سیگنال وزیر پیشنهادی نفت به دلالان ارز / ورود ارز به ایران متوقف می‌شود؟

سیگنال وزیر پیشنهادی نفت به دلالان ارز / ورود ارز به ایران متوقف می‌شود؟

جواد اوجی، وزیر پیشنهادی نفت ابراهیم ريیسی گفته برنامه‌اش این است که پول فروش نفت را با کالا تهاتر کند. این یعنی اگر ایران بتواند تحریم را دور بزند و نفت بفروشد، نمی‌تواند ارز حاصل از آن را وارد کشور کند. این یعنی سیگنال افزایشی به بازار ارز؟

به گزارش تجارت‌نیوز، از همان زمان که دولت ابراهیم ريیسی روی کار آمده روند قیمت ارز صعودی بوده و دلار حتی به کانال 28 هزار تومان رسیده است. احتمالا دلیل این مساله سیگنال‌هایی است که این دولت به بازار می‌دهد.

مخالفت با برجام، نگاه منفی به FATF و در اولویت نبودن این ماجرا، تنها بخشی از سیگنال‌هایی است که در دو هفته گذشته به بازار رسیده است.

تهاتر نفت با کالا در دولت ريیسی

حالا وزیر پیشنهادی نفت هم امروز سیگنال جدیدی داده است. او گفته برای فروش نفت از ظرفیت بخش خصوصی استفاده می‌کند اما در کنار آن روش تهاتر نفت با کالا و سرمایه گذاری در کشور هم وجود دارد.»

این یعنی جواد اوجی رسما اعلام کرده که احتمالا تحریم‌ها رفع نمی‌شود و ایران در صورت فروش نفت نمی‌تواند دلارهای نفتی را وارد کشور کند و به جای آن کالا وارد می‌کند.

حتی او یک گام از دولت قبل هم فراتر رفته و پیشنهاد داده که می‌خواهد برای جلب سرمایه خارجی هم از تهاتر نفت با سرمایه استفاده کند.

این سخنان اوجی به این معناست که همان منابع ارزی محدودی که تاکنون وارد کشور می‌شده احتمالا دیگر وارد نمی‌شود و دولت نمی‌تواند ارز جدیدی به بازار وارد کند. این یعنی سیگنال افزایش قیمت به بازار آشفته ارز ایران!

علاوه بر این، او هم اگرچه بارها هم امروز در مجلس و هم در برنامه‌اش به رفع تحریم‌ها اشاره کرده اما تاکید بیشتر او بر دور زدن تحریم‌هاست.

دولت مخالف برجام و FATF ؟

و گفته: «رویکرد فعالی برای دور زدن و بی‌اثر کردن تحریم‌ها در پیش گرفته و با استفاده از روش‌های موجود و سایر روش‌ها اقدامات مهمی را برای فروش نفت پیاده کرده است.» رویکردی که به گفته او مستلزم «اقدامات جهادی و حرفه‌ای» است.

او هم مانند دیگر وزرای پیشنهادی ريیسی روی خوش به مذاکرات برجام نشان نداده و گفته: نباید با موضع انفعالی منتظر اقدامات محافل سیاسی و بین‌المللی بود.

از طرف دیگر اگرچه وعده داده که برای نفت ایران مشتری جدید پیدا می‌کند اما نگاه او هم مانند دیگر وزرای پیشنهادی به کشورهای همسایه و منطقه است. چراکه گفته «استفاده از ظرفیت توافق جامع راهبردی با کشورهای همسو و دوست از برنامه‌های بنده است. »

این فصل مشترک سخنان ابراهیم ريیسی و وزرای اقتصادی کابینه اوست. اینکه نباید منتظر بیگانگان و مذاکرات بود. اما همزمان بر افزایش صادرات و ارزآوری تاکید می‌کنند. اما در مقابل هم بررسی و تصویب FATF را ضروری نمی‌دانند و هم تاکید می‌کنند که با وجود تحریم‌ها هم می‌توانند اقتصاد و به خصوص قیمت ارز را کنترل کنند.

اما مساله مهم سخنان اوجی این است که اگر مشکل تحریم‌ها و FATF حل نشود، ایران نمی‌تواند نفت بفروشد و ارز آن را وارد کشور کند. حتی احتمال اینکه چین هم خرید و واردات نفت خود از ایران را محدود کند وجود دارد. در این شرایط کمبود منابع ارزی، به جهش دوباره قیمت دامن می‌زند.

مطالعه بیشتر: وعده شوک‌آور برای قیمت خودرو / وزیر پیشنهادی صمت چه رویایی دارد؟

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد