عوامل موثر در رشد بازار سرمایه / شاخص مقاومت 1/3 هزار واحد را رد می‌کند؟

عوامل موثر در رشد بازار سرمایه / شاخص مقاومت 1/3 هزار واحد را رد می‌کند؟

بازار سرمایه روند صعودی خود را در روزهای گذشته تثبیت کرده و حالا عوامل مختلفی می‌توانند در رشد بیشتر بورس موثر واقع شوند. کارشناس بازار سرمایه به این عوامل اشاره کرد و توضیحاتی را درباره آن‌ها داد.

به گزارش تجارت‌نیوز، بازار سرمایه امروز با رشد 12 هزار واحدی شاخص کل در نیمه اول معاملات آغاز کرد. با انتشار گزارشات پالایشی‌ها این گروه امروز را با روندی مثبت شروع کردند و تاثیر مثبت خود را بر روی بازار گذاشتند. این گروه امروز با افزایش تقاضا توانستند لیدری بازار را در دست بگیرند.

در دقایق آغاز بازار ارزش کل صفوف فروش بازار به رقم 880 میلیارد تومان رسید. این رقم نشان می‌‌دهد نسبت به هفته‌های گذشته که ارزش صف‌های فروش به سه میلیارد رسیده بود امروز به زیر یک هزار میلیارد تومان رسیده است.

ایمان ريیسی، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: در یک ماه آینده چند عامل مهم در بازار تاثیرگذار خواهند بود. از جمله گزارشات فروش تیر و انتشار صورت‌های مالی سه ماهه که می‌توانند در تعیین مسیر بورس موثر باشند.

وی افزود: همچنین روند قیمت نفت در بازارهای جهانی و ایران می‌تواند تحرکات گروه‌های مرتبط را تحت تاثیر قرار بدهد.

ريیسی می‌گوید : تغییرات نرخ دلار و افزایش آن عامل بسیار مهمی است که همواره بر روند بازار سرمایه موثر بوده است. به نظر می‌رسد نرخ دلار با سقف 26 هزار تومان و کف 20 تا 22 هزار تومان در نوسان باشد.

این کارشناس بازار سهام در بخش دیگری درباره تاثیر آزادسازی منابع ارزی ایران بر روی بازار سرمایه گفت: بازار منتظر آزادسازی بخشی از منابع‌های ارزی خود در کره و ژاپن است. این خبر خوب که منابع ارزی ایران در این دو کشور برای خرید اقلام دارویی و بهداشتی و غیر تحریمی از کانال سویس در حال آزادسازی است بازار ارز را در معرض عرضه قرار داده است.

ريیسی تشریح کرد: نکته مثبت اینجا است که با وجود کاهش نرخ دلار شاهد هیجانات گسترده در بازار ارز نیستیم. همچنین برای بورس تهران جای نگرانی خاصی در این باره نیست.

ريیسی در بخش دیگری اشاره کرد: با ورود نقدینگی جدید از سوی حقیقی‌ها و آزاد شدن صف فروش‌هایی که چندین ماه نقدینگی را قفل کرده بودند به نظر می‌رسد سهم‌ها در همین محدوده کف سازی کنند. به نظر می‌رسد نقدینگی در گروه‌های مختلف جریان داشته باشد و همه این موارد نشان از شرایط خوب بازار و میل به گذر از مقاومت یک میلیون و 300 هزار واحد را دارد.

این کارشناس بازار سهام گفت: گروه بانکی گزارش‌های خوبی را منتشر کرده‌اند. بازار در حال حاضر منتظر صورت‌های مالی سه ماهه، برای حرکت بعدی این سهم‌ها است. بعد از ریزش بازار بسیاری از سهم‌ها رشدهای خوبی را داشتند. از جمله بانک تجارت در این گروه روند خوبی را داشته است. همچنین در مورد پالایشی‌ها شایعاتی مبنی بر تعدیل سود شنیده می‌شود که می‌تواند محرک این سهم‌ها باشد چرا که همانند بانکی‌ها رشد خوبی از کف بازار داشتند و در حال اصلاح زمانی هستند.

وی افزود: در سایر گروه‌ها از جمله معدنی‌ها و فلزات هم به نظر گزارش‌های خوبی داشته باشیم. بنابراین به نظر می‌رسد در پایان تیرماه شاهد افزایش تقاضا در این گروه‌ها باشیم. گروه‌های دارویی و غذایی هم افزایش نرخ ها را روانه بر روی سایت کدال منتشر می‌کنند و به مرور همانطور که اکثر کارشاناسان معتقدند ارز 4200 تومانی حذف می‌شود و تعدیل سود را در این گروه‌ها خواهیم دید. همچنین گروه خودرویی با جدی‌تر شدن دور بعدی مذاکرات بخشی از ریزش سال گذشته خود را جبران خواهند کرد.

آخرین اخبار بازار سهام را در صفحه بورس تجارت‌نیوز بخوانید.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد