امکان واردات خودرو برای 2 گروه خاص / شرط جدید واردات خودرو چیست؟

امکان واردات خودرو برای 2 گروه خاص / شرط جدید واردات خودرو چیست؟

آزادسازی واردات خودرو به مجلس برگشته بود و حالا خبر رسیده که احتمالا این طرح در مراحل نهایی است و توانسته موافقت اعضای شورای نگهبان را هم جلب کند. اما با برخی از تغییرات. این تغییرات چیست و چه کسانی می‌توانند خودرو وارد کنند؟

به گزارش تجارت‌نیوز، یکی از مهم‌ترین ایرادات شورای نگهبان به طرح آزادسازی واردات خودرو، مشخص نبودن منشا ارز لازم برای واردات خودرو بود. حالا احمد رسولی‌نژاد، نماینده دماوند اعلام کرده که در اصلاحیه جدید موضوع ارز لازم برای واردات خودرو حل شده است.

شرط جدید واردات خودرو

البته به نظر می‌رسد که یک مرحله جدید به مراحل و شروط پیشین برای واردات خودرو اضافه شده است. چون پیش از این گفته شده بود که واردات خودرو باید در ازای صادرات انجام شود. یعنی واردات خودرو در ازای صادرات انواع خودرو، قطعات خودرو یا سایر کالاها و خدمات مرتبط با انواع صنایع نیرو محرکه.

حالا آنگونه که این نماینده مجلس به اقتصادآنلاین گفته در اصلاحیه جدید، شرط دیگری هم اضافه شده و آن اینکه قبل از واردات خودرو، باید منشا ارز به صورت دقیق به بانک مرکزی اطلاع داده شود.

در این صورت، متقاضیان واردات خودروهای خارجی باید به بانک مرکزی اعلام کنند که منشا ارز خارجی آنها چیست. اما صرفا مشخص شدن منشا ارز کافی نیست و بانک مرکزی باید با تخصیص این ارز برای واردات خودرو موافقت کند.

با موافقت بانک مرکزی، هر فرد حقیقی و حقوقی می‌تواند خودروی خارجی وارد کند.

بر این اساس، دو گروه از افراد می‌توانند خودروی خارجی وارد کنند؛ اول صادرکنندگان خودرو، قطعات خودرو و صادرکنندگان محصولات مرتبط با نیرو محرکه.

دوم آن دسته از ایرانیانی که به هر عنوانی ارزی در بانک‌های خارجی دارند. این افراد باید منشا ارز خارجی خود را مشخص کنند و در صورت موافقت بانک مرکزی، این گروه هم می‌توانند خودرو وارد کنند. البته این اعلام از طریق سامانه‌های ارتباطی و به صورت آنلاین انجام می‌شود تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن به درخواست متقاضیان پاسخ داده شود.

مصوبه واردات خودرو نهایی است؟

آزادسازی واردات خودرو در چند ماه گذشته خبرساز بوده. مصوبه‌ای که پیش از این یکبار از سوی شورای نگهبان رد و حتی گفته شد مجمع تشخیص هم با آن مخالف است. به نظر می‌رسید این مخالفت، مهر پایان بررسی این مصوبه در مجلس باشد. اما مصوبه آزادسازی واردات خودرو بار دیگر به مجلس رفته است.

حالا نماینده دماوند گفته در جلسه اخیر مجلس، نماینده شورای نگهبان هم حضور داشته و نظر مساعد شورا درباره این طرح تامین شده است. این مساله به این معناست که احتمالا شورای نگهبان ایراد جدیدی به مصوبه آزادسازی واردات خودرو وارد نکند و این مصوبه تصویب شود.

مطالعه بیشتر: پیش‌بینی آینده بازار خودرو / حاشیه‌های نخستین خودروی برقی ایرانی

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد