اروپا هم وارد طرح نهضت ملی مسکن می‌شود؟

اروپا هم وارد طرح نهضت ملی مسکن می‌شود؟

مذاکرات دولت با شرکت‌های چینی، ترک و شرکت‌های اروپایی برای مشارکت 10 درصدی در زمینه انتقال تکنولوژی ساخت در پروژه نهضت ملی مسکن از سوی یک عضو شورای عالی مسکن تایید شده است.

خبرگزاری ایسنا: موضوع مذاکره با شرکتهای خارجی برای مشارکت در زمینه ورود تکنولوژی ساخت در طرح نهضت ملی مسکن، ماههاست که مورد مناقشه دولت و بخش خصوصی قرار دارد. وزارت راه و شهرسازی معتقد است که ظرفیت شرکتهای خارجی می‌تواند در ارتقای تکنولوژی ساخت واحدهای طرح نهضت ملی مسکن کمک کننده باشد. در عین حال قانون و سیاستهای کلان، محدودیتهایی را درخصوص ورود نیروی خارجی در پروژه‌های مسکن ایجاد کرده است.

سازندگان داخلی اما در عین حال که از ورود فناوریهای نوین استقبال می‌کنند، می‌گویند که با توجه به 5000 شرکت انبوه ساز  داخلی و 500 هزار مهندس، توان اجرای طرح جهش تولید و تامین مسکن (نهضت ملی مسکن) توسط نیروهای داخلی وجود دارد.

ماه گذشته رستم قاسمی ـ وزیر راه و شهرسازی ـ از مذاکره با شرکتهای چینی برای ورود فناوریهای نوین ساخت خبر داد و به تازگی یک عضو شورای عالی مسکن، مذاکره با شرکتهای چینی، ترک و شرکت‌های اروپایی برای استفاده از آنها در بخش کوچکی به اندازه 10 درصد پروژه نهضت ملی مسکن در موضوع انتقال تکنولوژی ساخت مسکن را تایید کرده است.

ایرانی‌ها متری 5.5 میلیون تومان می‌سازند؛ خارجی ها 3 میلیون تومان

احمد دنیامالی با بیان اینکه سازندگان داخلی برای ساخت پروژه نهضت ملی مسکن پیشنهاد 5.5 میلیون تومان در هر متر مربع ارایه کردند به یکی از رسانه ها گفته است: در مذاکره با شرکت‌های خارجی برای ساخت به عدد کمتر از سه میلیون تومان رسیده‌ایم. البته کار با خارجی‌ها تابعی از قیمت دلار است و در این مورد نگران پایه دلاری آن هستیم چراکه با رشد نرخ دلار طبیعتا قیمت‌ این قراردادها هم بالا می رود.

به جای پول، نفت می‌دهیم

دنیامالی درباره نحوه پرداخت‌ها به شرکت‌های خارجی در این پروژه تاکید کرده است: در مذاکرات با شرکت‌های خارجی به صورت جدی بحث تهاتر نفت را دنبال می‌کنیم و اعلام کرده‌ایم که شرط همکاری با شرکت‌های خارجی برای ساخت پروژه نهضت ملی مسکن این است که هیچ پول نقدی نپردازیم و خدمات آنها با نفت یا کالاهای معدنی تهاتر شود. هرچند که می‌دانیم اقدام راحتی نیست و در داخل کشور این موضوع فرابخشی است و باید با همکاری وزارت نفت، ‌ سازمان برنامه و بودجه و وزارت راه و شهرسازی باید به اجرا برسد.

وزیر راه و شهرسازی که طرح نهضت ملی مسکن را یک طرح جهانی و بین‌المللی می‌داند چند روز قبل گفت: شاید برای خیلی ها باور پذیر نباشد که این طرح یعنی ساخت 4 میلیون مسکن طی 4 سال امکانپذیر باشد، اما حتما شدنی است. این طرح نیازمند حضور همه دستگاه‌های کشور است. همکاران خوبم در وزارت راه و شهرسازی، در استان‌ها و ادارات کل و همه کسانی که به این طرح کمک می‌کنند مانند ستاد اجرایی و بنیاد مسکن  و به ویژه پیمانکارانی که در شرایط سخت همراه ما هستند را به کمک  می‌طلبیم که این طرح بزرگ به خوبی انجام شود.

بنابراین گزارش، از روز 28 مهرماه ثبت‌نام اجرای قانون جهش تولید مسکن در سامانه جامع طرح‌های حمایتی مسکن به نشانی saman.mrud.ir در 31 استان آغاز شده که تا 15 دی‌ماه ادامه دارد. متقاضیان پس از ورود بر روی گزینه «ثبت نام نهضت ملی مسکن» کلیک کنند. عدم استفاده از تسهیلات یارانه‌ای دولتی در بخش مسکن و سبز بودن فرم «ج»، فقدان مالکیت خصوصی و سابقه حداقل پنج سال سکونت در شهر مورد تقاضا سه شرط اصلی خواهد بود. قبلا برای مردان شرط تاهل وجود داشت که اخیرا به مردان بالای 18 سال به شرط تاهل در زمان تحویل واحد، اجازه ثبت نام داده شده است. خانم‌های مجرد بالای 35 سال نیز می‌توانند ثبت نام کنند. همچنین درباره نداشتن مالکیت، برخی گروه‌های درآمدی در بعضی مناطق بر اساس تشخیص وزارت راه و شهرسازی از این شرط معاف هستند.

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد