ادامه روند فرسایشی بورس / مانع اصلی تعادل بورس چیست؟

ادامه روند فرسایشی بورس / مانع اصلی تعادل بورس چیست؟

هفته اول معاملات بورس در سال 1400 با ادامه روند فرسایشی طی شد و بسیاری از سهم‌ها قفل در صف فروش بودند. چرا روند فرسایشی تمام نمی‌شود؟

به گزارش تجارت‌نیوز، بازار سهام در هفته اول فروردین ماه سال 1400 به روند فرسایشی خود ادامه داد. این درحالیست که کارشناسان عقیده دارند بورس در سال 1400 روند متعادل و با گرایشات منفی دارد. اما سوال اصلی اینجاست که چه چیزی مانع متعادل شدن بورس می‌شود؟

علی خسروشاهی، کارشناس بازار سهام در گفتگو با تجارت‌نیوز در رابطه با روند بورس در هفته دوم فروردین گفت: دوباره صحبت‌ها و گمانه‌زنی‌ها در رابطه با دامنه نوسان نامتقارن زیاد شده و فکر می‌کنم مسيولین دارند به این نتیجه می‌رسند که تغییر دامنه نوسان در بلندمدت راه به جایی نمی‌برد و مصداق دستکاری در بازار است.

این کارشناس در رابطه با دامنه نوسان نامتقارن گفت: دامنه نوسان نامتقارن بازار سهام را فرسایشی می‌کند و سهم یک روز به دلیل تقاضا روندی صعودی دارد اما به این دلیل که جای اصلاحی وجود ندارد یک هفته روندی نزولی پیدا می‌کند و همین موضوع سهامداران را کلافه می‌کند و نقدشوندگی بازار سهام را از بین برده است.

این کارشناس در رابطه با قرارداد 25 ساله ایران با چین گفت: همه چیز در رابطه با این قرارداد گنگ است و هر اظهارنظری صرفا گمانه‌زنی است. متنی هم که وزیر امور خارجه منتشر کرده است بسیار کلی است و هیچ چیز خاصی ندارد اما گمانه‌زنی‌هایی هم وجود دارد که اصل این قرارداد محرمانه است.

این کارشناس در رابطه با پیش‌بینی بورس تا آخر فروردین گفت: فکر می‌کنم بورس تا آخر فروردین ماه روند متعادل و نوسانی دارد. شاخص بین یک میلیون و 280 تا یک میلیون و 320 حرکت خواهد کرد و نوسانات روزانه دارد. همچنین به نظر می‌رسد صنایع بنیادین پتانسیل رشد خوبی دارند و برخی از این سهم‌ها احتمال دارد تا آخر ماه حدود 15 درصد رشد کنند.

این کارشناس عقیده دارد یکی از موانع اساسی که جلوی متعادل شدن بورس را گرفته، دامنه نوسان نامتقارن است که تا زمانی که برداشته نشود بورس متعادل نمی‌شود.

آخرین اخبار بورس را در صفحه بورس تجارت‌نیوز بخوانید.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد