قیر در طول یک ماه و نیم 50 درصد گران شد

قیر در طول یک ماه و نیم 50 درصد گران شد

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در 45 روز گذشته قیمت قیر از هشت میلیون تومان در هر تن به حدود 12 مییلون تومان رسیده است، گفت:‌ در حالی که در سال 99 قیمت هر تن 2 میلیون تومان بود امروز به حدود 12 میلیون تومان در هر تن رسیده یعنی به صورت تقریبی افزایش قیمت شش برابری را داشتیم که هیچ اقلام و موادی در این مدت زمان این تجربه افزایش قیمتی را تجربه نکرده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، خیرالله خادمی، معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به بحث افزایش قیمت قیر اظهار کرد: با توجه به افزایش قیمت قیر هر سال شاهد کاهش تولید آسفالت هستیم به طوری در سال 95 تولید حدود 12 میلیون تن بود و امسال به کمتر از شش میلیون تن رسیده است که عامل این کاهش تولید آسفالت افزایش قیمت قیر است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به افزایش عجیب و ناگهانی قیمت قیر در کمتر از دو سال گذشته گفت: در حالی که در سال 99 قیمت هر تن دو میلیون تومان بود امروز به حدود 12 میلیون تومان در هر تن رسیده یعنی به صورت تقریبی افزایش قیمت شش برابری را داشتیم که هیچ اقلام و موادی در این مدت زمان این تجربه افزایش قیمتی را تجربه نکرده است.

وی با تاکید بر اینکه فقط در 45 روز گذشته قیمت قیر از هشت میلیون تومان در هر تن به حدود 12 مییلون تومان رسیده است، گفت:‌ هر عاملی را که بررسی می‌کنیم می‌بینیم این میزان افزایش قیمت منطقی نیست هر چند قیمت نفت افزایش پیدا کرده است اما این افزایش قیمت نفت در حدی نبوده است که بتواند در 45 روز قیمت قیر را 50 درصد گرانتر کند.

وی با انتقاد از فروش قیر به قیمت صادراتی در داخل کشور گفت: 90 درصد مصرف کنندگان قیر در کشور دولت است و در حالی که این قیر با انرژی یارانه‌ای و نیروی انسانی ارزان‌قیمت و یارانه‌‌دار تولید شده نباید با قیمت صادراتی در داخل کشور به فروش برود.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل با بیان اینکه ارايه قیر رایگان به شرکت ساخت در قانون پیش بینی شده است، گفت: منابع اعتباری این قیر رایگان ابلاغی است اما قیمت در بورس تعیین می‌شود طبق قانون باید شش هزار میلیارد تومان قیر در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار بگیرد که در گام اول سه هزار میلیارد تومان آن ابلاغ شده است

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا بورس عامل افزایش قیمت قیر بوده اظهار کرد: معتقدم قیمت قیر و سیمان که برای تولید آن یارانه اختصاص داده می‌شود و مصرف کننده آن دولتی است باید از بورس خارج شود و نباید با قیمت صادراتی در داخل کشور عرضه شود.

خادمی تاکید کرد: از پنج میلیون تن قیر تولیدی در کشور حدود دو تا دو و نیم میلیون تن آن مصرف داخلی است و هر چه قیمت قیر بالاتر برود و تولید و کیفیت آسفالت پایین تر بیاید این خسارتی است که به زیرساخت‌های کشور تحمیل می‌شود.

خادمی تاکید کرد:‌ در حال حاضر 500 کیلومتر جاده آماده تکمیل است اما نیاز به آسفالت فوری داریم و همه کارخانه‌های آسفالت اعلام کردند به محض تامین قیر به سرعت آسفالت را تحویل می‌دهند.

معاون وزیر راه و شهراسزی در پاسخ به این سوال که آیا پروژه راه آهن چابهار متوقف شده است، گفت: ساخت راه آهن چابهار متوقف نیست اما نیاز به تامین منابع دارد و قرار بر این بوده بخشی از منابع از طریق صندوق توسعه ملی تامین شود که برای اختصاص این منابع از صندوق باید پروسه تبدیل ارز صورت بگیرد و این تخصیص با تاخیر از سوی بانک مرکزی مواجه شده است. طبق زمان‌بندی‌ها راه آهن زاهدان چابهار باید سال 1401 تحویل شود.

خادمی با اشاره به آخرین وضعیت ساخت منطقه دو آزادراه تهران – شمال گفت: منطقه دو هم در حال اجرا است و بهره‌برداری از یک باند نیاز به منابع مالی دارد البته تونل البرز در منطقه دوم تکمیل شده است و برای ساخت و تحویل باند اول نیاز به تامین مابقی اعتبارات مورد نیاز داریم.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل افزود: به زودی به همراه وزیر راه ون شهرسازی بازدیدی از این منطقه خواهیم داشت و هنوز از برنامه زمان‌بندی برای تکمیل یک باند از منطقه دو آزادراه تهران – شمال عقب نیستیم.

خادمی همچنین با اشاره به انتشار اخباری منبی بر درخواست دوباره برای افزایش قیمت عوارضی در آزادراه‌ها گفت: درخواست سالانه متناسب با نرخ تورم برای افزایش نرخ عوارضی در کمیته قیمت‌گذاری مطرح می‌شود اما هنوز در خواستی مبنی بر افزایش نرخ‌ها نداشته‌ایم.

منبع: ایلنا

آخرین اخبار حوزه انرژی را از صفحه انرژی و کالای تجارت‌نیوز دنبال کنید.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد