نمایشگاه ها، تنها راه نجات کشور / باید وزارت...

نمایشگاه ها، تنها راه نجات کشور / باید وزارت...

مرتجی گفت: موضوع صادرات به قدری برای نجات کشور مهم است که به طور حتم باید وزارتخانه مستقلی برای آن تشکیل شود.

برای نشان دادن اهمیت نمایشگاه‌ ها در توسعه صادرات کافی است به این نکته اشاره کنیم که در جهان معاصر بیشترین فضاهای نمایشگاهی به کشورهای ایالات‌ متحده، آلمان و چین تعلق دارند که مهم ‌ترین قطب‌ های تجاری دنیا به ‌شمار می‌ روند.

بازاریابی برای کالاهای شرکت‌کنندگان در نمایشگاه، فروش مستقیم کالا به خریداران عمده یا مصرف‌ کنندگان، معرفی کالاهای ابتکاری یا نوینی که در نتیجه تجاری ‌سازی یافته ‌های تحقیقاتی تولید شده ‌اند به بازدیدکنندگان، پیدا کردن کانال‌ های جدید توزیع کالا در کشورهایی که نمایشگاه در آن برگزاری شده است، شناسایی رقبای تجاری و آگاهی از ویژگی ‌های کالاها و خدمات آنها، شرایط صدور، قیمت ‌های پیشنهادی و...، آگاهی از دیدگاه‌های مشتریان بالقوه در مورد نقاط ضعف کالاهای عرضه شده و اقداماتی که برای برطرف کردن آنها باید انجام گیرد از جمله مزیت های حضور در رویدادهای نمایشگاهی به شمار می رود.

این روزها که موضوع تفکیک وزارت صمت دوباره مطرح شده بسیاری از فعالان این حوزه نیز درگیر این موضوع شده اند و آثار این تصمیم بر صنعت نمایشگاهی را مورد بحث و بررسی قرار داده اند. خبرنگار گسترش نیوز پیرامون این موضوع گفتگویی را با حسن مرتجی ريیس هیيت مدیره انجمن برگزارکنندگان نمایشگاه های خارجی ترتیب داده و نظر وی را در این خصوص جویا شده است که در ادامه مطالعه خواهید کرد. با گسترش نیوز همراه باشید.

وجود بروکراسی سنگین در وزارت صمت

مرتجی در این گفتگو اظهار داشت: امروزه مسيولیت وزارت صمت بسیار پیچیده شده است. سابق بر این وزارت صنایع و معادن وظایف مخصوص به خود را انجام می داد و وزارت بازرگانی به کار تخصصی خود مشغول بود اما امروزه تمام این موارد در یکدیگر ادغام و موجب ایجاد شرایط سنگین و بروکراسی های اداری پیچیده در بدنه وزارت صمت شده است.

وی افزود: به عقیده من نه تنها تفکیک وزارت صمت الزامی است بلکه باید یک وزارتخانه مستقل صرفا برای موضوع صادرات در نظر گرفته شود. به قدری موضوع صادرات برای نجات کشور مهم است و اهمیت دارد که به طور حتم نیاز است تا وزارتخانه مستقلی برای آن تشکیل شود. در حال حاضر تنها ابزاری که می تواند شرایط اقتصادی کشور را دگرگون و متحول کند موضوع صادرات است. اگر یک مقام مسيول صرفا به مسيله صادرات تمرکز داشته باشد می توان به بهبود شرایط و تغییر اوضاع امیدوار بود.

تنها راه نجات کشور در شرایط کنونی

ريیس هیيت مدیره انجمن برگزارکنندگان نمایشگاه های خارجی در ادامه گفت: به جرات می توان گفت تنها راه نجات وضعیت کشور در شرایط امروزی فقط و فقط صادرات است. جلوگیری از کاهش ارزش پول ملی کشور، کنترل عرضه دلار و یورو در کشور، جلوگیری از ایجاد رانت در کشور، بازگشت امید به کسب و کارها، ارتقای سطح کیفی تولیدات داخلی و... از جمله اثرات مثبت صادرات بر چرخه اقتصادی کشور است.

نقش اساسی نمایشگاه ها در توسعه صادرات

مرتجی تصریح کرد: در این میان نباید از نقش اساسی نمایشگاه ها در توسعه صادرات غافل بود. نمایشگاه ها به عنوان پل ارتباطی ایران با بازارهای بین المللی به منظور افزایش سطح ارتباطات تجاری عمل می کنند. بسترسازی هر صادراتی با برگزاری رویدادهای نمایشگاهی میسر می شود. از آنجایی که سبد کالایی کشور ما بسیار متنوع است بسیاری از کشور ها (مخصوصا کشورهای همسایه) به کالاهای ما احتیاج دارند. ما با شیوه های جدید بازاریابی مانند بازاریابی های مجازی، ارسال ایمیل و... نمی توانیم به این بازارها وارد شویم. بنابراین تنها ابزار نمایشگاه است که می تواند ما را وارد بازار کشور هدف صادراتی کند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: حضور در نمایشگاه ها می تواند مردم را صادرکننده کند. بخش خصوصی می تواند با حضور در نمایشگاه ها به منابع مالی بیشتری دست پیدا کند. به موازات برگزاری رویدادهای نمایشگاهی چرخ تولید در کشور سرعت بیشتری خواهد گرفت. ایده آل ترین اقدام برای توسعه صنعتی و تجاری کشور، برگزاری رویدادهای نمایشگاهی در خارج از مرزها است. البته برگزاری رویدادهای داخلی نیز تاثیر بسیار خوبی در چرخه اقتصادی و تجاری کشور دارد اما حضور در رویدادهای خارجی به منظور ارايه فناوری ها و دستاوردهای داخلی به بازارهای جهانی و از طرفی کسب تکنولوژی های روز دنیا و وارد کردن آنها به کشور از اهمیت بیشتری برخوردار است.

کرونای اقتصادی در حوزه صنعت نمایشگاهی

ريیس هیيت مدیره انجمن برگزارکنندگان نمایشگاه های خارجی همچنین گفت: مهم ترین ابزاری که با استفاده از آن می توان قوانین بازرگانی و تعرفه های گمرکی کشورها، بازاریابی و تبلیغات در کشورهای مختلف، آشنایی رقبا و...  را مورد بررسی و تحت تاثیر قرار داد، نمایشگاه ها هستند.  ما یک کرونای اقتصادی در حوزه صنعت نمایشگاهی داشتیم که فعالیت خود  را از سال 95 به بعد آغاز کرد. قبل از این تاریخ ما در کشورهای مختلف غرفه های وسیع با متراژ چند هزار متری داشتیم. اما از سال 95 به بعد که وضعیت قیمت ارز در کشور تغییر کرد، غرفه های ما از نظر متراژ با کاهش عجیبی روبرو شدند.  اما با این حال برخی صادرکنندگان ما با استفاده از نمایشگاه ها موفق شدند که از بازارهای صادراتی خود در کشورهای همسایه را حفظ کنند.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد