50 درصد کارشناسان معتقدند که شاخص کل بورس این هفته رشد می کند

50 درصد کارشناسان معتقدند که شاخص کل بورس این هفته رشد می کند

در قالب یک نظرسنجی، پیش بینی 10 کارشناس بازار سرمایه درباره روند بازار و شاخص کل بورس در هفته آینده گردآوری شده است.

به گزارش خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در قالب سوالی پنج گزینه‌ای از 10 کارشناس با سابقه بازار سرمایه کشور، در مورد پیش‌بینی روند شاخص کل بورس در هفته پیش رو که منتهی به چهار شنبه 3 شهریور 1400 است، نظرسنجی صورت گرفت.

سوال و نتایج این نظرسنجی به همراه نظرات تکمیلی و کوتاه کارشناسان به شرح زیر است:

روند بازار سرمایه و بازدهی شاخص کل در هفته آتی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

1. مثبت. رشد بیش از 5 درصد

2. مثبت. رشد کمتر از 5 درصد

3. بدون تغییر چشمگیر

4. منفی. کاهش کمتر از 5 درصد

5. منفی. کاهش بیش از 5 درصد

این سوال را به طور مشترک از 10 کارشناس بازار سرمایه پرسیدیم که شما مخاطبان باشگاه خبرنگاران جوان می‌توانید نتیجه این نظر سنجی را در نمودار زیر مشاهده کنید.

همچنین در جدول زیر، علت انتخاب گزینه‌ها توسط کارشناسان توضیح داده شده است.

نام کارشناس توضیحات
کورش آسایش گزینه سوم. هفته آینده سرعت رشد کندتر خواهد بود و احتمال درجا زدن بازار و ذخیره سود بخشی از سرمایه گذاران در نمادهایی که چند ماه گذشته سود خوبی داشتند، دور از انتظار نیست.
فردین آقابزرگی گزینه دوم. به علت تداوم توقف نرخ دلار در کانال 26 هزار تومان، به نظر می رسد که آثار سود و زیان عملیات اغلب شرکت های صادرات محور مثبت باشد. همچنین میزان عرضه سهام در هفته آینده افزایش می یابد.
آراد پورکار گزینه سوم. به علت رسیدن شاخص به مقاومت مهم و شاخص فرابورس به مقاومت تاریخی خود، همچنین اصلاح و استراحت کامودیتی ها انتظار رفتار محافظه کارانه را از بازار داریم.
علیرضا تاجبر گزینه اول. تعطیلات چند روزه، رشد نرخ ارز و انتظارات تورمی ناشی از آن در کنار تعیین تکلیف تیم اقتصادی دولت منجر به رشد شاخص طی هفته آینده خواهد شد.
پیمان حدادی گزینه چهارم. به علت؛ نزدیک شدن شاخص به محدوده مقاومتی 1 میلیون و 530 هزار واحد، اصلاح قیمت ها در بازارهای جهانی و احتمالا کاهش قیمت ارز بعد از بررسی صلاحیت کابینه پیشنهادی، شاهد افزایش عرضه سهام خواهیم بود.
علی حیدری گزینه سوم. این هفته بازار با رویداد خاصی مواجه نیست و اخبار و شایعات بیشتر در بازار حاکم است. درنتیجه روند بازار علی رغم نوسانات یکنواخت خواهد بود.
مهدی قلی پور گزینه دوم. به علت رشد نرخ ارزهای خارجی به نفع تولیدکننده و صادرکننده ها در صنایع فلزی، معدنی، شیمیایی و هلدینگ های چندرشته ای صنعتی. انتظار رشد کمتر از 5 درصد را دارم به دلیل افت بیشتر فلزات اساسی به جز آلومینیوم.
علی قلی پور گزینه سوم. افزایش نرخ دلار تاثیر مثبتی دارد اما قیمت کامودیتی ها کاهشی است. به همین دلیل رشد چشمگیری مورد انتظار نیست. 
وحید کشمیری پور گزینه اول. با توجه به رشد قیمت دلار و آغاز حرکت سهام کوچک در کنار سهام بزرگ، انتظار رشد بیش از 5 درصد را خواهم داشت.
مهدی میرزایی گزینه دوم. ورود تدریجی نقدینگی به بازار در حال انجام است. همچنین چشم اندازها (مثبت و منفی) با توجه به تشکیل دولت جدید و تیم اقتصادی پیشنهادی در خصوص آینده شکل گرفته است. همین طور عواملی که سبب افت و ریزش بازار شود، دیده نمی شود. درعین حال احتیاط در رفتار عوامل بازار قابل مشاهده است و نمی توان انتظار رشدهای بالا را داشت.

با توجه به نتیجه نظرسنجی و انتخاب 50 درصدی گزینه اول و دوم، که به معنی مثبت بودن بازار (کم‌ و بیش از 5 درصد) است، همچنین انتخاب 40 درصدی گزینه سوم (بدون تغییر چشمگیر) به نظر می‌رسد که در هفته پیش رو، بازار پرابهامی داشته باشیم. البته طبق نظر کارشناسان ریزش جدی بازار سرمایه را تهدید نمی‌کند اما سرمایه‌گذاران برای صعود بیشتر یا درجا زدن در محدوده فعلی، در تردید خواهند بود.

انتهای پیام/

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد