مهلت صاحبان خانه‌های خالی برای پرداخت مالیات اعلام شد

مهلت صاحبان خانه‌های خالی برای پرداخت مالیات اعلام شد

سازمان امور مالیاتی اعلام کرد که مالیات خانه‌های خالی شناسایی شده در سال 1400 محاسبه و به اطلاع صاحبان این خانه‌ها...

به گزارش خبرگزاری برنا، در راستای اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی معادل 568 هزار خانه خالی شناسایی شد که مربوط به 9 ماهه سال گذشته بود.

اما اجرای این قانون در سال گذشته باید تکمیل می‌شد که سازمان امور مالیاتی تا پایان تیرماه امسال برای اعلام خانه‌های خالی شناسایی شده در 12 ماهه سال گذشته و محاسبه مالیات آن‌ها، فرصت داشت که با گذشت سه روز از مهلت قانونی، امروز این لیست را منتشر کرده است.

بدین منظور، امروز سازمان امور مالیاتی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: حسب اطلاعات واصله از وزارت راه و شهرسازی، مالیات واحدهای مسکونی خالی برای سال 1400 در اجرای مقررات ماده 54 مکرر قانون مالیات‌های مستقیم محاسبه و از طریق پیامک و بارگذاری در درگاه خدمات الکترونیکی مالیاتی به اطلاع مالکین واحدهای مذکور رسیده است، بنابراین مالکین واحدهای یاد شده حداکثر تا پایان مردادماه 1401 فرصت دارند با مراجعه به درگاه خدمات الکترونیکی سازمان به نشانی my.tax.gov.ir نسبت به پرداخت مالیات متعلق اقدام کنند. در غیر اینصورت برابر مقررات نسبت به مطالبه و محاسبه جرایم مقرر در قانون اقدام خواهد شد.

در صورت عدم پذیرش مالیات تعیین شده (از جمله خالی نبودن ملک یا عدم مالکیت)، این اشخاص با انتخاب گزینه عدم پذیرش و انتخاب دلیل آن به درگاه سامانه املاک و اسکان کشور وزارت راه و شهرسازی هدایت شده تا نسبت به ثبت، اصلاح و بروز رسانی اطلاعات املاک خود در سامانه اقدام کنند.

بدیهی است حذف یا تعدیل مالیات اعلام شده منوط به اعلام مراتب اصلاح و یا غیرخالی بودن واحد مسکونی از طریق وزارت راه و شهرسازی است.

بر اساس قانون مالیات خانه‌های خالی مصوب آذرماه سال گذشته، اگر واحد مسکونی در شهرهای بالای 100 هزار نفر بیش از 120 روز خالی از سکنه باشد، مشمول مالیات می‌شود و به ازای هر ماه بیش از زمان مذکور، ماهانه مشمول مالیاتی بر مبنای مالیات بر درآمد اجاره به شرح ضرایب سال اول معادل شش برابر مالیات متعلقه، سال دوم معادل 12 برابر مالیات متعلقه و سال سوم به بعد معادل 18 برابر مالیات متعلقه خواهد شد.

در این بین، وظیفه شناسایی خانه‌های خالی بر عهده وزارت راه و شهرسازی از طریق سامانه املاک و اسکان گذاشته شده است که این وزارتخانه با راه‌اندازی سامانه املاک و اسکان نسبت به ثبت اطلاعات سکونتی افراد اقدام کرد و کسانی که در مهلت تعیین شده نتوانستند این اطلاعات را ثبت کنند، خانه آن‌ها به عنوان خاله خالی به سازمان امور مالیاتی از سوی وزارت راه و شهرسازی معرفی شد.

در این زمینه، بررسی عملکرد سه ماهه درآمدهای مالیاتی در سال جاری نشان می‌دهد که در این مدت فقط 5 میلیون و 800 هزار تومان مالیات از واحدهای مسکونی خالی از سکنه دریافت شده که مبلغ بسیار ناچیزی است.

انتهای پیام /

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد