تمدید معافیت تحریمی میدان نفتی ایران و انگلیس

تمدید معافیت تحریمی میدان نفتی ایران و انگلیس

لندن - ایرنا - شرکت انگلیسی "سریکا انرژی" با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که آمریکا معافیت تحریمی پروژه میدان نفت و گاز «رام» در دریای شمال انگلیس را که ایران 50 درصد در آن سهم دارد، تا 31 ژانویه 2023 (11 بهمن 1401) تمدید کرده است.

ایرنا: لندن - ایرنا - شرکت انگلیسی "سریکا انرژی" با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که آمریکا معافیت تحریمی پروژه میدان نفت و گاز «رام» در دریای شمال انگلیس را که ایران 50 درصد در آن سهم دارد، تا 31 ژانویه 2023 (11 بهمن 1401) تمدید کرده است.

«میچ فلینگ» مدیرعامل "سریکا انرژی" در این بیانیه که یک نسخه آن در تارنمای شرکت منتشر شده، عنوان کرد که تمدید مجوز اوفک (دفتر کنترل دارایی های خارجی خزانه داری آمریکا) به شرکت‌های تامین کننده تجهیزات فنی این پروژه، اطمینان می‌دهد که نگران جریمه‌های واشنگتن نباشند.

وی درباره فعالیت های این میدان هم توضیح داد که کارشناسان سرگرم رفع مشکلات فنی در سومین چاه میدان نفت و گاز رام هستند تا به مرحله بهره‌برداری برسد. وی امیدوار است که این عملیات تا اواخر ماه آینده به نتیجه برسد.

میدان رام که حدود پنج درصد گاز انگلیس را تامین می‌کند در 400 کیلومتری شهر «آبردین» در آب‌های ساحلی اسکاتلند در دریای شمال قرار دارد و از زیر دریا به سکوی نفتی بروس متصل است. این میدان به طور میانگین 159 میلیون فوت مکعب در روز گاز و حدود هزار بشکه در روز نفت تولید می‌کند.

تخمین زده می‌شود این میدان حدود 800 بیلیون فوت مکعب ذخاير گاز و 135 میلیون بشکه نفت دارد.

مجوز این میدان نفت و گاز در سال 1972 به شرکت بریتیش پترولیوم و شرکت نفت ایران اعطا شد. 50 درصد سهام این میدان در دریای شمال متعلق به شرکت نفت ایران زیر مجموعه شرکت ملی نفت ایران است.

شریک 50 درصد دیگر این میدان شرکت، "سریکا انرژی" است که در سال 2018 موفق شد تا در چارچوب قراردادی به ارزش 400 میلیون دلار سهام سه میدان نفت و گاز را از شرکت بریتیش پترولیوم و سایر شرکا خریداری کند.

سریکا انرژی در اکتبر سال 2018 توانست با پشتیبانی دولت انگلیس مجوز خزانه داری آمریکا را به مدت یک سال برای ادامه فعالیت این میدان به دست آورد. این شرکت سال بعد موفق به کسب معافیت دو ساله شد که تا 28 فوریه (10 اسفند 1399) اعتبار دارد. براساس معافیت‌ آمریکا، درآمد ایران از این میدان نفت و گاز به یک حساب امانی منتقل می‌شود.

«تونی کراون والکر» مالک سریکا انرژی، به ایرنا گفته بود که آخرین مجوز آمریکا در شرایط تحریم ایران، بهترین راهکار برای حفاظت از دارایی سهامداران است. حالا با روی کارآمدن دولت جدید آمریکا و وعده بازگشت به توافق هسته‌ای و لغو تحریم‌ها علیه ایران انتظار می‌رود که منافع مالی ذخیره شده ایران به نحوی به داخل کشور منتقل شود.

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد