بازار ارز در انتظار تحلیف ريیس‌جمهور/ طرح صیانت چگونه دلار را گران می‌کند؟

بازار ارز در انتظار تحلیف ريیس‌جمهور/ طرح صیانت چگونه دلار را گران می‌کند؟

دلار هفته گذشته را صعودی پشت سر گذاشت اما یک کارشناس بازار ارز معتقد است تنها یک سیگنال می‌تواند موجب مهار بازار ارز شود آن هم اتفاقی است که ممکن است در روز تحلیف ريیس جمهور بیفتد.

به گزارش تجارت‌نیوز، روز گذشته دلار در بازار آزاد وارد کانال 26 هزار تومان شد. نرخ این ارز که از پیش از تعطیلات شش روزه تهران و کرج رو به افزایش بود، روز دوشنبه با بازگشایی بازاری پایتخت با جهشی ناگهانی در صرافی‌ملی هم روند افزایشی را تا پایان هفته حفظ کرد.

کامبیز افسری، کارشناس و فعال بازار ارز، چهار دلیل را برای حفظ روند افزایشی در هفته جاری عنوان می‌کند و می‌گوید: اول اینکه روز قبل از تعطیلات با توجه به اطلاعاتی که مسيولان ایران دادند، مشخص شد با توافق با آمریکا بسیار فاصله داریم. چرا که طرف آمریکایی پیش فرض‌هایی را در نظر گرفته که برای ما ممکن است قابلیت اجرایی نداشته باشد. این اخبار خوش‌بینی را از بازار گرفت.

دوم اینکه نگرانی‌های ایجاد شده درباره بحران آب در برخی شهرها و کمبود برق و نقش آن در بازار کالا و اقتصاد هم مزید بر علت شد و بی‌ثباتی ایجاد کرد.

نکته سوم هم در افغانستان خروج آمریکایی‌ها رخ داده و طالبان بیشتر شهرها را گرفته است و تا آنجا که احتمال سقوط دولت افغانستان هم می‌رود. بنابراین مجموعه این نااطمینانی‌ها‌ موجب شده در بازار افغانستان هم خرید زیاد شود و افزایش قیمت ارز در بازار هرات روی بازار ایران هم اثرگذار است.

چهارمین دلیل نیز نگرانی از تنش‌ها به دنبال طرح مجلس است. پیش‌بینی می‌شود طرح صیانت هم مشکلاتی را برای کسب و کارها آنلاین ایجاد کند و پیچیده‌تر شدن وضعیت اقتصاد طبیعتا بر نرخ‌ها اثرگذار است.

تاثیر طرح صیانت بر بازار ارز

افسری معتقد است طرح صیانت از چند نظر در بازار ارز اثر می‌گذارد. او توضیح می‌دهد: با فرض این که این کار عملی باشد، روی سطح اطلاعات ما از دنیا اثر دارد و هر چه اطلاعات ما کمتر باشد، ارز هم افزایشی‌تر می‌شود. جنبه اثرگذارتر واکنش مردم به این طرح است.

این کارشناس ادامه می‌دهد: اکنون با توجه به سیل مشکلات معیشتی مردم، زمان مطرح کردن این طرح نبود و ممکن است تنش‌هایی ایجاد کند. بنابراین هر چه وضعیت کشور بی‌ثبات‌تر باشد، ارز هم گران‌تر است. همچنین در مسيله ورود ارز به کشور هم در برخی مصادیق مانند جذب گردشگر می‌تواند مشکل ایجاد کند.

بازار در هفته آخر فعالیت دولت دوازدهم

اما آیا روند افزایشی فعلی تا پایان هفته آخر دولت روحانی ادامه پیدا می‌کند؟

افسری پاسخ می‌دهد: هفته پایانی دولت روحانی همزمان شده با برخی تنش‌ها و مشکلات و حتی یک صدای واحد هم از حاکمیت شنیده نمی‌شود و میان مجلس و دولت به ویژه در مسيله مذاکرات وین اختلاف است و این مسايل برای بازار اصلا مثبت ارزیابی نمی‌شود.

او ادامه می‌دهد: ممکن است تزریق ارز در هفته آخر دولت روحانی صورت بگیرد اما سیستم حکمرانی جزیره‌ای شده و هر بخشی یک تصمیم می‌گیرد. بعید است چندان کاری از دستشان در بیاید. بنابراین کانال 25 هزار تومانی احتمالا در تمام هفته حفظ می‌شود، اگر که بالاتر نرود.

این کارشناس در نهایت به نکته‌ای اشاره می‌کند که تنها امید این روزهای بازار ارز است. افسری عنوان می‌کند: روز 15 مرداد مراسم تحلیف ريیس جمهور است که بسیار اهمیت دارد. اگر مقامات کشورهای خاورمیانه‌ای به خصوص عربستان در مراسم تحلیف شرکت کنند، می‌تواند مقدمه‌ای بر این باشد که سفارت عربستان در ایران بازگشایی شود که سیگنال مثبتی به بازار است چون عربستان یکی از قدرت‌های منطقه‌ است و شریک مهم اروپا و آمریکا به حساب می‌آید.

برای تحلیل بهتر وضعیت آینده بازار ارز مطالعه گزارش آیا مسدودسازی اینترنت دلار را گران می‌کند؟ پیشنهاد می‌شود.

 

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد