بورس دل‌ نگران دلار است

بورس دل‌ نگران دلار است

معاملات روز سه‌شنبه بورس تهران با افت 66/ 2‌درصدی شاخص‌کل پایان یافت تا این نماگر به محدوده یک میلیون و 418 هزار واحد نزول کند. ادامه کاهش بهای دلار از مهم‌ترین...

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از  دنیای اقتصاد، تعیین رییس جدید برای بانک مرکزی و در کنار آن توافق اولیه ایران و عربستان و رفع تحریم برخی شرکت‌های ایرانی توسط آمریکا هنوز مهم‌ترین دلیل عملکرد نرخ ارز به‌شمار می‌رود. عواملی که چشم‌انداز حصول مجدد توافق هسته‌ای و احیای برجام را پررنگ کرده است و بازار سهام که در اکثر دوره‌های صعودی رشد تورمی داشته حالا نگران از کاهش ریسک‌های سیستماتیک است. با این حال افزایش نسبی جنب و جوش سرمایه‌گذاران سبب شد تا ارزش معاملات خرد سهام بورسی کمی افزایش یابد. روز گذشته سهامی به ارزش 3630‌میلیارد تومانی در بورس تهران دادوستد شد که رشد حدود 30‌درصدی را نسبت به روز دوشنبه نشان می‌داد.

حاشیه‌های بازار

در حالی این روزها احتمال افزایش نرخ بهره به یکی از نگرانی‌های جدی بورس‌بازان بدل شده که دیروز رییس سازمان بورس و اوراق بهادار سعی داشت تا کمی از این نگرانی‌ها بکاهد. محمد‌علی دهقان‌دهنوی در گفت‌وگو با «سنا» با بیان اینکه به صورت روزانه حجم فروش اوراق در بازار بدهی قابل‌توجه است، گفت: باید به منشا فروش این اوراق توجه جدی شود. بخش اعظم فروش اوراق، ناشی از عملیات بازار باز بین بانک مرکزی و بانک‌ها است که ثبت آمار معاملات آن در بازار بدهی رخ می‌دهد و به هیچ‌عنوان به معنی فروش اوراق توسط دولت نیست. در واقع طی سه هفته اول مهرماه دولت هیچ فروش اوراقی در بازار نداشته است و برای هفته بعد هم برنامه فروش ندارد. او تاکید کرد: آن چیزی که تحت فروش اوراق در آمار روزانه منعکس می‌شود ناشی از عملیات بازار باز بانک مرکزی است و ارتباطی با فروش اوراق توسط دولت ندارد. ضمن آنکه دولت هم متعهد و ملتزم به حفظ نرخ بهره است و هیچ برنامه‌ای برای افزایش نرخ بهره وجود ندارد و نگرانی در این زمینه کاملا بی‌مورد است.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: به‌عنوان عضو در تمامی جلسه‌های کمیته بند «ک» بودجه و همچنین جلساتی که در قالب کارگروه تامین مالی در داخل وزارت اقتصاد برگزار می‌شود، حضور مستمر داشته و شاهد هستم دکتر خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی در این جلسات بر لزوم حفظ و کنترل نرخ بهره اوراق تاکید دارند.

به گفته دهقان‌دهنوی، وزیر امور اقتصادی و دارایی در این جلسه‌ها تاکید دارند که تغییر سر رسیدها، تنها راه‌حل درست برای ایجاد جذابیت در فروش اوراق است و هیچ نیازی به افزایش نرخ بهره نیست و به‌صورت اساسی و اصولی با افزایش نرخ بهره مخالف هستند.

 بیشترین خروج حقیقی‌ها از یک‌ماه اخیر

روز سه‌شنبه همزمان با افت 66/ 2‌درصدی شاخص‌کل بورس تهران، شاهد انتقال سهامی به ارزش 912 میلیارد و 330 میلیون تومان در مسیر حقیقی به حقوقی بودیم‌ که بیشترین میزان خروج سرمایه‌های خرد از 21 شهریورماه بود. در این میان بررسی وضعیت صنایع بورسی نشان از حضور تنها 3صنعت در لیست خرید حقیقی‌ها داشت. وسایل ارتباطی، انتشار و چاپ و استخراج نفت و گاز از جمله این صنایع بودند که همگی از ارزش بازار پایینی برخوردار بوده و رقم خالص خرید حقیقی نیز در این گروه‌ها چندان چشمگیر نبود. در مقابل گروه‌های بزرگ دلاری و ریالی بیشترین خروج سرمایه‌های خرد را تجربه کردند. روز گذشته تنها در گروه فرآورده‌های نفتی شاهد جابه‌جایی سهامی به ارزش 190 میلیارد و 110 میلیون تومان در مسیر حقیقی به حقوقی بودیم. پس از آن زیرمجموعه‌های گروه فلزات اساسی با خالص فروش 104میلیارد و 842 میلیون تومانی سرمایه‌گذاران حقیقی مواجه شدند.

پتروشیمی‌ها نیز در روندی مشابه انتقال سهامی به ارزش 102 میلیارد و 761 میلیون تومان را به پرتفوی حقوقی‌ها تجربه کردند. دو گروه بزرگ ریالی یعنی خودرو و بانک نیز در مجموع با خالص خرید 135 میلیارد تومانی از سوی سهامداران حقوقی بورس تهران روبه‌رو شدند.

 بورس سه‌شنبه از دریچه آمار

در روزی‌که شاخص‌کل بورس تهران با افت 66/ 2درصدی مواجه شد، از 344 نماد معامله شده، قیمت پایانی 19‌سهم (5 درصد) مثبت بود و در مقابل 322‌سهم (94درصد) در سطوح منفی دادوستد شدند. در این بازار 6نماد (2 درصد) صف خریدی به ارزش 23 میلیارد تومان تشکیل دادند، اما در مقابل شاهد شکل‌گیری صف فروش در 141نماد بورسی (41 درصد) به ارزش 252 میلیارد تومان بودیم.

در فرابورس ایران اما در روزی که آیفکس افت 68/ 1درصدی را ثبت کرد، 143 نماد معامله شدند که در این میان قیمت 13 سهم (9 درصد) مثبت و 130 سهم (91 درصد) منفی بود. در این بازار 5نماد (3 درصد) صف خریدی به ارزش 59 میلیارد تومان تشکیل دادند اما 67 نماد (47درصد) نیز با صف‌فروشی به میزان 109 میلیارد تومان مواجه شدند. بازار پایه نیز دیروز میزبان دادوستد 128 نماد بود. در این میان 29 سهم (23 درصد) مثبت ماندند و در مقابل شاهد 90 سهم (70 درصد) در محدوده منفی بودیم. در این بازار نیز 23 نماد (18درصد) صف‌خریدی به ارزش 48 میلیارد تومان شکل دادند و صف‌فروش در این بازار به 74 نماد (61 درصد) با ارزشی بالغ بر 221 میلیارد تومان اختصاص پیدا کرد.

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد