رشد 12.5 دلاری قیمت گندم در دنیا/ قیمت جهانی کالاهای اساسی همچنان رو به رشد

رشد 12.5 دلاری قیمت گندم در دنیا/ قیمت جهانی کالاهای اساسی همچنان رو به رشد

در ادامه روند افزایش قیمت کالاهای اساسی در جهان، امروز نیز قیمت گندم رشد 12.5 دلاری در هر تن را در یک روز ثبت کرد.

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل خبرگزاری فارس، روند قیمت محصولات کشاورزی و اساسی در بازارهای جهانی امروز هم رو به افزایش بود و در این میان گندم رشد بیش از 12 دلار را ثبت کرد.

افزایش قیمت محصولات اساسی پس از جنگ روسیه و اوکراین سرعت بیشتری گرفته و آنجایی که این دو کشور بیش از 30 درصد غلات دنیا را تامین می‌کنند، قیمت در بازارهای جهانی به شدت بالا رفت.

چند روز گذشته خبرهایی مبنی بر این بود که با میانجی‌گری ترکیه قرار است، بخشی از محصولات کشاورزی که در انبارها و روی کشتی‌ها در اوکراین بودند، صادر شود با این حال این خبر نیز روی قیمت بازار جهانی تاثیر نگذاشته است.

علاوه بر رشد بیش از 12 دلاری گندم، قیمت ذرت نیز که به عنوان خوراک دام استفاده می‌شود، 6.75 دلار رشد قیمت داشت و هر بوشل از این محصول به قیمت 610 دلار به فروش رفت، قیمت دانه‌های روغنی و هم رشد قابل ملاحظه‌ای داشت سویای روغنی حدود یک دلار و دانه روغنی کانولا نیز نزدیک به 6 دلار رشد قیمت را تجربه کرد.

سایر کالاها از شکر گرفته تا قهوه با افزایش قیمت مواجه شدند.

افزایش قیمت‌ها در جهان علاوه بر تاثیر جنگ اوکراین و روسیه به خشکسالی های گسترده در جهان و تغییرات آب و هوایی و نیز میل به ذخیره سازی که در کشورهای بوجود آمده بر می‌گردد، به طوری که چین نیمی از گندم صادراتی دنیا را در انبارهای خود ذخیره کرده است.

علاوه بر آن به شیوع بیماری کرونا زنجیره عرضه را مختل کرده و کشورها صادرات خود را محدود کرده‌اند و برای صادرات خود عوارض سنگین در نظر گرفته‌اند یا کلا صادرات خود را متوقف کرده‌اند.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد