راهکارهای توازن قیمت ها در بازار وکیوم باتوم و قیر

راهکارهای توازن قیمت ها در بازار وکیوم باتوم و قیر

جلوگیری از خام فروشی وکیوم باتوم به عنوان ماده اولیه تولید قیر و همچنین افزایش عرضه می‌تواند به عنوان راهکارهای توازن بیشتر بازار قیر مطرح باشد.

محمدرضا نوراللهی یکی از کارشناسان بازار پتروشیمی و قیر در خصوص رشد قیمت وکیوم باتوم و قیر طی مدت اخیر به پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، گفت: اصولا افزایش قیمت قیر به دو عامل ارتباط دارد یکی قیمت پایه وکیوم باتوم به عنوان ماده اولیه تولید قیرکه بر مبنای قیمت جهانی تعیین می شود و دیگری افزایش قیمت این محصول در رینگ معاملات که بر مبنای تقاضا تعیین می‌شود.

وی افزود: در این شرایط با توجه به افزایش قیمت‌های جهانی و تقاضای این دو کالا در دنیا، بازار ایران نیز دستخوش تغییر شده و تقاضا افزایش پیدا کرده و شرکت های ایرانی نیز در این شرایط تصمیم می گیرند وکیوم باتوم را با هر مقدار خریداری کرده و ذخیره کنند تا در ماه‌های بعد از افزایش قیمت محصول نهایی منتفع شوند.

نوراللهی یکی دیگر از دلایل تقاضای بالا برای وکیوم باتوم را تقاضای شرکت های بزرگ تولیدکننده قیر عنوان کرد که به دلیل توان مالی بالا امکان خرید به هر قیمتی را دارند و نرخ های مورد نظر خود را با هر محدوده قیمتی ثبت می کنند.

وی یکی از راهکارهای ایجاد توازن در بازار وکیوم باتوم را محدود کردن ثبت تقاضای خرید عنوان کرد و گفت: در حال حاضر می توان برای آنکه تعداد بیشتری از شرکت های تولیدکننده قیر، وکیوم باتوم مورد نیاز خود را خرید کنند، حجم سفارش خرید را در بورس کالا محدود کرد.

این فعال بازار قیر ادامه داد: البته با توجه به درخواست برخی از معامله گران که خواستار محدود شدن حجم درخواست های خرید بودند ، امروز وکیوم باتوم عرضه شده در بورس کالا با محدودیت حجم فروخته شد که این امر موجب شد قیمت آن با افزایش زیادتری روبرو نشود.

به عقیده این کارشناس بازار کالایی، وقتی خرید در شرایط افزایش تقاضا، محدود می­شود حداکثر 5 شرکت امکان خرید دارند اما وقتی فقط یک شرکت کل 10 هزار تن را خرید می‌کند، برای به‌دست آوردن کالای مورد نظر بالاترین قیمت را ثبت می‌کند که این امر معقولانه نیست .

مشاور معاملات قیر و پتروشیمی کارگزاری توازن بازار، یکی دیگر از راهکارهای بهبود این بازار را جلوگیری از فروش خام وکیوم باتوم عنوان کرد و گفت: در حال حاضر بخشی از وکیوم باتوم در تهران خام فروشی می شود و واسطه ها آن را خریداری می کنند اما اگر بر روی این موضوع نظارت کافی صورت گیرد تا  شرکتی که وکیوم باتوم را می خرد واقعا آن را تبدیل به قیر کند قطعا عرضه قیر نیز افزایش خواهد یافت.

*خبرنگار: منیژه حیاتی

این رسانه پذیرای دیدگاه‌های کارشناسی مختلف در خصوص بازار سرمایه است اما دیدگاه‌های ارايه شده توسط کارشناسان لزوما دیدگاه این رسانه یا دیدگاه سازمان بورس و اوراق بهادار و سایر ارکان بازار سرمایه نیست.
local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد