خبر مهم ريیس سازمان بورس برای سهامداران

خبر مهم ريیس سازمان بورس برای سهامداران

طبق اعلام ريیس سازمان بورس و ريیس هیات عامل صندوق تثبیت بازار سرمایه قرار است 12هزار میلیارد تومان نقدینگی به‌صورت تدریجی از محل منابع صندوق توسعه ملی به بورس تزریق شود. همچنین درصورت تایید مجلس و ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، برآورد می‌شود سال آینده 70هزار میلیارد تومان منابع نقدی و غیرنقدی جدید نیز به بورس اختصاص یابد.

به‌ گزارش همشهری آنلاین به نقل از روزنامه همشهری، نزول مداوم شاخص‌های بورس، در یک سال و نیم گذشته، اجرای سیاست‌های حمایتی دولت، از بازار سرمایه را تقویت کرده است. یکی از ابزارهایی که برای حمایت از بازار سرمایه درنظر گرفته شده، صندوق تثبیت بازار سرمایه است. مطابق قانون هر سال باید یک درصد از منابع صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه اختصاص یابد، در سال‌های گذشته به این موضوع چندان توجه نشده است، حالا اما آنطور که ريیس سازمان بورس و ريیس هیات عامل صندوق تثبیت بازار سرمایه خبر داده‌اند، قرار است به‌زودی منابع جدیدی از صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه اختصاص یابد، ضمن اینکه درصورت موافقت مجلس و ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، سال آینده حجم این منابع افزایش خواهد یافت.

  • یک توصیه مهم به خریداران و فروشندگان این روزهای بازار سرمایه
تزریق 12هزار میلیارد تومان پول جدید

طبق اساسنامه صندوق تثبیت بازار سرمایه منابع این صندوق عمدتا از 3محل قابل تامین است، نخست سرمایه‌گذاری دولت که باید به پیشنهاد وزارت اقتصاد و با موافقت سازمان برنامه و بودجه، در لایحه بودجه سالانه پیش‌بینی شود، محل دوم تامین منابع صندوق تثبیت بازار سرمایه به‌واسطه سپرده‌گذاری یک‌درصد از منابع صندوق توسعه ملی در این صندوق است و محل سوم نیز بخشی از کارمزد تعریف شده سازمان بورس است، هم‌اکنون 30درصد از کارمزدهای سازمان بورس و شرکت رایان بورس، روزانه و به‌طور مستقیم به‌حساب این صندوق واریز می‌شود. بر همین اساس، در تازه‌ترین تصمیم، ستاد هماهنگی اقتصادی موافقت کرده، ظرف روزهای آینده 510میلیون دلار از منابع صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه تزریق شود. امیرمهدی صبایی، ريیس هیات عامل صندوق تثبیت بازار سرمایه گفت: طبق مصوبه اخیر، مقرر شده 510میلیون دلار، معادل 12هزار میلیارد تومان، از کانال منابع صندوق توسعه ملی سپرده‌گذاری جدید صورت گیرد؛ با پیگیری‌های صورت گرفته و طبق هماهنگی‌ها و توافق‌ها، مقرر شده این مبلغ به‌صورت تدریجی به‌حساب صندوق تثبیت واریز شود.

تزریق 70هزار میلیارد تومان در سال بعد

اما این پایان ماجرا نیست؛ خبرها نشان می‌دهد درصورت تایید دولت و مجلس سال بعد نیز 70هزار میلیارد تومان به‌صورت نقدی و غیرنقدی صرف حمایت از بورس خواهد شد. قرار است در سال آینده 20هزار میلیارد تومان از منابع صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه تزریق شود، البته این موضوع باید در جریان بررسی لایحه بودجه1401 به تایید مجلس برسد. ضمن اینکه طبق مذاکرات انجام شده در ستاد هماهنگی اقتصادی دولت قرار است 50هزار میلیارد تومان نیز به‌صورت منابع غیرنقدی و در قالب سهام دولتی در اختیار این صندوق قرار گیرد. قرار است این صندوق به پشتوانه این سهام اوراق بدهی منتشر  و منابع آن را صرف  حمایت از بازار سرمایه کند. به‌نظر می‌رسد با تزریق این منابع بخشی از نقدینگی که در 1.5سال گذشته از بازار سهام خارج شده، جبران شود. طبق اطلاعات موجود از مرداد پارسال تاکنون سهامداران حقیقی 125هزار میلیارد تومان نقدینگی از بازار سهام خارج کرده‌اند.

  • پیشنهادهایی به سهامداران در زمان ریزش بورس | زمان مناسب فروش سهام چه موقعی است؟

مجید عشقی، ريیس سازمان بورس دیروز در این‌باره گفت: مطابق مذاکره‌ای که در جلسه ستاد هماهنگی اقتصاد دولت صورت گرفته، قرار است 50هزار میلیارد تومان در اختیار صندوق تثبیت قرار گیرد، صندوق به پشتوانه این 50هزار میلیارد تومان، اوراق منتشر و از بازار حمایت می‌کند. به‌گفته او، مقرر شده 10برابر این رقم هم از طریق انتقال سهام و نقدینگی به صندوق کمک شود تا بتواند به وظیفه خودش عمل کند.
ريیس هیات عامل صندوق تثبیت هم در این‌باره گفت: درصورت تحقق این موارد، برآورد می‌شود سال آینده حداقل 20هزار میلیارد تومان منابع نقدی جدید ناشی از واریز یک درصد منابع صندوق توسعه ملی، کارمزد روزانه سازمان بورس و مالیات معاملات بازار سرمایه و 50هزار میلیارد تومان دارایی سهام جدید به این صندوق منتقل شود.

لزوم حمایت دولت

با وجود آنکه سیاست‌های حمایتی دولت از بورس مخالفانی دارد، بررسی‌ها نشان می‌دهد  سیاست‌های حمایتی دولت‌ها از بورس‌ها، در اغلب نقاط دنیا اجرا می‌شود، ضمن اینکه کارشناسان اعتقاد دارند آثار تداوم رکود بورس در فضای اقتصاد کلان، به‌مراتب زیانبارتر از اجرای سیاست‌های حمایتی است. نوید خاندوزی، مدیر سرمایه‌گذاری بیمه کوثر با بیان اینکه در شرایط کنونی، لزوم حضور صندوق تثبیت در بازار بیش از پیش ضروری است، تاکید کرد: با اوضاع  اخیر که ترس نهادینه شده در بازار و بی اعتمادی به فضای اقتصادی وجود دارد، حضور صندوق تثبیت به ثبات بازار و حفظ قیمت‌ها در دامنه ارزندگی بازار می‌انجامد. به بیانی دیگر، صندوق تثبیت از ترس غیرمنطقی بازار می‌کاهد. او با اشاره به اینکه مداخله دولت در بازار سهام در کشورهای دیگر نیز مشاهده می‌شود، گفت: با وجود اینکه اعتقاد بر این است که دولت‌ها نباید در بازار دخالت کنند، اما در شرایط بحرانی، دولت‌ها در بازار دخالت می‌کنند. در ایران نیز به‌دلیل اینکه کشور در شرایط خاصی است، دولت مجبور به مداخله در بازار شده است. او افزود: صندوق تثبیت یکی از ابزارهای در اختیار دولت است که با بهره‌گرفتن از آن، می‌تواند در حمایت از بازار سرمایه دست به اقدامات موثرتری بزند و لازم است دولت هر چه سریع‌تر و به‌صورت عملی، از طریق صندوق تثبیت به ثبات بازار کمک کند. او درباره اختصاص سهام دولتی به صندوق تثبیت بازار سرمایه گفت:براساس این طرح 50هزار میلیارد تومان سهام در اختیار صندوق تثبیت قرار داده می‌شود و این صندوق به هر شکلی از طریق انتشار اوراق تبعی یا به روش‌های دیگر، قادر به تامین مالی می‌شود و با این اقدام، به بازار کمک می‌کند.

آخرین اخبار بورس و اقتصاد