منتظر قبض‌های نجومی گاز باشیم؟

منتظر قبض‌های نجومی گاز باشیم؟

شرکت ملی گاز ایران چند وقتی است که مدام از مصرف بیش از حد بخش گاز در بخش خانگی صحبت می‌کند و به نظر می‌رسد سنایویی مشابه با آنچه درباره برق اتفاق افتاد و برق گران شد در حال تکرار است. چرا به نظر می‌رسد قرار است گاز هم گران شود؟

به گزارش تجارت‌نیوز، مشکل کمبود گاز مانند مساله برق در تابستان است. با وجود اینکه ایران دومین دارنده منابع گاز جهان است، اما زمستان‌ها برخی از شهرهای شمالی ایران گاز ندارند.

متولی‌زاده، مدیرعامل توانیر زمستان پارسال گفته بود که بخش خانگی و تجاری بیش از 70 درصد گاز کشور را مصرف می‌کنند. این ماجرا تا جایی پیش رفت که اوجی، اعلام کرد تعرفه گاز برای مشترکان پرمصرف، افزایش می‌یابد.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران هم همین امروز گفته بود مصرف گاز در ایران با 12 کشور ثروتمند اروپایی برابری می‌کند.

چند روز پیش هم مدیر دیسپاچینگ شرکت ملی گاز ایران در گفتگوی زنده اعلام کرده بود که مصرف انرژی در ایران نسبت به کشورهای اروپایی حدود سه برابر است. حالا باید پرسید این‌ اظهارات هم مقدمه گران کردن گاز است؟

افزایش قیمت گاز؟

البته این اولین باری نیست که انگشت اتهام مسيولان، بخش خانگی را نشانه گرفته است. تابستان همین امسال برخی رسانه‌ها کشاورزان و بخش خانگی را دلیل اصلی کمبود آب در ایران می‌دانستند.

این در حالی است که به گفته کارشناسان، ساخت سدهای غیراصولی، مشکلات مدیریتی و فرسودگی شبکه توزیع آب، مهم‌ترین دلیل بحران آب در کشور است.

حالا هم شرکت ملی گاز ایران قصد دارد با افزایش تعرفه، مصرف گاز را کنترل کند. این اقدامات زمانی نگران‌کننده می‌شود که بدانیم این تابستان سناریویی مشابه برای برق اتفاق افتاد و برق گران شد.

تابستان امسال هم برخی از رسانه‌ها از پرمصرف بودن ایرانی‌ها صحبت می‌کردند و ادعا می‌کردند ایرانی‌ها چند برابر بیشتر از استاندارهای جهانی برق مصرف می‌کنند.

برق ابتدا پلکانی محاسبه می‌شد اما تابستان امسال، عده‌ای از مشترکان از افزایش قیمت بی‌سابقه قبض برق خبر دادند. این ادعایی بود که شرکت توانیر و توزیع برق ابتدا آن را رد کرد. با وجود این که شرکت توانیر گزاره «برق گران شده است» را رد کرد اما در نهایت ناگزیر شد رسما اعتراف کند تعرفه قیمت برق با قیمت خرید از نیروگاه تجدیدپذیر حساب می‌شود.

حالا این نگرانی وجود دارد که با توجه به ورود به فصل سرما همین سناریو برای گاز هم تکرار شود. آیا مردم قرار است منتظر قبض‌های نجومی گاز باشند؟

مطالعه بیشتر: مازندران، گلستان و خراسان شمالی امسال بدون گاز می‌مانند؟

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد