجیحی تخلیه شده است، آمار ها نشان میدهند که این متغیر مجددا در اول زمستان صعودی شده و در نهایت در بهمن 1401، تورم خوراکی رقم خورده برای دهک اول 3.7 درصد، دهک دوم، 4 درصد و دهک سوم 4.2 درصد بوده است. این روند اگر همینطور ادامه یابد، با توجه به اثر تورمی خوراکی ها بر خانوارهای کم درآمد، مستقیما بر روی سفره مردم تاثیر خواهد داشت و فشار مضاعفی به دهک های کم درآمد جامعه وارد خواهد کرد.

بیشتر بخوانید:

  • آماری از وضعیت اسفناک تورم خوراکی در ایران

35217

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد