تولید یک میلیون تن مس تا 6 سال آینده/ ما مسيول دوره خود هستیم

تولید یک میلیون تن مس تا 6 سال آینده/ ما مسيول دوره خود هستیم

وزیر صمت در بخش دوم سخنان خود در جلسه استیضاح با بیان اینکه ما باید مسيولان قبلی را در مورد عدم توجه به مس بازخواست کنیم، گفت: برنامه داریم در 6 سال آینده یک میلیون تن مس تولید کنیم.

به گزارش خبرنگار مهر، سید رضا فاطمی امین امروز در بخش دوم سخنان خود در جلسه استیضاح خود با بیان اینکه استیضاح حق نمایندگان مجلس است و ما باید به مردم و به نمایندگی از مردم به شما پاسخگو باشیم، اظهار کرد: من از استیضاح کنندگان تشکر می‌کنم نکات را مطرح کردند که مسايل خوبی را باز می‌کند، البته برخی از مسايل جزيی بود؛ 10 میلیون تن ورق نیاز داریم که 8 میلیون تن تولید می‌شود و مابقی باید وارد شود.

قیمت سیمان نصف زمان آغاز مسيولیت من در سال 1400

وزیر صمت افزود: دوره مسيولیت ما از شهریور 1400 آغاز شد و وضعیت قیمت‌ها هم مشخص است؛ الان قیمت سیمان نصف قیمت در شهریور 1400 است؛ چهل سال پیش شاید سیمان 1,000 تومان باشد اما ما فقط پاسخگوی دوره خود هستیم.

وی ادامه داد: در مورد درج قیمت تولیدکننده هم باید اشاره کنم که مخبر (معاون اول ريیس جمهوری) دستور دادند که درج قیمت تولیدکننده و مصرف کننده همزمان اجرا شود که طرح موفقی هم بود.

فاطمی امین به انتقاد یکی از نمایندگان در مورد ایجاد شهرک‌های جدید اشاره کرد و گفت: ایجاد شهرک مصوبه دولت می‌خواهد و به تشخیص من نیست و من فقط پیشنهاد می‌دهیم اما خبر خوبی است که 6000 هکتار زمین اضافه کردیم که برخی توسعه زمین‌های قبلی و برخی ایجاد زمین‌های جدید است؛ آقای سیاهکلی به نفع من صحبت کرد و مخالفت ایشان در واقع موافقت بود.

وزیر صمت به وضعیت فولاد و مس اشاره کرد و افزود: یک تن فولاد یک میلیون تومان و یک تن مس 200 هزار تومان است؛ ما باید مسيولان قبلی را در مورد عدم توجه به مس بازخواست کنیم. ما 7 درصد ذخایر مس دنیا را داریم. سودآوری در حوزه 37 درصد است اما سودآوری در حوزه مس بیش از صد در صد است که یک غفلت تاریخی از این حوزه داشتیم که برای بهبود اوضاع برنامه ریزی کرده‌ایم؛ الان 280 هزار تن تولید مس داریم که برنامه داریم در 6 سال آینده به یک میلیون تن برسد.

وی به وضعیت سامانه‌ها و آمار و اطلاعات اشاره کرد و گفت: 2 هزار شاخص را در سامانه پایش تعریف کردیم که 50 درصد کار جلو رفته و تا دو ماه دیگر تمام می‌شود؛ این سامانه یک اتاق رصد است که قبل از رخ دادن رویداد، متوجه آن می‌شویم زیرا اساس این است که 3 ماه قبل باید از رویدادها مطلع باشیم. این سامانه پایش که نصف شاخص‌هایش آماده شده کار بزرگی است که مدیریت صنعت را بهبود می بخشد.

وزیر صمت با بیان اینکه اشکال از ماست که با کار رسانه‌ای نتوانستیم اقدامات را منتقل کنیم، اظهار کرد: مجلس و دولت انقلابی همراهی کنند؛ ما به اتفاق هم تصمیم به تک نرخی کردن ارز گرفتیم که در نهاده‌های دامی ارز 4200 تومانی حذف شد اما یک جای دیگر هم حذف شد که کمتر کسی به آن توجه می‌کند و آن تعرفه گمرکی است؛ قبلا تعرفه ضرب در 4,200 تومان می‌شد اما از ابتدای امسال ضرب در 25 تا 26 هزار تومان می‌شود. چه کسی این موضوع را مدیریت کرد؟ این کار بدون خون ریزی انجام شد.

نحوه کنترل قیمت میلگرد در ایران

وی به بحث تامین مالی اشاره کرد و افزود: تولید 3 مولفه اصلی شامل بازار، سرمایه در گردش و مواد اولیه دارد؛ در سوم شهریور ماه 1400 از شما رای اعتماد گرفتم و 4 شهریور برای سیمان و فولاد وقت گذاشتم. سهمیه بندی و رانت خواری و دونرخی بودن فولاد را حذف کردیم و در حال حاضر هر تولیدکننده می‌تواند بنا به نیاز خود ورق تامین کند.

وزیر صمت به سخنان نمایندگان در مورد کاهش قیمت فولاد اشاره و تصریح کرد: آیا قیمت جهانی در ماه‌های گذشته بالا نرفت؟ آیا نرخ دلار بالا نرفت؟ پس چرا بازار ثبات دارد؟ قیمت میلگرد در ترکیه 50 درصد و در امارات 30 درصد بالاتر از ایران بود اگر اوضاع کنترل نمی‌شد قیمت میلگرد در ایران 900 دلار می‌شد اما روی 600 دلار مدیریت شد. یک پروند تعزیرات در حوزه‌های سیمان و فولاد نداشتیم که یعنی اوضاع را مدیریت کردیم.

وی تصریح کرد: می‌گویند حجم صادرات کاهش یافته و به لحاظ ارزشی افزایش یافته است. این که موضوع خوبی است یعنی کالای ارزشمندتری صادر می‌کنیم. اقتصاد ما به نفت گره خورده است. تراز تجارت خارجی و بودجه دولت به نفت گره خورده و باید نفت بفروشیم که مواد مورد نیاز را وارد کنیم. باید مجدد تکرار کنم که سال گذشته صادرات غیرنفتی 40 درصد رشد کرد. بنابراین 3.5 میلیارد دلار تا رهایی از وابستگی به نفت فاصله داریم.

وزیر صمت به کسری تراز تجاری اشاره کرد و گفت: امسال کسری تراز تجاری 2 میلیارد دلار شده است که در سال 1402 تراز مثبت خواهد شد.

وی با بیان اینکه 21 مرکز در کشورهای خارجی تاسیس کردیم، افزود: حجم تجارت کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا 800 میلیارد دلار است. در این دولت 9 دور مذاکره داشتیم و در آینده‌ای نزدیک تجارت آزاد با تعرفه صفر برقرار می‌شود و نسبت به رقبای اصلی برتری پیدا می‌کنیم.

احیای دو هزار واحد راکد

فاطمی امین به پیمان شانگهای هم اشاره کرد و گفت: 40 درصد جمعیت دنیا، یک چهارم خشکی‌های دنیا و یک سوم رشد اقتصادی دنیا متعلق به کشورهای عضو پیمان شانگهای است؛ ريیس جمهور پیشنهاد جدا شدن از دلار و یورو را به این سازمان ارايه کرد که مورد موافقت قرار گرفت؛ وقتی این اتفاق بیفتد یعنی 40 درصد جمعیت دنیا از این دو ارز رها می‌شوند.

وی در ادامه با بیان اینکه 2 هزار واحد راکد احیا شده است که نتیجه رشد تولید است، به نظام مالی اشاره کرد و افزود: تامین مالی زنجیره‌ای را در دستور کار قرار دادیم که در این حوزه 30 هزار میلیارد تومان تامین مالی انجام شد.

فاطمی امین همچنین به لزوم دانش بنیان شدن اقدامات اشاره کرد و گفت: 25 نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها به جای رفتن به کشورهای خارجی در وزارت صمت فرصت مطالعاتی خود را انجام می‌دهند که به صد نفر خواهد رسید.

وی با بیان اینکه می‌شد کار رسانه‌ای کرده و ربان قیچی کرد اما تمرکز ما روی اصلاح ساختار است، گفت: از سال گذشته احداث 14 هزار مگاوات نیروگاه برق را در دستور کار قرار دادیم زیرا صنعت به این مسايل نیاز دارد.

فاطمی امین تصریح کرد: وقت شما را نگیرم، تصمیم با شماست. کارهایی را آغاز کردیم و در نیمه راه هستیم و بیش از صد پروژه تعریف شده است. آنچه تاکنون رخ داده تلاش ما بوده است امیدواریم که توفیق خدمت را داشته باشیم و این جایگاه‌ها برای ما طعمه نیست. افتخار ماست که در عصر جمهوری اسلامی زندگی می‌کنیم و رهنمودهای رهبری را پی گیری می‌کنیم.

وزیر صمت گفت: آینده روشن است؛ هر چند امروز مردم ما مشکلات معیشتی دارند و ما هم از این همین مردم هستیم اما دولت انقلابی در کف میدان است. در یک سال گذشته از 150 واحد تولیدی بازدید کردم و بیش از 60 جلسه هم اندیشی با تشکل‌ها گذاشتم. امیدواریم که امید شما ضعف‌های ما را پوشش دهد. ضعف‌هایی داریم و قطعا باید اصلاح کنیم. اما اطمینان می‌دهم که مایه گذاشتیم و شب و روز از کار کم نگذاشتیم.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد