افت شاخص بورس به یک میلیون واحد جدی شد

افت شاخص بورس به یک میلیون واحد جدی شد

با توجه به وضعیت بازار سهام و روند منفی عمده سهم‌های بازار احتمال رسیدن شاخص بورس به یک میلیون واحد چقدر است؟

به گزارش تجارت‌نیوز، امروز در سومین روز معاملاتی روند منفی بازار سرعت کمتری به خود گرفته است. در نیمه اول معاملات شاخص کل ابتدا با کمتر از هزار واحد منفی در کانال یک میلیون و 383 هزار واحد قرار گرفت اما روند بازار امروز تغییر کرد و شاخص کل با 800 واحد مثبت رشد اندکی را ثبت کرد.

نیما جوادیان، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‎‌نیوز درباره وضعیت فعلی بازار سهام گفت: وضعیت کلی بازار مناسب نیست. شاخص کل و عمده نمادهای بازار دو هفته‌ای است که روند منفی را دارند.

وی ادامه داد: روند فعلی بازار نتیجه پیش‌خور کردن ریسک‌هایی است که همگام با با کسری بودجه و سیاست‌های دولت به بازار وارد شده‌اند. به نظر می‌رسید بازار دیرتر از زمانی که پیش‌بینی شده بود از مسايل خارج از بازار اثر بگیرد اما به دلیل سخنرانی‌های مکرر مدیران دولتی درباره قیمت‌گذاری دستوری روند بازار زودتر از حد انتظار منفی شد.

جوادیان معتقد است به دلیل ابهاماتی که در حال حاضر در بازار وجود دارد پول هوشمند در بازار وجود ندارد زیرا ریسک‌هایی که در بازار شکل گرفته‌اند از وزود نقدینگی به سهم‌ها جلوگیری کرده است.

این کارشناس بازار در بخشی دیگر از این گفتگو به این موضوع اشاره کرد که بورس در حال حاضر پیش‌بینی‌پذیری خود را از دست داده است و در چنین شرایطی به صورت کلی سهامداری کاری سخت و غیرممکن است.

وی درباره وضعیت شاخص کل بورس گفت: پیش‌بینی می‌کنم شاخص روند صعودی را نداشته باشد. در حال حاضر در محدوده یک میلیون و 300 هزار واحد برای شاخص حمایت وجود دارد اما اگر شرایط تغییری نکند و با قیمت‌گذاری دستوری دولت سودآوری شرکت‌ها را تحت تاثیر قرار بدهد، احتمال رسیدن شاخص به یک میلیون واحد زیاد است.

جوادیان می‌گوید: انتظار می‌رفت گزارش‌های شش ماهه تغییر خوبی را در بازار ایجاد کنند اما با دولت با بخشنامه‌هایی باعث تغییر منفی گزارش‌های شرکت‌های بیمه‌ای و بانکی شد. همچنین با رایزنی‌هایی درباره قیمت‌گذاری محصولات پتروشیمی و فولادی ترس مضاعفی را در بازار ایجاد کرد.

 

مطالعه بیشتر: ضربه بزرگ دولت به بورس /چرا بورس رشد نمی‌کند؟

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد