چرا پراید گران شد؟ / فروش خودرو برای رهن اجاره خانه!

چرا پراید گران شد؟ / فروش خودرو برای رهن اجاره خانه!

پراید دوباره گران شد. با افزایش قیمت دلار قیمت برخی خودروهای ایرانی دوباره روند صعودی گرفتند. یک کارشناس بازار خودرو گفت: علت رونق خرید و فروش پراید این است که مردم توان خرید خودروهای گران‌تر ایرانی را ندارند. یعنی نمی‌توانند 206 بخرند و مجبورند با میزان پس انداز خود پراید بخرند.

به گزارش تجارت‌نیوز، دو عامل قیمت خودرو در بازار ایران را بالا برد. اول افزایش قیمت دلار و دوم مسکوت ماندن طرح واردات خودرو. قیمت دلار امروز چهارشنبه ( 7 مهر 1400) کانال 28 هزار تومان را رد کرد. برخی فعالان بازار می‌گویند بازار خودرو رونق گرفته و حجم خرید و فروش خودرو بیشتر از هفته‌های گذشته شده است.

با زمزمه واردات خودروهای خارجی این انتظار می‌رفت که با ورود خودروهای جدید مردم بتوانند خودروهای بروز را جایگزین خودروهای قدیمی خود کنند اما هنوز تکلیف مصوبه مجلس مشخص نیست!

قیمت انواع خودرو در بازار

بررسی‌ها نشان می‌دهد برخی خودروهای ایرانی از جمله پراید و پژو اندکی گران شدند. در معاملات امروز قیمت انواع پراید چهار میلیون تومان بالا رفت. بر اساس اعلام و استعلام نمایشگاه‌داران و دفاتر فروش خودرو پراید 111 و پراید 131 به ترتیب با قیمت 155 میلیون و 500 هزار تومان و 139 میلیون و 500 هزار تومان معامله شدند.

همچنین وانت پراید آپشنال هم با قیمت 165 میلیون تومان فروخته شد. وانت پراید معمولی نیز با قیمت 153 میلیون و 500 هزار تومان داد و ستد شد.

قیمت پژو 207 دنده‌ای همچنان در مسیر صعودی قرار دارد و به قیمت 333 میلیون تومان ثبت شد. در کنار آن پژو 207 اتوماتیک به قیمت 413 میلیون تومان افزایش یافت.
پژو 405 و پژو پارس روند افزایشی داشتند. پژو 405 SLX به قیمت 260 میلیون تومان و پژو پارس LX به قیمت 299 میلیون تومان رسید.قیمت کوییک اتوماتیک 222 میلیون تومان و مدل 1400 به قیمت 230 میلیون تومان افزایش یافت.

افزایش رهن خانه فروشندگان خودرو را زیاد کرد

فربد زاوه، یک کارشناس بازار خودرو از کاهش سطح معاملات خودرو خبر داد و گفت: واکنش بازار خودرو لحظه‌ای است و همین مساله باعث شده که میزان معاملات چنگی به دل نزند. یعنی برخی فروشندگان قیمت خودرو را با ارقام بالا اعلام می‌کنند اما این به معنای خرید و فروش خودروها نیست.

او اظهار کرد: بازار خودرو راکد است. البته یک مساله‌ای وجود دارد کسانی که دیگر توان خرید خودروهای گران را ندارند به خودرویی مانند پراید بسنده می‌کنند.

زاوه توضیح داد: البته به دلیل افزایش قیمت رهن اجاره خانه، برخی مردم خودرو زیر پای خود را می‌فروشند و با پول خودرو پول اجاره خانه را تامین می‌کنند. برخی‌های دیگر با فروش خودرو علاوه بر تامین پول اجاره‌بها مجبور می‌شوند که پراید به عنوان خودروی زیر پای خود انتخاب کنند.

مردم به واردات خودرو خوشبین نیستند!

با افزایش سطح معاملات در بازار مردم دیگر به مصوبه دولت خوشبین نیستند. همین مساله باعث رونق خرید و فروش خودرو در بازار شده است.

فیروز نادری، فعال بازار خودرو به تجارت‌نیوز گفت: دلار، خودروهای ایرانی و خارجی را گران کرد اما این مساله باعث کاهش سطح معاملات نشده است. با افزایش قیمت خودرو بازار رونق گرفته است.

یخ بازار خودرو آب شد. خریدارانی که در دو هفته گذشته از بازار خودرو عقب‌نشینی کرده بودند حالا اما برای انجام معاملات وارد بازار شدند. مهدی دادفر،دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در این مورد گفته بود: « علت گرانی خودروهای ایرانی و خارجی منتفی شدن واردات خودرو نیست. بلکه بازار خودرو به بلاتکلیفی مصوبه مجلس واکنش نشان داده است.»

برای مطالعه بیشتر خبر قیمت خودرو امروز 7 مهر 1400 را بخوانید.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد