تشکیل کمیته‌ای مشترک برای ساماندهی ارز 4200 تومانی

تشکیل کمیته‌ای مشترک برای ساماندهی ارز 4200 تومانی

به گفته نايب‌ريیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، با هدف بررسی تخلفات در نظام یارانه‌ای کشور و همچنین ساماندهی ارز 4200 تومانی و تامین کالا‌های اساسی، کمیته‌ای مشترک بین دولت و مجلس تشکیل می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز، سیدمحمدرضا میرتاج الدینی، با اشاره به تشکیل کمیته‌ای مشترک بین دولت و مجلس برای اصلاح نظام یارانه‌ای کشور، افزود: این کمیته متشکل از برخی نمایندگان کمیسیون برنامه و بودجه و کمیسیون‌های اقتصادی به علاوه نمایندگانی از مرکز پژوهش‌ها مجلس و وزارت خانه‌های اقتصادی، چون وزارت اقتصاد و دارایی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی و صنعت، معدن و تجارت خواهد شد.

میرتاج الدینی ادامه داد: تصمیمات این کمیته در قالب طرح و لایحه و تصمیم مشترک دو قوه بررسی و اجرا می‌شوند.

نايب ريیس کمیسیون برنامه و بودجه گفت: در این کمیته مشترک طرح‌ها و پیشنهادات مختلف را در جهت اصلاح نظام یارانه‌ای کشور بررسی می‌کنیم، چرا که این موضوع مسيله اصلی و راهکار حل مشکلات اساسی کشور است، به صورت غیر رسمی نیز با برخی از وزارت خانه‌ها رایزنی شده است که آن‌ها نیز استقبال کرده اند. اما با توجه به هماهنگی‌هایی که باید با دولت و هیات ريیسه مجلس انجام گیرد به نظر می‌رسد که تشکیل این کمیته به روندی یک ماهه‌ای نیاز داشته باشد (خبرگزاری صدا و سیما).

پرداخت 100 هزار میلیارد تومان ارز دولتی تا پایان تیر

روز گذشته نیز مسعود خوانساری، ريیس اتاق بازرگانی تهران در نشست هیات نمایندگان اتاق، با اشاره به آمارهایی که عرضه ارز 4200 تومانی در سال جاری منتشر شده، بیان کرد: بر اساس براوردهای صورت گرفته در چهار ماهه ابتدایی امسال، دولت 4.6 میلیارد دلار ارز 4200 تومانی به واردات تخصیص داده و یعنی از حدود 15 میلیارد دلار واردات، نزدیک به یک سوم آن به ارز دولت مربوط است. به این ترتیب تا پایان تیر ماه، 100 هزار میلیارد تومان ارز از این طریق به کالاهای اساسی اختصاص یافته است.

ادامه داد: بر اساس براورد مرکز آمار، تورم کالاهای اساسی در این مدت 58 درصد بوده است یعنی در حالی که دولت هزینه‌ای سنگین برای ارز 4200 تومانی کرده، تورم کالاهای غیر خوراکی که این ارز را دریافت نمی‌کنند حتی پایین‌تر بوده است و باید پرسید این 100 هزار میلیارد تومان هزینه جز تخریب اقتصاد و ایجاد رانت و فساد چه آورده‌ای داشته است.

خوانساری با تاکید بر اینکه ارز باید تک نرخی شود، گفت: ما از سویی با کسری بودجه گسترده مواجه هستیم و از سوی دیگر تورم و رشد پایه پولی بسیار بالاست. در کنار آن شیوع کرونا در کشور بسیار گسترده بوده و متاسفانه جان بسیاری از هموطنان ما را گرفته است. از این رو همانطور که دولت اعلام کرده، کرونا باید اولویت نخست باشد و بخش خصوصی نیز در این زمینه آماده هرگونه همکاری خواهد بود. از طرف دیگر اما برای بهبود شرایط اقتصادی باید با اجرای برخی اصلاحات لازم و زیرساختی مشکلات موجود را به حداقل رساند (ایسنا).

آخرین اخبار حوزه ارز را در صفحه طلا و ارز تجارت‌نیوز بخوانید.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد